پاسداری از جمهوریت

ردصلاحیت های گسترده اصلاح طلبان  و انعکاس اظهارات رییس‌ جمهوری در همایش استانداران و فرمانداران  از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ هشتم بهمن ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بربخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز با تیتر «اعلام لیست امید؛ ١٢ بهمن» به بررسی ردصلاحیت های گسترده اصلاح طلبان پرداخت و نوشت: محمدرضا عارف دیروز اعلام کرد: ۱۲ بهمن لیست اصلاح‌طلبان برای مجلس ارائه می‌شود، اما از همان دیروز فصل دیگری از پروژه انتخاباتی اصولگرایان گشوده شد و آن هم القای حضور کاندیداهای اصلاح‌طلب در انتخابات بدون توجه به میزان ردصلاحیت آنهاست. اصلاح‌طلبان اما اسیر این شایعه‌سازی‌ها نمی‌شوند و بارها نشان دادند در سخت‌ترین و محدودترین شرایط هم برای افزایش حضور مردم در پای صندوق‌های رای که به معنای اعتبار کشور است از تحریم یا انفعال خودداری می‌کنند. در این دوره از انتخابات هم صلاحیت تعداد زیادی از اصلاح‌طلبان که کاندیدای مجلس شده بودند، احراز نشد. اصولگرایان در آن روز که مشخص شد اصلاح‌طلبان تایید صلاحیت نشدند از شادی در پوست خود نمی‌گنجیدند و تصور آن را داشتند که پیروز انتخابات بدون رقیب هستند و بسیاری از آنها به این موضوع فکر نکردند که رقابت یک سویه با کاهش میزان رای دهنده مواجه می‌شود که نه تنها سودی برای کشور ندارد بلکه در شرایط فعلی که بیش از همیشه به پشتیبانی مردمی نیازمندیم، عدم حضور گسترده چندان خوشایند وضعیت کشور در عرصه بین‌المللی نیست.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز با تیتر «خاورمیانه در مسیر نظم جدید​​» به بررسی آینده تحولات، هزینه‌ تنش‌های موجود، نقش روسیه و چین و نیز نحوه مواجهه کشورهای عربی با تحولات کنونی  در گفت‌وگو با مصطفی نجفی پژوهشگر مسائل خاورمیانه پرداخت و نوشت: ترور سردار شهید قاسم سلیمانی و تنش مستقیمی که میان ایران و ایالات متحده درپی این اقدام رخ داد، یک اتفاق جدید در محیط امنیتی خاورمیانه بود؛ اتفاقی که در آن شاهد درگیری مستقیم میان ایران و آمریکا بودیم. این امر پس از دوران دفاع مقدس تا حدود زیادی بی‌سابقه بوده و سطح تنش را به اندازه‌ای در منطقه بالا برد که احتمال بروز یک رویارویی نظامی نامحدود میان دو کشور وجود داشت.

در این میان فارغ از تحولاتی که رخ داد، لازم است به این پرسش مهم پاسخ بدهیم که آینده نظم امنیتی خاورمیانه با توجه به اتفاقات اخیر چگونه رقم خواهد خورد؟ معتقدم خاورمیانه در یکی دو سال آینده درگیر تنش مستقیم و غیر مستقیم میان ایران و ایالات متحده خواهد بود. این تنش به خصوص در کشورهایی مانند عراق، سوریه و افغانستان نمود بیشتری خواهد داشت و به صورت غیر مستقیم از الگوی امنیتی مبتنی بر توازن قدرت به الگوی نظم منطقه‌ای دیگری سوق پیدا می‌کند.

