رابطه حس بویایی و زوال عقل

کشف دانشمندان درباره رابطه حس بویایی و زوال عقل، آخرین وضعیت تولید واکسن سالک در کشور، آشنایی با فیبروم‌های رحمی در زنان، تاثیر گردوغبار بر مقاومت آنتی‌بیوتیک‌ها، جلوگیری از زایمان زودرس با مصرف آسپیرین را در بسته پزشکی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا تازه‌ترین تحقیقات پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران تایید می‌کند که کاهش حس بویایی از علائم زوال عقلی است و تست بویایی می‌تواند در تشخیص زودهنگام آغاز فرآیند ابتلا به آلزایمر موثر باشد.

آزاده سادات زنده باد، متخصص طب سالمندان و از محققان این طرح در این باره گفت: با توجه به افزایش جمعیت سالمندی در جهان، شیوع بیماری‌های مرتبط با سالمندان از جمله "دمانس" رو به افزایش است، به گونه‌ای که طبق آمار جهانی منتشر شده از طرف انجمن آلزایمر جهانی در سال ۲۰۱۹ ، تعداد ۵۰ میلیون نفر در سراسر دنیا با دمانس و بیماری آلزهایمر (آلزایمر) زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: بر این اساس، تشخیص زودهنگام این بیماری ضروری است تا از سرعت پیشرفت بیماری به مراحل وخیم‌تر کاسته شود.

زنده‌باد یکی از روش‌های تشخیص زودهنگام آلزهایمر (آلزایمر) را تست بویایی دانست و خاطر نشان کرد: اختلال در حس بویایی به عنوان یک روش غربالگری ارزان، ساده، در دسترس و غیر تهاجمی برای شناسایی علایم اولیه افراد مبتلا به آلزهایمر شناخته شده است.

این محقق به ارتباط حس بویایی و تشخیص دمانس اشاره کرد و در این باره توضیح داد: در افرادی که دچار آلزهایمر می‌شوند، قبل از ظاهر شدن هر علامت بالینی دیگری، حس بویایی دچار اختلال می‌شود. بنابراین، با انجام تست‌های ساده بویایی می‌توان تا حدی پیش‌بینی کرد که یک فرد میانسال یا سالمند در معرض ابتلا به آلزایمر هست یا نه.

وی اضافه کرد: معتبرترین تست بویایی جهان، تست تشخیص بویایی دانشگاه پنسیلوانی است، این تست بویایی در ایران توسط یک گروه مهندسی پزشکی مطابق با فرهنگ ایرانی هنجاریابی شده است.

وی ادامه داد: این مطالعه که به سرپرستی دکتر مریم نوروزیان استاد بیمارهای‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس دپارتمان حافظه بیمارستان روزبه انجام شد، به ارزیابی تست بویایی در بیماران مبتلا به آلزهایمر و اختلال خفیف شناختی در مقایسه با  گروه سالم پرداخته است.

زنده‌باد خاطرنشان کرد: این مطالعه بر روی افراد مراجعه کننده به دو کلینیک ارجاعی شناخت و اختلالات حافظه در تهران، در سه گروه "کنترل"، "اختلال خفیف شناختی" و "آلزهایمر" انجام شد. سپس جهت ارزیابی عملکرد بویایی افراد، از ۶ رایحه در آزمون تشخیص بویایی ایران (آتبا) که نسخه ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا UPSIT است، استفاده شد.

این دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی تهران ۶ رایحه مورد تست بر روی گروه‌های مورد مطالعه را شامل "موز"، "نعنا"، "سیر"، "طالبی"، "دارچین" و "گلاب" دانست و اظهار کرد: اختلاف بین عملکرد بویایی در افراد با وضعیت شناختی طبیعی از افراد با  اختلال خفیف شناختی و افراد مبتلا به آلزهایمر از افراد با اختلال خفیف شناختی معنی دار بود.

وی افزود: نتایج این مطالعه نشان داد که آزمون تشخیص بویایی ایران (آتبا) به عنوان یک ابزار غربالگری  بسیار ساده و ارزان و در دسترس و در کنار سایر ابزارهای نوروسایکولوژیک و تصویربرداری، حائز اهمیت است و می تواند آلزهایمر را در مراحل اولیه و  اختلال خفیف شناختی تشخیص دهد.

