تلاش برای نجات بازار گردشگری در اصفهان

رویداد «ایران باشکوه» همزمان با آغاز سال نو چینی در ایران آغاز شده است. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چندی پیش در مصاحبه‌ای با تلویزیون چین از مردم این کشور دعوت کرد تعطیلات سال نو را در ایران بگذرانند. این تعطیلات از روز شنبه ۲۵ ژانویه (۵ بهمن‌ماه) آغاز شده است و تا ۱۵ روز دیگر ادامه دارد

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از لغو روادید برای شهروندان کشور چین و میزبانی از اینفلوئنسر و فعالان گردشگری چینی در قالب تورهای آشناسازی، ۹ استان تهران، اصفهان، یزد، کرمان، البرز، سمنان، فارس، قزوین، همدان و مناطق آزاد انتخاب شدند تا در تعطیلات سال نوی چینی در رویداد «ایران باشکوه» میزبان گردشگران چینی باشند.

اما کروناویروس چینی‌ها را در آغاز سال نو غافلگیر کرد. این ویروس تا به حال جان ۵۰ نفر را گرفته و ۱۲۰۰ نفر دیگر را آلوده کرده است. شیوع گسترده این ویروس مرگبار که با بزرگترین کوچ چینی‌ها در تعیطلات سال نو همزمان شده، کشورهای هدف گردشگری چینی‌ها را نگران کرده است و استان هایی که در ایران میزبان رویداد ایران باشکوه بودند بیش از پیش نگران شدند.

دولت چین برای جلوگیری از شیوع گسترده‌تر این ویروس، سفر تورها را به خارج از کشور به حالت تعلیق درآورده است. انجمن آژانس‌های گردشگری چین اعلام کرد: تورهایی که در میانه سفر خود هستند، می‌توانند با نظارت دقیق بر سلامت مسافران به سفر خود ادامه دهند.

خبرنگار ایمنا در خصوص برگزاری رویداد ایران باشکوه در اصفهان با سید علی صالح درخشان؛ معاون سرمایه گذاری و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت و گو کرده است که در ادامه میخوانید:

رویداد "ایران باشکوه" در شرایط کنونی که کشور با بحران در صنعت گردشگری مواجه شده چه تاثیری می‌تواند داشته باشد با توجه به اینکه کشور چین در حال حاضر خود با یک بحران جدی مواجه شده است؟

ایرانیان در بحث میهمان نوازی زبان‌زد هستند و به عنوان میزبان ضمن این میهان نوازی باید به فرهنگ جامعه میهمان نیز احترام بگذاریم. در آستانه سال نو چینی به کمک بخش خصوصی در جلسات متعددی که داشتیم سعی کردیم تمهیداتی ببنیم تا گردشگر چینی که به اصفهان سفر می‌کند در تعطیلات سال نو لحظات خوبی را در این شهر سپری کند. به همین دلیل اقداماتی از جمله نصب تابلو و بنرها با زبان چینی برای تبریک سال نو به زبان آنها، اهدای گل در ورودی فرودگاه به مهمانان، قرار دادن گل و شیرنی در اتاق مهمان در هتل ها و اقدماتی دیگر را در نظر گرفتیم.

خوشبخاته این فعالیت ها نتیجه داده و علیرغم به محدودیت‌های فراوانی که برای کشور ما در زمینه گردشگری در حال حاضر ایجاد شده، همچنان شاهد حضور گردشگران در شهر هستیم. مسائلی مانند شناخت فرهنگ و احترام به گردشگر از جمله مسائلی است که ما باید به آن بیشتر توجه داشته باشیم.

با توجه به اینکه همه پروازهای ورودی از چین در فرودگاه امام خمینی (ره) توسط مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بررسی و مسافران آن معاینه می‌شوند نباید نگران ورود ویروس باشیم البته دولت چین سفر تورها را نیز در این شرایط تعلیق کرده است و تنها کسانی که در مسیر بوده اند وارد می شوند.

اولویت شما برای جذب گردشگر خارجی کدام کشور است؟

اولویت فعلی ما در این شرایط گردشگر اروپایی است که پیش از این به عنوان گردشگر فرهنگی به شهر اصفهان سفر می‌کرده و همچنان برنامه قبلی در دستور کار است منتها با توجه به این که گردشگری نیز یک صنعت است و باید با علم روز دنیا همراه باشد به این معنی که باید همچنان به دنبال جذب گردشگر از جهان باشیم، یکی از کشورهای در اولویت های بازاریابی در شهر اصفهان، کشور چین بوده است که نزدیک به یک میلیارد نفر جمعیت دارد و در چندسال اخیر نیز اوضاع اقتصادی در این کشور مناسب شده و به همین سبب هزینه سفر و گردشگری نیز در سبد خانواده آنان قرار گرفته است.

از سوی دیگر ایران و چین هم  به لحاظ اشتراکات فرهنگی و هم روابط حسنه سیاسی در شرایط خوبی هستند، که این موضوع مزید بر علت شده تا با توجه بیشتری به بازار گردشگران چینی بپردازیم و به همین جهت هسته گردشگری چین نیز در اصفهان تشکیل شده  و جلساتی را در رابطه با این موضوع در اصفهان برگزار می‌کنیم.

پیش از حوادث اخیر آمار منتشر از ورود گردشگران بویژه گردشگران چینی، نشان دهنده رشد این بازار بود آیا با وجود اتفاقات اخیر این آمار کاهش یافته است؟

بله به هرحال حوادث اخیر تاثیر گذار بوده، امابر گردشگران چینی تاثیر کمتری داشته است.

آیا در بخش بازاریابی بازار گردشگری، در مقصد دیگری به جز کشور چین برای معرفی شهر اصفهان و جذب گردشگر فعالیتی انجام شده است؟

مقاصد دیگری مانند کشورهای اروپایی را در الویت های بعدی قرار دادیم و سعی داریم با کمک به بخش خصوصی برای معرفی اصفهان به این مقاصد برنامه هایی داشته باشیم. در این مقوله ما هنوز بازارهای قبلی را کامل از دست نداده‌ایم و سعی داریم اگر حادثه‌ای نیز رخ داده شرایط را مدیریت کنیم و بازار خودمان را حفظ کنیم. در این بحث برای کشور روسیه و شهرهایی مانند مسکو نیز تلاش داریم هسته گردشگری روسیه را هم تشکیل دهیم تا بتوانیم در این زمینه بازاریابی خوبی داشته باشیم. همچنین دیگر کشورهای همسایه هم در اولویت های بعدی قرار دارند تا بتوانیم با تشکیل هسته گردشگری به بازار گردشگری این کشورها نیز بپردازیم. در همین راستا پرواز اصفهان_مسقط راه اندازی شده که می تواند در جذب گردشگر تاثیر گذار باشد.

آیا این ارزش گذاری در بخش گردشگر داخلی هم وجود دارد؟

بله ما در بحث گردشگر داخلی نیز باید توجه داشته باشیم که اصفهان به عنوان یک شهر فرهنگی و تاریخی سهم خود را از بازار گردشگری داخلی داشته باشد و آن را از دست ندهد چرا که گردشگری داخلی نیز سهم بسزایی در صنعت گردشگری دارد.

کد خبر 407713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.