در این رابطه پیش‌بینی می‌شود، ایران و آمریکا به سمت توازن ضعف در حوزه میدانی پیش خواهند رفت. یعنی احتمالاً ایالات متحده، شبکه پراکسی و محور مقاومت را چه از منظر رهبران و چه از نظر نیروهای عملیاتی با توجه به دستور کار مشترکی که با رژیم صهیونیستی دارد مورد هدف قرار خواهد داد. از طرف دیگر، به نظر می‌رسد ایران نیز به صورت غیر مستقیم و شاید گسترده‌تر با نیروهای آمریکایی در منطقه مواجه شود؛ امری که می‌تواند بی‌ثباتی سیاسی و امنیتی را در خاورمیانه پایدارتر کند.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز با تیتر «پاسداری از جمهوریت» به انعکاس اظهارات رییس‌ جمهوری در همایش استانداران و فرمانداران پرداخت و نوشت: روحانی سخنرانی دیروز را با «رفراندوم» آغاز کرد؛ موضوعی که ۲۲ بهمن‌ ماه ۹۶ برای نخستین ‌بار از سوی رییس‌جمهوری مطرح شد. این‌ بار اما او پیشنهادی نداشت و تنها یادآور شد که نخستین انتخابات، فروردین‌ ماه ۵۸ برگزار و نظام جمهوری اسلامی با همین انتخابات و مبتنی بر یک رفراندوم آغاز شد. روحانی که پس از طرح پیشنهاد برگزاری رفراندوم برای موضوعات مهم و اساسی کشور بارها مورد حمله و هجمه قرار گرفت این‌ بار نیز با کنایه گفت که برخی حساسیت‌ها از ویروس کرونا هم خطرناک‌ترند و برخی از کلمه رفراندوم خوششان نمی‌آید و نسبت به آن حساسیت دارند، آن هم در حالی که پایه انتخابات ما از رفراندوم شروع و نظام ما روی رفراندوم بنا شده و آن همه‌پرسی اول بود که تعیین کرد، نظام ما جمهوری اسلامی است. روحانی همچنین هشدار داد که باید «پاسدار اسلامیت و جمهوریت نظام باشیم» و توضیح داد که پاسداری از جمهوریت به ‌معنای پاسداری از ولایت عامه، نظر و خواست مردم است. رییس‌جمهوری قانون اساسی را پایه و اساس خواند و تاکید کرد که «مشروعیت همه ما بدون استثنا از قانون اساسی است.» رییس‌جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود خطاب به بعضی جریانات حاکم بر برخی دستگاه‌ها گفت:«شماها که در جلسات خصوصی و اتاق‌های فکر خود می‌گویید، مجلس بعدی صددرصد برای ماست؛ خوب الحمدالله؛ اگر مجلس بعدی برای شماست دیگر چرا اینقدر غصه می‌خورید؟ بگذارید لااقل مشارکت شکل بگیرد و رقابت بالا برود و مجلس هم برای شما باشد، نوش جان‌تان. ما مشکلی با این داستان نداریم. بگذاریم امنیت حاصل و رقابت‌ها شکل بگیرد و انتخابات سالم باشد و همه تلاش کنیم تا مشارکت را بالا ببریم. همیشه مشارکت در انتخاب‌های مجلس معمولا میان ۵۰ تا ۷۰ درصد بوده است، نگذاریم این مشارکت حداقل شود بلکه باید بگذاریم این مشارکت در حداکثر آرا باشد.»

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز با تیتر «جزئیات یارانه نقدی ۹۹» نوشت: کمیسیون تلفیق مجلس قالب جدیدی را برای یارانه نقدی سال آینده برگزید. بر این اساس، یارانه نقدی و یارانه معیشتی با یکدیگر ادغام می‌شوند و در ماه یک نوبت یارانه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. اما این تغییر تنها به همین جا خلاصه نمی‌شود، بلکه میزان یارانه معیشتی بنزین و تعداد افراد مشمول این یارانه نیز تغییرات گسترده‌ای کرده‌اند. به گفته هادی قوامی، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس تعداد افراد مشمول از ۶۰ میلیون نفر به ۷۸ میلیون نفر افزایش یافته و میزان یارانه معیشتی به ۲۷ هزار تومان نزول کرده است. در نتیجه از سال بعد هر فرد مجموعا در حدود ۷۲ هزار تومان یارانه دریافت خواهد کرد. ادعای مجلس این است که این تصمیم در پی عدم شفافیت و گلایه مردم از خطای شناسایی دولت، اخذ شده است. در مقابل، دولت مدعی است ضریب خطای سبد معیشتی کمتر از ۵ درصد بوده که عدد قابل قبولی است و این اقدام مجلس، یک عقبگرد برای نظام حمایتی ایران به حساب می‌آید؛ چرا که یکی از مشکلات سیاست‌های حمایتی در ایران، شمولیت گسترده آنها بوده است. در این بین، کارشناسان ضمن مخالفت با تصمیم مجلس، معتقدند پایگاه داده‌ای ایجاد شده در وزارت تعاون، بیشتر برای حذف افراد برخوردار مناسب است تا شناسایی افراد نیازمند.

کد خبر 407852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.