دسترسی آزاد به اطلاعات، تنها قانونی است که شفاف اجرا می‌شود

دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در حال حاضر تنها قانونی است که به شفافیت ارجاع داده می‌شود و مطابق آن تمام دستگاه‌ها و موسسات عمومی و موسسات خصوصی که خدمات عمومی دارند موظف هستند که اسناد و اطلاعاتشان را در صورت درخواست مردم ارائه دهند.

به گزارش ایمنا، حسین انتظامی، دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات امروز (دوشنبه) در نشست تبیین و تشریح گزارش سالانه قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات ضمن عرض تسلیت برای شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و جان‌باختگان حادثه هواپیمای اوکراین، گزارشی از پیشینه این قانون ارائه داد و یادآور شد که این قانون از ابتدای دولت یازدهم با توجه به اینکه از برنامه‌های اعلامی آقای روحانی بود، اجرایی شد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه گزارش سالانه اجرای این قانون به رئیس دولت و مجلس منتقل شده است، خاطرنشان کرد: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در حال حاضر تنها قانونی است که به شفافیت ارجاع داده می‌شود و مطابق آن تمام دستگاه‌ها و موسسات عمومی و موسسات خصوصی که خدمات عمومی دارند موظف هستند که اسناد و اطلاعاتشان را در صورت درخواست مردم ارائه دهند؛ به جز آنچه در قانون استثنا قائل شده است. همچنین علاوه بر دسترسی موسسات ملزم هستند که این اطلاعات را منتشر کنند.

او به عنوان مسئول اجرای این قانون در سخنانی عنوان کرد: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سال ۸۸ مصوب شد و از ابتدای دولت یازدهم با توجه به اینکه اجرای آن در زمره برنامه‌های دولت آقای روحانی بود، در دستور اجرا قرار گرفت. کمیسیون اجرایی این قانون نیز بر اساس ماده ۱۸ آن با ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کار خود را شروع کرد که شرح فعالیت‌های آن نیز پیش از این منعکس شده است.

رییس سازمان سینمایی افزود: همت کمیسیون در این مدت بر این بوده که به ارائه گزارش سالانه اجرای قانون به مسئولانی که در قانون پیش بینی شده است از جمله رئیس جمهور و رئیس مجلس بپردازد و در حال حاضر هم این تنها قانونی است که به صورت شفاف اجرا می‌شود و مطابق با تالیفات آن تمامی دستگاه‌های عمومی و خصوصی مکلف هستند تا اطلاعات خود را در صورت درخواست شهروندان در آن ارائه کنند.

منبع: ایسنا

کد خبر 407816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.