قضاوت مردم درباره اقدامات چهارباغ مثبت است

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان این که رضایت‌مندی مردم نشان می‌دهد پیشرفت پروژه چهارباغ مناسب بوده است گفت: در این دوره مدیریت شهری اختلاف دیدگاه‌ها بین میراث و شهرداری به حداقل رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریدون الهیاری صبح امروز _سه شنبه هشتم بهمن ماه ۹۸_ در دیدار با شهردار و رییس شورای شهر اصفهان که در محل خانه دهدشتی انجام شد، اظهار کرد: بخش عظیمی از شهرت ملی و بین‌المللی اصفهان به میراث فرهنگی و تاریخ کهن این شهر باز می‌گردد، از این رو میراث فرهنگی به عنوان یک سازمان برای صیانت از بناهای تاریخی و میراثی از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان تأکید کرد: مدیریت شهری نیز باید با ایجاد زیرساخت‌ها برای بهره‌مندی جامعه از این آثار فاخر تاریخی تلاش کند.

وی با بیان اینکه نگاه در حوزه میراث تعامل مثبت با شهرداری است، تا بتوانیم اهداف مورد نظر را به خوبی پیش ببریم، تصریح کرد: گاهی شاید اختلاف دیدگاه در پروژه‌ها وجود داشته باشد که آن هم در یک شهر تاریخی طبیعی است، در این دوره مدیریت شهری اختلاف دیدگاه ها بین میراث و شهرداری به حداقل رسیده است.

الهیاری تصریح کرد: در اجرای پروژه‌های شاخص و حساس شهر به دلیل فضاسازی‌ها، عقب‌نشینی نخواهیم کرد، بلکه در مقابل آن اقدام به روشنگری جامعه کرده‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان اینکه قضاوت مردم درباره اقدامات انجام شده در چهارباغ مثبت است، گفت: رضایت‌مندی مردم نشان می‌دهد پیشرفت پروژه چهارباغ مناسب بوده است و باید تلاش کنیم بخش باقیمانده پروژه را تا نوروز امسال به اتمام برسانیم.

مخالف تبدیل شدن مغازه‌های چهارباغ به فست‌فود فروشی هستیم

همچنین ناصر طاهری، معاون میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: برای زنده نگه داشتن تاریخ چهارباغ نباید کسبه قدیمی آن که به عنوان مثال مغازه‌های ساعت فروشی یا کتاب‌فروشی داشتند، محل کسب و کار خود را به اغذیه فروشی یا لباس‌فروشی تبدیل کنند.

وی با بیان این که افراد نباید انتظار داشته باشند مغازه‌های چهارباغ تنها برای ارائه محصولات غذایی و فست‌فود تبدیل شود، اظهار کرد: هویت چهارباغ را می‌شناسیم و مخالف تبدیل شدن مغازه‌های آن به فست فودی هستیم.

طاهری تأکید کرد: باید یافته‌های باستان شناسی چهارباغ که در طول اجرای این پروژه به دست آمده، به نمایش گذاشته شود.

راه نجات اماکن تاریخی تبدیل آنها به فرصت‌های سرمایه‌گذاری است

همچنین در ادامه این نشست سیدعلی صالح‌درخشان با بیان اینکه میراث فرهنگی خواهان ارتباط و تعامل بیشتر با شهرداری است، اظهار کرد: شهرداری باید برای نوروز امسال یک پروژه به عنوان نماد اصفهان و مرتبط با موضوع گردشگری در نظر بگیرد.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان این که عمده پروژه‌های شهر باید با پیوست گردشگری همراه شود، ادامه داد: درخواست بازنگری طرح تفصیلی شهر با پیوست گردشگری را داریم و پیشنهاد می‌کنیم عضویت شهرداری در سازمان‌های جهانی جهانگردی اتفاق افتد تا رویدادهای بین المللی برای اصفهان تعریف شود.

وی افزود: اولویت‌های گردشگری مشخص است، از این رو درخواست ما از شهرداری و شورای شهر بازاریابی و تبلیغات برای اولویت‌های گردشگری اصفهان است.

درخشان با بیان اینکه شهر اصفهان به لحاظ پتانسیل‌های گردشگری در کشور جایگاه نخست را دارد، گفت:  در این شهر هیچگونه رونق گردشگری شبانه را شاهد نیستیم، از این رو پیشنهاد می‌شود ایجاد این نوع گردشگری نیز در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: درخواست دیگر از شهرداری ارائه مجوزهای لازم به هتل ساخته شده در مجتمع جهان نما است تا بتوان آن را به بخش خصوصی واگذار کرد. تنها و عاقلانه‌ترین راه نجات اماکن تاریخی، تبدیل آنها به فرصت‌های سرمایه گذاری است.

تعریف ۴۰ پروژه گردشگری برای طرح اصفهان ۲۰۲۰

در ادامه جعفر جعفرصالحی با بیان این که صنایع دستی و گردشگری از مزیت‌های استان اصفهان بشمار می‌رود، گفت: اصفهان دو عنوان جهانی «شهرخلاق» و «شهرجهانی صنایع دستی» در حوزه صنایع دستی را دارد.

معاون صنایع دستی استان اصفهان ادامه داد: بیش از ۴۰ پروژه برای طرح گردشگری اصفهان ۲۰۲۰ به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تعریف شده که در حوزه صنایع دستی برای اجرای پروژه‌ها آمادگی کامل وجود دارد، البته باید تبادل اطلاعات صورت گیرد.

وی با بیان این که نزدیک نبودن دیدگاه‌ها آسیب‌های زیادی به میراث وارد کرده است، گفت: مغازه‌های چهارباغ قابلیت احیای ایده‌های مرتبط با سوغات و صنایع دستی را دارد.

کد خبر 407939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.