مهرابی: باید به حوزه نظامی نگاهی مستقل داشت

یک کارشناس روابط بین الملل گفت: ترور سردار سلیمانی اقدامی بود که آنها پاسخش را با بمباران پایگاه عین الاسد در عراق از ما گرفته اند. نظامیان کار خود را انجام می دهند و مسئولان سیاست خارجی نیز کار خودشان را. به اعتقاد من باید به حوزه نظامی نگاهی مستقل داشت.

علیرضا مهرابی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون اظهارات وزیر امور خارجه در مصاحبه با روزنامه اشپیگل در مورد مذاکره با آمریکا اظهار کرد: راه مذاکره همیشه باز است. مشکل، خروج ترامپ از برجام و تشدید تحریم ها علیه ایران است که ما نیز اقداماتی را در واکنش به این اعمال انجام داده ایم.

وی افزود: هر دو این قضایا با هم در ارتباط هستند. ترامپ باید به برجام بگردد و تحریم ها را بردارد و ما نیز گام هایی را که در کاهش تعهدات برجامی برداشته ایم به عقب بر می گردانیم. جمهوری اسلامی ایران همیشه در شرایط برابر، مذاکره خواهد کرد و هیچگاه باب مذاکره بسته نبوده است.

این کارشناس روابط بین الملل ادامه داد: همیشه مذاکره به این صورت وجود داشته اما اینکه آمریکایی ها بخواهند با استفاده از استراتژی فشار حداکثری ما را به پای میز مذاکره بیاورند، باید بدانند که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. اینگونه مذاکره کردن به معنای سازش کاری است که جمهوری اسلامی ایران تن به چنین اقدامی نخواهد داد. 

مهرابی تصریح کرد: مذاکره با آمریکا منافاتی با انتقام خون شهید سلیمانی ندارد. ترور سردار سلیمانی اقدامی بوده که آنها پاسخش را با بمباران پایگاه عین الاسد در عراق از ما گرفته اند. نظامیان کار خود را انجام می دهند و مسئولان سیاست خارجی نیز کار خودشان را. به اعتقاد من باید به حوزه نظامی نگاهی مستقل داشت؛ به همین دلیل در مذاکره با آمریکا نباید بحث موشکی و نظامی خود را وارد کنیم. اگر بخواهیم شهادت سردار سلیمانی را مانع مذاکره ببینیم درست نیست زیرا اگر خود شهید سلیمانی هم در قید حیات بود چنین چیزی را قبول نمی کرد.

وی افزود: مذاکره ای که در شرایط متعادل و برابر صورت بگیرد و هر دوطرف میز مذاکره به وضعیت ثبات و پایداری برسند طبیعتا مذاکرات به نحو بهتر و مطلوب تری پیش خواهد رفت.

این کارشناس روابط بین الملل در پاسخ به این سوال که در بحث مکانیسم ماشه اگر ایران نیز بخواهد به عنوان شاکی حضور داشته باشد باید دست به چه اقداماتی بزند، گفت: مکانیسم ماشه چند مرحله ای است و چندین مرحله باید طی شود تا در نهایت به مرحله ارجاع به شورای امنیت برسد. در این مسیر نظرات اعضا تیم ایرانی در شورای برجام مهم بوده و نوع دفاعی که انجام می دهند و مقابله نامه ای که تهیه می کنند در روند این شکایات تاثیر گذار هستند.

مهرابی خاطرنشان کرد: مکانیسم ماشه تنها اسم خطرناکی دارد اما یک جریان حقوقی کشیده شده و چند مرحله ای است که در حال استمرار و ادامه پیدا کردن است. 

کد خبر 407744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.