شناسایی مکان‌های ایمن در مناطق ۱۵ گانه

مدیر بحران و پدافند غیر عامل شهرداری اصفهان گفت: بحران زیر مجموعه ای از سازمان مدیریت بحران کشور و پدافند غیر عامل یک سازمان زیر مجموعه ستاد کل نیروهای مسلح است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدرضا جعفریان‌فر امروز سه شنبه- هشتم بهمن ماه ۹۸- در جمع خبرنگاران با بیان اینکه فعالیت‌های مدیریت بحران همه جانبه و متناسب با نیازهای شهر و با توجه به دستور شهردار اصفهان است، اظهار کرد: نگاه مدیریت شهری به مسائل شهری، اجتماعی و شهروند محور است.

وی با اشاره به ساختار مدیریت بحران و پدافند غیر عامل شهرداری اصفهان، خاطرنشان کرد: مدیریت بحران از دو بخش، بحران و پدافند غیر عامل تشکیل شده است که بحران زیر مجموعه‌ای از سازمان مدیریت بحران کشور در همه دستگاه‌های اجرایی کشور و زیر مجموعه وزارت کشور است.

مدیربحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان ادامه داد: مدیریت بحران در همه دستگاه‌ها از چهار کارگروه تشکیل شده است که کارگروه ها وظایف هماهنگی و همکاری دستگاه مدیریت بحران را دارند.

وی با بیان اینکه پدافند غیرعامل از ۹ کارگروه تشکیل شده است که مسئولیت دو کارگروه با شهرداری اصفهان است، تصریح کرد: شهرداری مسئولیت کارگروه‌های خدمات و تأسیسات زیربنایی و کارگروه اطفاء حریق را برعهده دارد.

جعفریان فر با اشاره به مفهوم پدافند افزود: پدافند به معنای پیشگیری است که قبل از وقوع بحران باید انجام شود و به نوعی آمادگی تمامی تجهیزات برای مقابله با مخاطرات در هریک از حوزه‌های فعالیتی است.

پیشگیری، آمادگی در حوزه پدافند غیرعامل است

وی تأکید کرد: پیشگیری، آمادگی در حوزه پدافند غیرعامل و بازسازی و بازتوانی در حوزه مدیریت بحران است.

مدیربحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان با اشاره به اهداف پدافند غیرعامل افزود: کاهش آسیب پذیری، تداوم خدمات، اداره امور مردم، دستیابی به تدوام خدمات انسانی و افزایش پایداری و تاب آوری در سطح استان، شهر و شهرستان از جمله اهداف پدافند غیرعامل است.

وی با اشاره به گزارش‌های فعالیت‌هایی که این سازمان تاکنون و در سه ماهه سوم سال جاری انجام داده است، گفت: با احکامی که شهرداری برای مناطق ۱۵گانه شهر اصفهان صادر کرده است مدیر هر منطقه رییس ستاد مدیریت بحران است و دو جانشین دارد که معاونت خدمات شهری شهرداری منطقه جانشین اول بوده و جانشین دوم به انتخاب مدیرمنطقه مسئولیت خود را انجام می دهد.

جعفریان فر تأکید کرد: چنانچه حادثه‌ای در منطقه رخ دهد ستاد مدیریت بحران منطقه حادثه را بررسی کرده و مدیرمنطقه باید در صحنه حادثه حضور پیدا کند تا فرماندهی بحران را به عنوان رییس ستاد بحران منطقه انجام دهد.

مدیربحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان افزود: دستگاه های اجرایی بر طبق قانون بحران که در سال ۱۳۹۸ توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و توسط رییس جمهور به دستگاه ها ابلاغ شد، رییس ستاد مدیریت منطقه تمامی تجهیزات را برای مقابله با بحران و حادثه به وقوع پیوسته در سطح منطقه در اختیار داشته باشد.

جعفریان فر تصریح کرد: چنانچه ابعاد حادثه از سطح منطقه فراتر برود برای هر منطقه‌ای معین مشخص شده تا به کمک منطقه مورد نظر در زمان وقوع حادثه بیاید، شهرهای همجوار معین هرمنطقه نیز مشخص شده است و روسای ستاد مدیریت بحران مناطق جلساتی با شهرهای همجوار داشته اند وتفاهم نامه منعقد شده تا در مواقع وقوع بحران به کمک مدیربحران منطقه بیاید.

مدیربحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: چنانچه حادثه‌ای در شهر رخ دهد رییس مدیریت بحران شهر باید فرماندهی کار را برعهده گرفته و دستگاه‌های مستقر در شهر نیز نسبت به آماده سازی تجهیزات و امکانات اقدام کرده و آن را در اختیار ستاد مدیریت بحران شهر قرار دهند.

وی با اشاره به مقابله با بحران تصریح کرد: فعالیت‌های بحران و پدافند غیرعامل در چهار زیرگروه پیشگیری، آمادگی، مقابله، بازسازی و بازتوانی تقسیم بندی می‌شود.

جعفریان فر با اشاره به زیرگروه پیشگیری تصریح کرد: یکی از موارد بسیار مهم و حائز اهمیت در این زیرگروه آموزش است که در سه ماهه سوم سال ۱۳۹۸ مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان به این مهم پرداخته است، این آموزش‌ها برای کارکنان شهرداری و برای پرسنل شرکت‌های خدماتی و شهروندان و دوره‌های آموزشی متناسب با موضوع به منظور تحقق «شهروند آماده»، «شهرتاب‌آور» برگزار می‌شود.

