امیدوارم فضای رقابت‌های انتخاباتی منطقی و قانونی باشد

وزیر کشور گفت: امیدوارم در فرصت باقیمانده تا اعلام نتایج شورای نگهبان درباره ردصلاحیت ها،فضا بیش از پیش آماده رقابت‌های منطقی، قانونی،اصولی در محیطی امن و سالم باشد.

به گزارش ایمنا، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیرکشور، صبح امروز و در نشست استانداران، فرمانداران، بخشداران و اعضای ستاد انتخابات سراسر کشور که با حضور رییس جمهوری در وزارت کشور برگزار شد، با تشکر از حضور رییس‌جمهوری در این مراسم گفت: امیدوارم این جلسه موجب برکات، وحدت، انسجام و انجام دقیق و درست این امانت الهی و مردم که انتخابات است، بشود تا بتوانیم حماسه جدیدی را خلق کنیم. 

وی ادامه داد: در این دولت و دولت قبل دو دوره انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر، مجلس شورای اسلامی و همچنین مجلس خبرگان را داشتیم و در این دوره هم انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان دوره ای مجلس خبرگان را پیش رو داریم.

وزیر کشور افزود: یکی از نعمات الهی که به سبب انقلاب اسلامی، امام راحل و شهدا به ما مرحمت شده است، موضوع انتخابات یعنی تعیین سرنوشت مردم،کشور و انقلاب به دست مردم است.

رحمانی فضلی افزود: اگر بخواهیم بحت انتخابات در تاریخ کشور را بررسی کنیم، می توانیم سه مقطع را در نظر بگیریم؛ قبل از مشروطیت که اصلا موضوعی به نام انتخابات و حضور مردم در تعیین سرنوشت شان نداریم و اصلا واژه ای به نام ملت و مردم در ادبیات سیاسی نداشتیم؛ مشخص بود که یک نفر کشور را به میل و خواست خود اداره و تعیین مسوولیت می‌کرد.

وی گفت: از مشروطیت تا انقلاب نیز این تفکیک قوا به ظاهر صورت پذیرفت ولی هیچگاه مجلس واقعی برخاسته از اراده ملت واقعا شکل نگرفت و دخالت های داخلی و خارجی و استبداد نگذاشت مجلسی مطابق با خواست مردم تشکیل شود. 

وزیر کشور تاکید کرد: الحمدالله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مواجه با مجلسی برخاسته از متن ملت مواجه هستیم. تجلی اراده مردم در ریاست جمهوری، مجلس شورای و بقیه نهادهای انتخاباتی مشخص است. 

رحمانی فضلی اضافه کرد: ما باید بدانیم از یک میراث و غنیمت بزرگ تاریخی صیانت می کنیم، از این رو همواره سعی کردیم در دولت تدبیر و امید  با رعایت کامل قانون و نه تفاسیر و برداشت های شخصی ،حزبی، گروهی و جناحی، انتخابات را به صورت کاملا آزاد و در فضایی امن و ساده و با مشارکت بالا برگزار کنیم و لطف خدا شامل شده است و در تمام انتخاباتی که در دولت تدبیر و امید برگزار شد هم، بالاترین میزان مشارکت و هم  سالم ترین، را داشته‌ایم . 

وی تاکید کرد: همه به یاد دارید که در انتخابات دوره قبل، ۱۰ روز کاملا تعیین شده برای فرصت قانونی که شورای نگهبان باید تائید می کرد، درست  در ۱۰ روز آخر رعایت شد و علیرغم فضایی که ایجاد شده بود و شکایت های بسیار زیادی که از مجریان قانون در این مرحله شده بود، بخاطر این شبهات به ما اعلام کردند که ما باید تعداد بازرسی ها از صندوق را  افزایش دهیم، ما هم قبول کردیم به خاطر اینکه به کارمان ایمان و اعتماد داشتیم. 

وزیر کشور ادامه داد: هر صندوقی که اراده شد را همراه با فرمانداران اجازه بازنگری دادیم و  در لحظات آخر فرصت باقیمانده که نتایج اعلام شد، قطعا یک صندوق و یک رای هم باطل نشد و این سلامت انتخابات را نشان می دهد و همچنین عزم و اراده دولت و مجریانی که امانتدار مردم هستند. 

