۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴
جنگی برای پایان تمام جنگ‌ها!

"جنگی برای پایان دادن به تمام جنگ ها" شعاری است که از آن به عنوان یکی از آرمان‌ها و تکه کلام‌ها در دوران جنگ جهانی اول یاد می‌شد؛ شعاری که نه تنها محقق نشد بلکه بشر را تا همیشه درگیر اثرات هولناک و غیر قابل جبران این جنگ کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، واژه جنگ مترادف آشوب، خصومت و مجادله است، واژه ایبا جوهری مخرب و ویرانگر در تضاد با آرامش و صلح. هر چند که نمی‌توان تمام و کمال حتی در قالب صدها کتاب و یادداشت در وصف تمام آثار و نتایج هولناک جنگ نوشت اما در این گزارش سعی می‌شود به اثرات جنگ جهانی اول که یکی از مخربترین جنگ‌ها در طول تاریخ بشر است اشاره ای کوتاه کنیم، جنگی که علاوه بر خسارات مالی و اقتصادی بسیار، روح و روان مردمان چند نسل را نشانه گرفت و اثرات غیر قابل جبرانی را برای همیشه از خود و بانیانش در تاریخ بر جا گذاشت.

ترور یک ولیعهد، بهانه ای برای جنگ جهانی اول

از جنگ جهانی اول  به عنوان "جنگ بزرگ" یا "جنگی برای پایان دادن به همه جنگ‌ها" یاد می‌شود. این عنوان از مقاله ای با نام “The War that will End War” نوشته شده توسط  H. W. Wells  در سال ۱۹۱۴ گرفته شد و در دوران این جنگ به سرعت به یکی از آرمان‌ها و تکه کلام‌ها تبدیل شد.

جنگ جهانی اول، اولین نزاع بزرگ بین المللی در قرن بیست و یکم محسوب می‌شود. جنگی که در اوت ۱۹۱۴ شروع شد و در نوامبر  ۱۹۱۸ بعد از چهار سال پایان یافت. بر اساس اسناد و کتاب‌های تاریخی برخی علت‌های آغاز جنگ جهانی اول عبارتند از:

- رقابت اقتصادی بین آلمان و انگلیس

- رقابت اتریش و روسیه در بالکان

- اختلاف بین فرانسه و آلمان

- رواج ملی گرایی و وطن پرستی افراطی در اروپا

رقابت های اقتصادی و استعماری بین کشورها: علت اصلی جنگ جهانی اول

با وجود اختلاف‌ها و رقابت‌های اقتصادی و استعماری در اروپا، ترور ولیعهد امپراتوری اتریش- مجارستان، آرشیدوک فرانتس فردیناند (Archduke Franz Ferdinand)، به دست یک ناسیونالیست صرب، بهانه ای برای آغاز جنگ جهانی اول شد. در پی این رخداد اتریش ادعا کرد که صربستان در این ترور دست داشته و به این کشور اعلان جنگ کرد. مدت کوتاهی پس از آغاز جنگ کشورهای بسیاری در حمایت از یکدیگر وارد نبرد شدند. در جنگ جهانی اول نیروهای متحد که شامل بریتانیا، فرانسه، صربستان و امپراتوری روسیه که بعدها ایتالیا، یونان، پرتغال، رومانی و ایالات متحده هم به آنها پیوستند در مقابل نیروهای مرکزی یعنی آلمان و اتریش – مجارستان که بعدها عثمانی ، بلغارستان و ترکیه هم به آنها ملحق شدند جنگیدند. در واقع این رقابت‌های اقتصادی و استعماری بین کشورها بود که موجب شد نیمی از اروپا وارد این بازی خونین شود و در مدت دوهفته بخش اعظمی از اروپا به خون و آتش کشیده شود.

۱۷ میلیون کشته و ۳۵۷ میلیارد دلار خسارت

برای اولین بار در جنگ جهانی اول از سلاح‌های شیمیایی استفاده شد. در واقع پیشرفت تکنولوژیکی و تسلیحاتی در آن زمان  باعث شد این جنگ بیشترین تلفات را داشته باشد. مناطق غیر نظامی در وسعت زیاد بمباران هوایی شد و غیر نظامیان نیمی از جانباختگان جنگ را تشکیل دادند. از کشته شدگان جنگ جهانی اول آمار دقیقی موجود نیست، اعداد و ارقام نوشته شده تنها برآورد و احتمالی نزدیک به آن چیزیست که رخ داده است. بر اساس آمارهای مکتوب ۱۷ میلیون نفر در این جنگ بزرگ، کشته شدند که بیش از نیمی از آنها افراد غیر نظامی بودند، کسانی که قربانی آمال سیاستمردان شدند بی آنکه خودشان نقشی در این تصمیم داشته باشند. سرانجام جنگ جهانی اول با خسارت ۳۵۷ میلیارد دلاری و میلیون‌ها کشته و زخمی در روز ۱۱ نوامبر سال ۱۹۱۸ با تسلیم آلمان پایان یافت.  

جنگی که شروع می‌شود پایانی ندارد!                            

تا پیش از جنگ جهانی اول هیچ جنگی به این اندازه تلفات یا بهتر بگوییم قربانی نداشت. ۱۷ میلیون نفر قربانی خودکامگی و حرص و طمع رهبران و سیاستمداران شدند. وقتی دراول اوت ۱۹۱۴ جنگ اعلام شد، عده ای فریب شعارهای رهبران جنگ را خوردند و خوشحال به خیابان‌ها ریختند و با ساز و آواز ملی و فریادهای پر شور و شوق از تصمیم حاکمانشان پیروی کردند. گمان می‌کردند به راستی این جنگی است برای پایان جنگ ها، غافل از اینکه جنگی که شروع می‌شود هیچ پایانی ندارد! اثرات مهیب و هولناک جنگ جهانی اول تا چندین نسل گریبانگیر بشر شد.

در این جنگ یک نسل کامل از مردان جوان جان باختند و حدود ۲۱ میلیون نفر زخمی شدند. علاوه بر کشته ها و مجروحان جنگی، با پایان جنگ جهانی اول بیماری‌های مختلف از جمله آنفولانزای اسپانیایی با شیوع ویروس H1N1 در سراسر دنیا به یک اپیدمی مرگبار تبدیل شد و جان بسیاری مردم را گرفت. میلیون‌ها نفر آواره و بی‌خانمان شدند و ترومای ناشی از جنگ تا آخر عمر گریبانگیر روح و روان مردم در کشورهای درگیر جنگ شد. این مردم بودند که بازیچه خشونتی مرگبار شدند و اینها تنها بخشی از اثرات اسفبار جنگ جهانی اول است.

به گفته توماس هاردی، شاعر و نویسنده انگلیسی  قرن بیستم در شعر "مردی که کشته شد"، جنگ چیز عجیب و غریبی است، دو سرباز به روی هم شلیک می‌کنند تا یکدیگر را بکشند چون در جنگ آن‌ها دشمن هم هستند، در حالی که در شرایط غیر جنگ شاید آن دو می توانستند دوست باشند. دو دوست که در قهوه خانه ای قدیمی یگدیکر را می‌بینند، گپی می‌زنند و با هم یک نوشیدنی می‌خورند...

" جنگ چیز عجیب و غریبی است

به کسی شلیک می‌کنی

که اگر جایی قهوه خانه ای وجود داشت

او را به آنجا دعوت می‌کردی"

ترجمه از: الهه جلالی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 407935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.