چه شهرهایی بیشترین شهروند راضی را دارد؟

تحقیقات نشان می‌دهد که پایتخت سنگاپور و هنگ‌کنگ در جمهوری خلق چین جز ۱۰ شهر برتر جهان در راستای برآورده کردن نیازهای شهروندان خود هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نیازهای انسان در طبیعت اساساً از سلسله مراتب خاصی برخوردار است و از نیازهای ضروری به سمت خواسته‌های درونی حرکت می‌کند. اگر نیازهای ضروری نظیر مسکن به خوبی برآورده نشود، به عنوان مثال اگر اجاره خانه در یک شهر بسیار بالا باشد، آن‌گاه نارضایتی مردم از مقامات شهری افزایش می‌یابد. محققان در سال ۲۰۱۸ پژوهش‌هایی انجام دادند که بر اساس آن مشخص می‌شد که شهرهای مختلف در سراسر جهان چه اقداماتی برای برآورده کردن نیازهای شهروندان خود انجام می‌دهند.

تحقیقات نشان می‌دهد که پایتخت سنگاپور و هنگ‌کنگ در جمهوری خلق چین جز ۱۰ شهر برتر جهان در راستای برآورده کردن نیازهای شهروندان خود هستند در حالی‌که شهرهایی با رشد سریع جمعیت نظیر کوالالامپور در مالزی و مانیل در فیلیپین نیز امتیازاتی متوسط وحتی پایین برای سه رکن پایداری یعنی جامعه، محیط زیست و سود اقتصادی را از آن خود کردند. رشد سریع جمعیت در کلانشهرهای چینی نظیر شنژن و گوانگ ژو باعث برآورده شدن کم نیازهای شهروندان و در نتیجه امتیازات متوسطی برای این دو شهر شد. با این حال چیزی که کلانشهر شنژن را از سایر شهرهای جهان متمایز کرده است، گرایش مقامات رسمی این شهر برای تبدیل آن به یک مرکز تکنولوژیک از طریق سرمایه‌گذاری‌های کلان در زمینه نمای شهری، حمل‌ونقل عمومی، مدیریت کیفیت آب، کنترل آلودگی هوا و بهبود محیط زیست است.

مطالعاتی که توسط سایر پژوهشگران در سراسر جهان انجام گرفته شده است نیز نشان می‌دهد که حتی شهرهای بسیار توسعه یافته نیز در برآورده کردن نیازهای اولیه شهروندان خود با مشکلاتی جدی مواجه هستند با این حال، تمام شهرهای جهان شانس‌های برابر برای بهبود پایداری دارند. به عنوان مثال، اگرچه هنگ‌کنگ یکی از ۱۰ شهر برتر جهان در زمینه برآورده کردن نیازهای شهورندان خود است، بااین حال، سیاست دولت در چشم‌پوشی از مالیات باعث شده است این منطقه انگیزه کمی در استفاده از خودروهای برقی داشته باشد و در این زمینه امتیاز بسیار پایینی را از آن خود کند. این مثال به مجموعه‌ای از چالش‌های عمده اشاره می‌کند که تمام دولت‌ها با آن مواجه هستند و بر عملکرد آن‌ها در بهبود پایداری خود تأثیر می‌گذارد.

پایتخت سنگاپور نمونه‌ای از شهری است که نشان می‌دهد چگونه با استفاده از تکنولوژی و نوآوری می‌تواند در مواجهه با رشد سریع جمعیت به بهترین نحو عمل کند و شهروندان خود را راضی نگه دارد. مقامات رسمی این شهر با جذب سرمایه‌گذاران و خبرگان خارجی و تسهیل همکاری بین بخش‌های خصوصی و عمومی به طور مداوم در حال ایجاد نوآوری‌هایی برای برآورده کردن نیاز شهروندان خود در زمینه انرژی، غذا و آب هستند و این شهر را به یکی از پیشروان خودوری الکتریکی در سراسر جهان تبدیل کرده‌اند.

از طرفی، هنگ کنگ از نظر تحول دیجیتال-محور از سنگاپوربسیار عقب است و با چالش‌های بسیاری نظیر کمبود زمین، رشد و پیر شدن سریع جمعیت، افزایش ترافیک مرزی با چین و نگرانی عمومی روزافزون در زمینه محیط زیست مواجه است. مقامات رسمی هنگ کنگ باید تصمیمات جدیدی برای حل مسئله نگرانی زیست محیطی، فاصله طبقاتی و هزینه بالای منطقه خود اتخاذ کنند وگرنه از نظر برآورده کردن نیازهای اولیه ساکنان خود دررده‌های بسیار پایین جهانی قرار خواهند گرفت. بازسازی ساختمان‌های قدیمی با استفاده از تکنولوژی هوشمند و سبز و به‌کار گیری خودورهای برقی و بدون سرنشین از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که باید در این منطقه صورت گیرد تا از انتشار گازهای مضر در آن خودداری شود.

مانیل یکی از پایین‌ترین امتیازات جهانی را از نظر رضایت شهروندان از آن خود کرده است که انتشار گازهای مضر و مشکلات آب و فاضلاب از مهم‌ترین عواملی است که باعث شده است مردم از زندگی در این شهر لذت نبرند. این نارضایتی به واسطه افزایش ازدحام جاده‌ای، آلودگی و مشکلات ناشی از بارش باران در فصول بارندگی روز به روز در حال افزایش است که با بیشتر کردن شبکه‌های حمل‌ونقل و بهبود سکونت در مقابل حوادث طبیعی می‌توان پایداری را برای این شهر به ارمغان آورد و سطح نارضایتی شهروندان را کاهش داد.

عوامل مختلفی می‌تواند به پایداری درازمدت شهرها کمک کند و باعث رضایت هرچه بیشتر شهروندان آن شود. به عنوان مثال، مقامات رسمی شهرها می‌توانند با تمرکز بر سکونت دراز مدت در شهرها، حتی از طریق تغییرات کوتاه مدت، شهرهایی پایدار ایجاد کنند؛ احداث زیرساخت‌هایی با کمترین انتشار گاز کربن باید در اولویت برنامه طراحان شهری قرار گیرد؛ پایداری شهری یک پروژه طولانی‌مدت است و در آن شهرها به طور فزاینده‌ای با هم مرتبط می‌شوند، بنابراین حفظ رقابت‌پذیری دراز مدت و سکونت شهری باید یک عملکرد مشترک در میان مقامات رسمی شهرها باشد. بهره‌گیری از ایده‌های کاربران، رویکردهای اطلاعاتی و دیجیتالی می‌تواند منجر به موفقیت‌های بسیاری برای ایجاد شهرهایی پایدار در آینده شود.

کد خبر 407797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.