شهرک نساجی؛ زنده نگه داشتن اقتدار تارو پودی دیروز اصفهان

همچنان‌که روزگاری نصف جهان، قطب صنعت نساجی کشور قلمداد می‌شد، اکنون نیز قرار است با تأسیس شهرک پوشاک و نساجی در این دیار، گامی مثبت در راستای تحول این صنعت و بازگشت دوباره به همان روزگار شکوهمند، برداشته شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نساجی از صنایع استراتژیکی محسوب می شود که بنا بر گفته فعالان این بخش با صرف کمتر از ۱۰ درصد هزینه سرمایه‌گذاری صنعتی، اشتغال زایی و درآمدزایی مناسبی به ثمر خواهد آورد. هرچند مدت‌هاست که چنین صنعت پر ظرفیتی با مشکلات فراوانی روبه‌رو شده است تا جایی که در این سال‌ها تعطیلی و ورشکستگی بسیاری از کارگاه و کارخانه های کوچک و بزرگ نساجی را شاهد بوده‌ایم. چنین بحرانی نیز گریبانگیر استان اصفهان با عنوان قطب صنعت نساجی کشور است، به طوری که اکنون درصد بالایی از کارخانه‌ها و کارگاه‌های نساجی استان بازار خود را از دست داده‌ و با ۳۰ درصد ظرفیت و کمتر از پتانسیل خط تولید کار می‌کنند.

واقعیت این است، سال هاست که صنعت نساجی اصفهان با رکود عمیقی مواجه شده به طوری که مالیات بر ارزش افزوده، افزایش واردات، بالا بودن نرخ سود تسهیلات و برخی مسائل دیگر منجر به از هم گسیختن تار و پودهای این صنعت شده است.

در تمام این سال‌های کسادی، متولیان و مسئولان این بخش درصدد ارائه راهکارهایی برای خروج از این وضعیت بودند زیرا تولید پوشاک و نساجی از صنایع قدیمی، سودآور، اشتغال‌زا و استراتژیک بشمار می‌آید که باید برای دوامشان نهایت تلاش را بکار برد.

پیرو همین استراتژی، از مدت‌ها قبل، اندیشه تأسیس شهرکی برای صنعت پوشاک و نساجی اصفهان شکل گرفت؛ شهرکی که چرخه ریسندگی تا بافندگی، تولید و توزیع پوشاک را شامل می‌شود، ضمن آنکه متحول کننده وضع این صنعت نیز بشمار می‌آید. مسئولان هدف از ایجاد این شهرک را استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و تجربه‌های استان در صنعت نساجی و ایجاد اشتغال انبوه عنوان می‌کنند.

تحولی بزرگ در صنعت نساجی

احداث شهرک پوشاک به معنای تحول بزرگ در اشتغال است زیرا از ایجاد مشاغل مستقیم و غیرمستقیم زیادی در این شهرک سخن گفته می‌شود. از طرفی هم با ایجاد چنین محلی قطعاً در آن پوشاک با تجهیزات پیشرفته و به روش مدرن تولید می‌شود.

به گفته فعالان و مسئولان بخش نساجی با تشکیل شهرک نساجی، زنجیره‌ای تولیدی ایجاد خواهد شد که با فناوری روز تکمیل می‌شود و پیش از آن، با طی مراحل قانونی زمین‌ها به‌طور رایگان در اختیار فعالان صنف نساجی قرار می گیرد.

از آنجا که صنعت نساجی از گذشته‌های دور در اصفهان فعال بوده و حرف اول را در خودکفایی می زده است امروز نیز حق اصفهان است که با داشتن چنین پیشینه ای در حوزه نساجی دارای چنین شهرکی باشد. پیش‌بینی شده ایجاد این شهرک علاوه بر ایجاد ۱۲۰ هزار شغل مستقیم ، کارگاه‌هایش پنج میلیارد دلار کالا در سال تولید کند و به‌این‌ترتیب تا میزان زیادی از واردات پوشاک جلوگیری شود. با این توجیه که صنعت نساجی قدرت تأمین نیاز کشور و حتی صادرات را در صورت فراهم سازی زیرساخت ها و انجام حمایت‌های لازم دارد.

دراین باره مرتضی منصوری نایب‌رئیس اتحادیه صنف تولید کنندگان محصولات نساجی اصفهان، به خبرنگار ایمنا می گوید: قبل از آنکه در اصفهان، اقدامی برای تأسیس شهرک پوشاک انجام شود، ایجاد چنین مراکزی در شهرهای تهران، قزوین و تبریز هم مورد نظر بوده است ولی تا به حال در هیچ شهری به سرانجام نرسیده وشاید فقط در حد کلنگ زنی، پیشروی داشته است. در اصفهان نیز تاکنون فقط بحث جانمایی زمین و تعیین نام انجام ‌گرفته است.

