ترمیم اعصاب آسیب‌ دیده با روش نوین

پژوهشگران دانشگاه پیتسبرگ موفق شدند با استفاده از شیوه‌ای نوین، اعصاب آسیب دیده راترمیم کنند.

به گزارش ایمنا، آسیب عصبی باعث بروز مشکلات زیادی از جمله ناتوانی در راه رفتن می‌شود؛ سلول‌های بنیادی و اهدای اعصاب امروزه به عنوان مواردی برای جایگزینی اعصاب آسیب دیده مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما این عمل فقط باعث بازگشت عملکرد بعضی از اندام‌های بیماران می‌شود.

محققان دانشگاه پیتسبرگ یک راهنمای عصبی ایجاد کرده‌اند که ۸۰ درصد کنترل حرکتی را در شست انگشتان چهار میمون برگردانده‌ است. این مطالعه به رهبری "کیسی مارا"، استاد جراحی پلاستیک دانشگاه پیتسبرگ انجام شد . او یک راهنمای عصبی زیست‌فروپاش تهیه کرد که با "پروتئین تقویت‌کننده رشد" (growth-promoting protein) پر شده بود.

پروتئین‌ها می‌توانند بخش‌های طولانی اعصاب آسیب‌دیده را ترمیم کنند که این کار نیاز به پیوند سلول‌های بنیادی یا اهدای اعصاب را از بین می‌برد. راهنمای اعصاب مذکور روی چهار میمون که دارای شکاف عصبی دو اینچی در قسمت جلوی دست خود بودند، آزمایش شد.

پژوهشگران می‌خواهند کارآیی راهنمای عصبی را در آینده روی انسان‌ آزمایش کنند و اکنون در حال همکاری با سازمان غذا و دارو برای انجام اولین آزمایش بالینی هستند. به گفته محققان ترمیم عصب‌ها توسط این راهنما یک سال طول کشیده است.

یافته‌های این مطالعه در مجله "Science Translational Medicine" منتشر شد.

منبع: ایسنا

کد خبر 407912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.