زنده‌باد خاطر نشان کرد: در واقع تست بویایی برای تشخیص آلزایمر، ارزان‌ترین، کم‌خطرترین و در دسترس‌ترین وسیله برای تشخیص زودهنگام آلزایمر به شمار می‌رود.

 نتایج این مطالعه در ژانویه سال ۲۰۲۰ در مجله Applied Neuropsychology: Adult به چاپ رسیده است.

وضعیت تولید واکسن سالک در کشور

یک فلوشیپ جراحی پوست و لیزر، در خصوص وضعیت شیوع سالک در ایران و تولید واکسن این بیماری، توضیحاتی ارائه داد.

علی اصیلیان با بیان اینکه سالک به عنوان بیماری مشترک بین انسان و حیوان است، اظهار کرد: این بیماری از طریق پشه‌هایی که موش‌ها را مورد گزش قرار می‌دهند، به صورت اتفاقی به انسان منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: نوع خشک سالک در مناطقی از کرمان و شیراز شایع است و نوع مربوط آن در مناطقی از مشهد و اصفهان، شیوع بیشتری دارد.

این فلوشیپ جراحی پوست و لیزر در ارتباط با وضعیت شیوع سالک در کشور، گفت: در بعضی از سال‌ها شاهد شیوع بالای این بیماری در برخی از مناطق کشور هستیم، به طوری که در منطقه‌ای از اصفهان تا ۱۴ هزار مورد جدید ابتلاء داشته ایم.

وی با بیان اینکه فرد مبتلا به سالک بعد از ابتلاء به آن نوع بیماری مصونیت پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: درمان این بیماری به واسطه داروها و کرم‌هایی که وجود دارد، انجام می‌شود، البته روش‌هایی مثل لیزر نیز به کمک درمان سالک آمده است.

اصیلیان با تاکید اینکه آموزش خانواده در مناطقی که سالک همواره وجود دارد، ضروری است، گفت: اگر این بیماری سریع‌تر درمان شود، عوارض ناشی از اسکار و جوشگاه بر روی پوست بدن باقی نمی‌ماند.

 وی با اعلام اینکه در حال حاضر داروهای استاندارد برای درمان سالک وجود دارد، افزود: ایران جزو کشورهایی است که در زمینه درمان سالک با مشکل جدی مواجه نیست.

این فلوشیپ جراحی پوست و لیزر آموزش بیماران را مورد تاکید قرار داد و افزود: بهسازی محیط و تخریب لانه موش‌ها و…، روش مؤثری برای پیشگیری از سالک نیست، چون نمی‌توان با طبیعت جنگید. بنابراین، بهترین راه پیشگیری، آموزش روش‌های حفاظتی است.

وی در ارتباط با واکسن سالک، گفت: کارهایی در این زمینه انجام شده اما آنچه تا کنون به مرحله بالین رسیده است، مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت قرار نگرفته است، زیرا این واکسن زمانی باید به تأیید WHO برسد که مصونیت بالای ۹۰ درصد ایجاد کند که چنین واکسنی هنوز در دنیا تهیه نشده است. میزان کارایی واکسن‌هایی که تولید شده، حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد است و این مورد تأیید WHO نیست.

فیبروم‌های رحمی در زنان چیست؟

استاد گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه میوم‌ها تومورهایی خوش‌خیم و اغلب بدون علامت هستند، گفت: برخی میوم‌ها ممکن است سبب کاهش میزان باروری شوند.

 مینو یغمایی درباره موضوع فیبروم رحمی اظهار کرد: میوم یا فیبروم رحمی توموری خوش‌خیم است که در تعداد زیادی از خانم‌های در سنین باروری وجود دارد.

وی افزود: میوم‌ها تومورهایی خوش‌خیم و اغلب بدون علامت هستند، اما در صورت وجود علائم شامل خون‌ریزی غیر طبیعی رحمی مانند افزایش حجم خون قاعدگی، درد لگنی، و علایم ادراری مانند احساس تکرر و فوریت در دفع ادرار است.

استاد گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: برخی میوم‌ها از جمله میوم‌های زیرمخاط رحم ممکن است سبب کاهش میزان باروری شوند و برداشتن آنها سبب افزایش میزان باروری می‌شود، همچنین میوم رحمی را می‌توان با معاینه و استفاده از روش‌های تصویربرداری تشخیص داد. 

