بهبود وضعیت پناهگاه سگ‌های ولگرد اردبیل

شهردار اردبیل گفت: با تعامل و هم‌افزایی مجموعه مدیریت شهری با حامیان و سازمان‌های مردم نهاد، وضعیت پناهگاه سگ‌های ولگرد شهر اردبیل بهبود پیدا می‌کند.

به گزارش ایمنا، حمید لطف‌اللهیان، اظهار کرد: طرح کنترل جمعیت و جمع آوری سگ‌های ولگرد شهر از شهریور ماه سال ۹۸ در اردبیل در حال اجرا است و شهرداری اردبیل در جمع آوری سگ‌ها به صورت زنده گیری که اقدامی بسیار سخت محسوب می‌شود، در سطح کشور پیشقدم شده و این طرح که سال‌ها بلا تکلیف مانده بود در چند ماه اخیر تصمیم به اجرا گرفته است.

وی با یادآوری اینکه در طول دهه‌های گذشته شهرداری اردبیل همواره در زمانی که نیاز به مشارکت مردم باشد از ظرفیت و مشارکت مردمی بهره گرفته است، افزود: امروز نیز در راستای اجرای بهتر این طرح نیازمند کمک‌های فکری و معنوی شهروندان، سازمان‌های مردم نهاد و دستگاه‌های مربوطه در بحث ارتقای سطح کیفیت ساماندهی هستیم.

شهردار اردبیل ادامه داد: بر اساس ابلاغیه وزارت کشور در سال ۸۷ اتلاف سگ‌های ولگرد در دستور کار شهرداری‌ها قرار داشت، اما بعد از آن ساماندهی و جمع آوری سگ‌ها توسط ابزارهای بیهوشی مطرح شد که با توجه به دسترسی نداشتن به این ابزارها همچنان تمرکز بر اتلاف سگ‌ها بود.

لطف‌اللهیان تصریح کرد: باید با کاهش سلطه مردم بر محیط زیست و فرهنگ سازی، شهروندان را به ضرورت جایگاه حیوانات در محیط شهری و حفظ حقوق آنها قانع کرده مردم را به پذیرش این امر تشویق کنیم.

وی گفت: هدف ما از ایجاد این پناهگاه، پرورش سگ‌های زینتی نیست و فقط هدف جمع آوری، پلاک کوبی و در نهایت رها سازی است که باید اقدامات خود را متناسب با تداوم این چرخه برنامه‌ریزی کنیم.

شهردار اردبیل به ضرورت تعریف مکانیزمی برای مشارکت مردم و گروه‌های مردمی اشاره کرد و گفت: شهرداری نیز در تجهیز، ساماندهی، تفکیک، ایجاد فضای سرپوشیده در این پناهگاه و تغذیه، درمان و پلاک گذاری سگ‌های بی‌پناه شهر نهایت تلاش خود را انجام خواهد داد.

لطف‌اللهیان با اشاره به لزوم فراهم کردن زیرساخت‌های این پناهگاه توسط خدمات شهری شهرداری اردبیل تصریح کرد: باید پایگاهی مناسب ایجاد کرده تا با معاینات لازم و درمان، این سگ‌ها غربالگری شده و رهاسازی شوند.

وی ادامه داد: ما حاضریم مدیریت این پناهگاه را در قالب پیمانکاری یا سازمان مردم نهاد به این سازمان‌ها بسپاریم و قطعاً حمایت مالی کرده و در زمینه فرهنگ سازی و جلب کمک از دستگاه‌های متخصص مربوطه از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد.

شهردار اردبیل ضمن تقدیر از عزیزان حامی حیوانات که بدون منت و خودجوش برای رسیدگی به سگ‌های ولگرد شهر پیش قدم شده‌اند، گفت: اقدامات این افراد با نگاه مسئولانه در قالب شهروند مسئول شایسته تقدیر است. هرچند شهرداری اردبیل به عنوان یک نهاد مسئول به این حواشی‌ها توجه نمی‌کند و به مسائل و دغدغه‌های روز رسیدگی می‌کند.

منبع: مهر

کد خبر 407728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.