نایب‌رئیس اتحادیه صنف تولید کنندگان محصولات نساجی اصفهان یادآور می‌شود: تا کنون اقدامی که در این رابطه انجام گرفته است اختصاص زمینی به مساحت ۹۵۰ هزار مترمربع در حومه پالایشگاه برای احداث این شهرک است و از همان آغاز هم نظر بر این بود که محل این شهرک در کمربند سبز شهر و نقطه‌ای که در بحث اشتغال‌زایی مؤثر باشد که چنین هم شد.

منصوری تصریح می کند: مصوبه اختصاص زمین شهرک با کمک استانداری دریافت و تاکید شد که تاکنون هیچ متولی خاصی به غیر از استانداری برای این شهرک وجود نداشته است و اینکه عده ای ادعایی نسبت به تأسیس شهرک دارند، صحت ندارد.

به گفته وی با جانمایی زمین، نام این محل با عنوان مجتمع کارگاهی نوین پوشاک تعیین و قرار شد که ساخت وساز در این مجموعه براساس آخرین تکنولوژی روز همراه با ایجاد امکاناتی همچون رستوران، مسجد و مهد کودک توسط بخش خصوصی  باشد.

وی تاکید می کند: با توجه به اینکه اصفهان در زمینه صنعت نساجی دارای ظرفیت بسیار خوبی است لازم است با تأسیس شهرک پوشاک، مشکلات زیرساختی این صنعت مانند فقدان تجهیزات پیشرفته و کمبود تکنولوژی به‌روز دوخت و دوز، رفع شود.

اشتغال زایی مهم ترین کاربرد شهرک نساجی است

همچنین حبیب‌الله شاه‌ کرمی، رئیس هیئت مدیره انجمن کارفرمایان صنایع نساجی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ۲۵ درصد اشتغال استان به صنعت نساجی اختصاص دارد.

به گفته وی ۷۵ درصد فرش ماشینی، ۶۰ درصد پارچه و ۵۰ درصد الیاف و نخ، در استان اصفهان تولید می‌شود، اما با وجود چنین ویژگی هایی در تولید محصولات نساجی، این صنعت با چالش هایی روبه‌روست که مالیات بر ارزش افزوده یکی از آن‌ها بشمار می‌آید.

رئیس هیئت مدیره انجمن کارفرمایان صنایع نساجی استان اصفهان مورد دیگر را  پرداخت ۲۳ درصد از حق بیمه توسط کارفرما عنوان می کند که فشار زیادی بر فعالان این صنعت وارد می‌کند که در هیچ جای دنیا مرسوم نیست.

شاه کرمی می افزاید: همچنین بالا بودن نرخ بهره بانکی، از دیگر مشکلات صنعت نساجی است و توضیح می‌دهد در هیچ کشوری بهره بالای شش درصد برای صنایع در نظر گرفته نمی شود اما در ایران، صنایع باید ۱۵ تا ۲۷ درصد بهره بانکی بپردازند.

وی اضافه می کند: به غیر از این موارد، قاچاق کالا هم چالشی مهم برای این صنعت، بشمار می‌رود زیرا محصولات وارداتی قاچاق، به‌ آسانی وارد مناطق آزاد شده و در شهرهای مختلف، توسط عده‌ای به فروش می‌رسد.

این فعال اقتصادی با اشاره به تاثیر تأسیس شهرک نساجی در کاهش مشکلات برشمرده در صنایع نساجی، می گوید: اهداف تأسیس این شهرک، بهره‌گیری از ظرفیت‌های این صنعت و اشتغال‌زایی، برندسازی محصولات و در مجموع ساماندهی چرخه تولید تا توزیع، است.

شاه کرمی ادامه می دهد: البته مهم‌ترین هدف از ایجاد شهرک افزایش اشتغال است که پیش‌بینی می‌شود با ایجاد فروشگاه‌ها ۱۲۰ هزار نفر در این شهرک اشتغال پیدا کنند. به‌ویژه آنکه سهم بانوان اصفهان را در اشتغال بالاتر می‌برد زیرا بیش از ۵۰ درصد کارکنان مرتبط با دوخت این شهرک را بانوان تشکیل خواهند داد.

کد خبر 407821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.