 یغمایی خاطر نشان کرد: سونوگرافی در دسترس‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش تصویربرداری برای افتراق دادن میوم‌ها از سایر توده‌های لگنی است.

وی با اشاره به اینکه باید توجه داشت که بسیاری از فیبروم‌ها به علت عدم وجود علامت نیاز به درمان ندارند، اضافه کرد: در صورت وجود علامت، بسته به نوع و شدت علایم، سن و وضعیت باروری بیمار، تعداد و محل و اندازه میوم‌ها درمان متفاوت است و طیف گسترده‌ای از درمان‌های انتظاری، دارویی و جراحی را شامل می‌شود. 

استاد گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، خاطرنشان کرد: رشد سریع میوم نشان دهنده بدخیمی نیست. سارکوم‌ها که بدخیم هستند نادر بوده و اغلب در زنان یائسه با درد و خونریزی محتمل است.

تاثیر گردوغبار بر مقاومت آنتی‌بیوتیک‌ها

محققان دریافتند باکتری‌های موجود در گرد و غبار خانگی می‌تواند موجب انتشار ژن های مقاوم به آنتی بیوتیک شود.

 محققان در دانشگاه نورث‌وسترن شیکاگو معتقدند این ژن‌ها می‌توانند موجب گسترش پاتوژن‌ها شده و درمان عفونت‌ها را دشوارتر می‌کنند.

باکتری‌ها می‌توانند موجب انتشار انواع متفاوت ژن‌ها شوند، محققان این دانشگاه برای اولین بار دریافتند ژن‌های مقاوم به آنتی بیوتیک در میکروب‌های گرد و غبار دارای قابلیت حرکتی هستند.

"اریکا هارتمن" سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: "ما مشاهده کردیم باکتری‌های موجود در محل زندگی دارای ژن‌های قابل تحرک مقاوم به آنتی بیوتیک هستند."

 وی در ادامه می‌افزاید: "غیرپاتوژن می‌توانند از انتقال افقی ژن برای دادن ژن‌های مقاوم به آنتی بیوتیک به پاتوژن استفاده نماید، در نتیجه پاتوژن مقاوم به آنتی بیوتیک می‌شود." هارتمن گردگیری با دستمال مرطوب به جای استفاده از محلول‌های ضدمیکروبی را توصیه می‌کند، چراکه محلول‌های ضدمیکروبی موجب مقاوم‌تر شدن باکتری‌ها به آنتی بیوتیک‌ها می‌شوند.

آسپیرین مانع تولد نوزاد زودرس می‌شود

مطالعه جدید نشان می دهد مصرف روزانه آسپرین بچه احتمال زایمان زودرس را در مادرانی که اولین فرزندشان را بدنیا می آورند کاهش می دهد.

 طبق نتایج مطالعه جدید که در شش کشور کم درآمد جهان انجام شده است، مصرف روزانه آسپرین بچه توسط مادرانی که اولین بچه خود را باردار هستند موجب کاهش ریسک زایمان زودهنگام تا ۱۱ درصد می‌شود.

در مطالعه جدید حدود ۱۲ هزار زن در کشورهای کنگو، گوآتمالا، هند، کنیا، پاکستان و زامبیا مورد بررسی قرار گرفتند، تمام زنان اولین بارداری‌شان بود و نیمی از آن‌ها در گروه دریافت کننده آسپرین با دوز پایین قرار گرفتند و نیمی دیگر قرص دارونما دریافت کردند.

زنان مصرف روزانه آسپرین یا دارونما را در هفته ششم بارداری آغاز کردند و تا هفته ۳۶ یا تا زمان زایمان ادامه دادند.

در پایان مشخص شد مصرف آسپرین کاهش احتمال زایمان زودرس را ۱۱.۶ درصد کاهش داد، در حالیکه در زنان دریافت کننده دارونما این رقم ۱۳.۱ درصد بود.

تیم تحقیق شاهد افزایش مشکلاتی نظیر خونریزی برای مادر یا نوزاد نبود.

محققان تاکید می‌کنند زنان باردار قبل از مصرف هر نوع دارویی نظیر آسپرین بچه حتماً باید با پزشک خود مشورت کنند.

کد خبر 407733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.