وی تأکید کرد: سعی کردیم آموزش را سرلوحه کار خود قرار دهیم و در زمینه‌های مختلف برای پیشگیری، آمادگی و مقابله با حوادث و بحران‌ها شهروندان و کارکنان را آماده کنیم.

تجهیز پایگاه‌های پشتیبانی مدیریت بحران

مدیربحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان با اشاره به زیرگروه آمادگی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل افزود: در این خصوص تمامی مناطق ۱۵ گانه شهر و همچنین در ناژوان پایگاه‌های پشتیبانی مدیریت بحران تجهیز شده است و در این پایگاه‌ها در سه ماهه سوم سال جاری درخصوص مباحث آمادگی، رزمایش و مانور برگزار شده است.  

وی با اشاره به برخی از همایش‌ها و مانورهای برگزار شده، گفت: همایش قطع برق در ساختمان‌های شهرداری و دستگاه‌های اجرایی با کمک اداره کل پدافند غیرعامل برگزار شد تا در مواردی در زمینه مدار برق، بستر تولید برق و کاستی‌ها در این زمینه شناسایی شود.

جعفریان فر افزود: اخیراً کارشناشان پدافند کالبدی سازمان مدیریت بحران تمامی ساختمان‌های حساس و تمامی نقاط ضعف در این ساختمان‌ها را شناسایی کردند و این نقاط ضعف مدیران به منظور رفع آن ابلاغ شده است.

وی با اشاره به زیرگروه مقابله با سازمان مدیریت بحران اظهار کرد: اقدامات زیادی از گذشته تاکنون انجام شده که اعزام چند اکیپ امدادی به مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان و خدمات رسانی به مناطق سیل زده از جمله این اقدامات است.

مدیربحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان ادامه داد: برطبق مکاتبات انجام شده با دستگاه‌های زیرمجموعه، مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته آمادگی مقابله با مخاطرات و حوادث محتمل وجود دارد.

وی تصریح کرد: با ایجاد بانک اطلاعاتی، اطلاعات کاملی از منابع انسانی و تجهیزات درون سازمانی (شهرداری) و تجهیزات برون سازمانی وجود دارد تا مورد استفاده قرار بگیرد.

جعفریان‌فر گفت: در رابطه با اسکان اضطراری نیز بانک اطلاعاتی تشکیل شده و تمامی مکان‌های ایمن، پایدار و تاب آور در سطح مناطق ۱۵ گانه شناسایی شده است و چند مجموعه نیز خارج از شهر برای مواقع اضطرار به منظور اسکان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه اخیرا رزمایش مشترک با منطقه و برای مقابله با حوادث پرتویی و شیمیایی انجام شد، افزود: رزمایش‌ها و مانورهای دیگری در زمینه آبگرفتگی و سیلاب شهری، تخلیه اضطراری، برگزار شده تا یگان‌های امدادی و دستگاه‌های مرتبط آمادگی بهتری برای مقابله با حوادث محتمل داشته باشند.

پاسخ سریع به بحران

مدیربحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان با اشاره به آمادگی برای خدمت رسانی به مردم خاطرنشان کرد: این شاخصه بازسازی و بازتوانی مبحثی برای پاسخ سریع به بحران است که دستگاه‌های امدادی و خدماتی در اولین فرصت نیز آمادگی را داشته باشند اقدامات موثر را بعد از وقوع بحران انجام دهند.

جعفریان فر تأکید کرد: می‌توانیم آمادگی لازم برای مقابله با حوادث طبیعی و انسان ساخت را داشته باشیم تا به وظایف قانونی خود عمل کنیم.

زمان امدادرسانی چهار دقیقه است

مدیر بحران و پدافند غیر عامل شهرداری اصفهان با اشاره به زمان استاندارد طلایی امدادی و امکان رسیدگی نیروهای امدادی در شهر گسترده‌ای مثل اصفهان، گفت: استاندارد زمان طلایی امدادرسانی چهار دقیقه است و من با افتخار می گویم که سازمان آتش نشانی قبل از چهار دقیقه به محل حادثه رسیده و ماموریت خود را انجام می دهد، البته استثناهایی نیز وجود دارد.

جعفریان فر تصریح کرد: چنانچه مسیرها مسدود باشد و حادثه‌ای در مسیر رخ دهد، زمان رسیدن نیروهای امدادی بیشتر می‌شود.

وی افزود: در رزمایشی که هفته قبل به صورت مشترک با منطقه هسته‌ای برگزار شد، یکی از پارامترهای ارزیابی زمان بود، در این رزمایش بنا بر این بود که نیروهای امدادی به صورت لحظه صفر از محل، به سازمان آتش نشانی و ایستگاهی که از قبل مشخص نشده بود، برسند.

مدیر بحران و پدافند غیر عامل شهرداری اصفهان افزود: ایستگاه ۲۳ برای حضور نیروها، توسط فرمانده میدان اعلام شد و نیروهای امدادی ظرف مدت ۱۸ دقیقه، با توجه به بعد مسافت و مسدود شدن مسیر توسط راهبر، بر طبق سناریو، به محل حادثه رسیدند که این نشان از چابکی یگان های امدادی شهرداری اصفهان دارد.

کد خبر 407876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.