رحمانی فضلی با اشاره به شائبه تخلفات در انتخابات قبلی گفت: موضوع در محاکم صالحه پیگیری و تاکنون بیش از ۸۰ درصد شکایات رسیدگی و تقریبا همه این شکایت ها منجر به برائت شده است و این نشان ازسلامت شما در حضور محکمه و رسیدگی قضایی دارد. امیدواریم همه آنانی که در امر انتخابات مشارکت دارند و می خواهند انتخابات خوب برگزار شود، با این روحیه کار کنند.

وی گفت: در شرایط کنونی که واقع شدیم تهدیدات بین المللی، فشارهای فزاینده، مسائل منطقه ای و فشارهایی که در سطح ملی بر مردم وارد می شود باید با اتخاذ سیاست های مقاومت و استقامت که صیانت از گنجینه ها و میراث خود حق این ملت است، مسیر را به پیش ببریم. در فضایی قرار گرفتیم که اقتضای این فضا بیش از گذشته بر این است که مشارکت حداکثری مردم در انتخابات هم وحدت و انسجام داخلی، هم حمایت از نظام هم دست رد به دشمنانمان که در این ایام به دنبال این هستند اختلافات داخلی را تشدید و ناامیدی و یاس را بر مردم غلبه کنند.

وزیر کشور افزود: بنابراین این انتخابات ففط یک انتخابات صرف سیاسی حضور مردم در سر صندوق ها نیست، بیش از همیشه یک مانور قدرت سیاسی در دنیا است که اراده مردم را باز در تجلی مقاومت و استقامت نشان می دهد.

رحمانی فضلی تصریح کرد: در فرصت باقیمانده برای اعلام نتایج شورای نگهبان درباره ردصلاحیت ها،  امیدوارم فضا بیش از پیش آماده رقابت های منطقی، قانونی، اصولی در محیطی امن و سالم باشد تا همه مردم با این احساس که می توانند نامزد مورد علاقه خود را در بین لیست پیدا کنند در صحنه حاضر شوند، پای صندوق های رای بیایند و بتوانیم خلق حماسه جدید را داشته باشیم. وزارت کشور با توجه به توصبه ریاست محترم جمهور به دنبال این است فضا را کاملا قانونی، انتخابات را در محیطی سالم و با یک رقابت حداکثری برگزار کند.

وی افزود: نتایج بررسی ها در هیات های اجرایی با قانون و شرایط جدید نشان داد پایبند بر قانون هستیم و براساس آن هم عمل کردیم. بعد گفتیم هر کسی شکایتی دارد، می تواند پیگیر مسائل خود باشد.

وزیر کشور ابراز امیدواری کرد همه باهم و در کنار هم این مرحله مهم از سرنوشت انقلاب و مردم را که با انتخابات می تواتد رقم بالای تجلی اراده و حضور مردم را در حمایت از انقلاب داشته باشد به خوبی طی کنیم.

رحمانی فضلی با قدردانی از استانداران و فرمانداران، گفت: در همین سال ۹۸، شرایط متفاوتی داشتیم آغاز سال سیل، بعد موضوعات دیگری در حوزه های امنیتی را شاهد بودیم، شما تلاش کردید ۳ میلیون و ۸۷۸ هزار زائر را در ایام اربعین هدایت کنید بعد در حوزه اقتصاد مقاومتی شما  فرمانداران و استانداران تلاش های زیادی انجام دادید و من زحمات شما را برای رییس جمهور فرستادم. بعد حوادث آبان ماه و حادثه دی را داشتیم. الان هم به مدت ۲ ماه درحال آماده شدن برای انتخابات اسفند هستیم.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم شما نمایندگان عالی دولت در استان ها، شهرستان ها و بخش ها، در بسبج عمومی مردم برای امر مقاومت و استقامت و حضور پررونق و مشارکت قوی در انتخابات کوشا باشید.

منبع: ایرنا

کد خبر 407753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.