موسوی: دیپلماسی ایران مبتنی بر هویت فرهنگی و تاریخی است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: من برخلاف برخی از دوستان، من تعجب نکردم وقتی آقای ترامپ تهدید کرد ۵۲ سایت و مکان در ایران از جمله مراکز فرهنگی و تمدنی را مورد هدف قرار می‌دهد. کشوری که سابقه‌اش شاید یک بیستم تاریخ هفت هزار ساله تمدن ایران نیست.

به گزارش ایمنا، سید عباس موسوی در نشست هم‌اندیشی حفاظت از اموال فرهنگی ملت‌ها و میراث جهانی که در کتابخانه ملی برگزار شد، گفت: مهمترین بازیگران در عرصه بین‌المللی رفتارهایی از خودشان بروز می‌دهند که برگرفته از هویت، پیشینه، باورها و ایدئولوژی آنها است. 

وی ادامه داد: اگر می‌گوییم جمهوری اسلامی ایران منادی گفت‌وگوی تمدن‌ها و فرهنگ است، اگر می‌بینیم که جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد دهنده جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری است، اگر ایران همواره بر صلح، گفت‌وگو و تعامل با کشورهای دنیا به ویژه همسایگان خود تاکید می‌کند، اینها برگرفته از یک پیشینه بسیار قوی و محکمی است که در آن رشد و نمو کرده است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر هویت فرهنگی و تاریخی است و من برخلاف برخی از دوستان، من تعجب نکردم وقتی آقای ترامپ تهدید کرد ۵۲ سایت و مکان در ایران از جمله مراکز فرهنگی و تمدنی را مورد هدف قرار می‌دهد. کشوری که سابقه‌اش شاید یک بیستم تاریخ هفت هزار ساله تمدن ایران نیست. فردی که جز کاباره و پول، چیز دیگری ندیده و به جز پول و برخی تجارت‌های نامشروع، با چیزهای دیگری تعامل نداشته است، او را چه به مراکز فرهنگی و هویت تاریخی. او چه چیزی از اینها می‌فهمد. 

موسوی گفت: ترامپ تاریخ و هویت پرعظمت و باشکوه ایران را نمی‌فهمد و من به او حق می‌دهم که نفهمد و صحبت‌های ناجور را به زبان خود بیاورد. تهدیدات نظامی قطعا ما را از آرمان صلح و گفت‌وگویی که به صورت تاریخی همراه ماست، بازنمی‌دارد.

وی افزود: وزارت امور خارجه قطعا علیرغم همه تهدیدات و فشارها، راه ملت ایران را – که تاریخ پر افتخارش نشان می‌دهد ملتی صلح‌طلب جنگ‌بلد است – ادامه می‌دهد. تاریخ ایران پر از نقاط عطفی است که نشان داده‌ایم چگونه ملتی هستیم. ایرانیان ملتی اهل گفت‌وگو، مدارا، تعامل و تساهل اما در جای خود دلاور و جنگاور هستند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد:اینجا می‌خواهم از سردار سلیمانی یاد کنم که نمونه بارز فرزند ایران است. او هم اشداء علی الکفار بوده است و هم رحماء بینهم. دیدید که در داخل چه روش و منشی داشت و چگونه با دشمنان این آب و خاک برخورد می‌کرد یا ظریف که مثال اعلای این واقعیت است که دیپلمات‌ها و مقامات خارجی او را یک وطن‌پرست به تمام معنا می‌شناسند که براساس پشتوانه هویتی اوست که همه ما از آن برخوردار هستیم. 

موسوی گفت: وقتی راه درست و منطقی باشد دنیا هم به احترام آن راه می‌ایستاد؛ زمانی که ما مورد تجاوز و حمله قرار گرفتیم اما مقاومت کردیم، این مسئله مورد تحسین دنیا قرار گرفت. زمانی هم که با درک شرایط و با تیزبینی و تیزهوشی که در ایرانیان سراغ داریم، موضوع گفت‌وگو، تعامل و مذاکره با دنیا مطرح شد، دیدید که دنیا چگونه سر تعظیم در برابر رویکرد جمهوری اسلامی ایران فرود آورد. 

وی ادامه داد: نمی‌دانم عده‌ای در داخل کشور چه زمانی می‌خواهند متوجه آثار و برکات برجام شوند؛ شاید هم نمی‌خواهند متوجه شوند اما ده‌ها سال دیگر متوجه می‌شوند که چه آثار و برکاتی داشته است. با این حال، به قول یکی از دوستان، جنازه برجام هم برای ما هنوز نعمت است و آثار و تبعات مثبتی را دارد که از آن، هنوز استفاده می‌کنیم. 

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: رویکرد تعاملی ایران مورد احترام جهان قرار گرفته و این رویکرد موجب شد درهای دنیا روی ما باز شود، چگونه ایرانی عزتش افزون‌تر شد و من امیدوارم عقلای قوم همین راه و روش را که برگرفته از روش نیاکان و هویت تاریخی، فرهنگی و ملی ما است را ادامه بدهند و آثار و تبعات آن را شاهد باشیم.

منبع: ایسنا

کد خبر 407760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.