پمپاژ آب تونل کوهرنگ از اسفند امسال آغاز می شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان گفت: مقرر شده تا تونل کوهرنگ، انتقال آب از سد کوهرنگ به سمت استان اصفهان را دستور کار داشته باشد اما به دلیل ناتمام ماندن پروژه سد کوهرنگ، پمپاژ از این تونل از اسفندماه سال جاری آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الله غلامی امروز دوشنبه _هفتم دی‌ماه_ در نشست خبری به منظور ارائه گزارش پروژه های عمرانی ویژه دهه فجر سال ۹۸، با بیان اینکه پروژه تونل کوهرنگ یکی از مهم ترین پروژه های زیرساختی استان اصفهان در خصوص تامین منابع آبی است، اظهار کرد: سرعت پیشرفت این پروژه بسیار چشمگیر است، عملیات ساخت تونل ۲۳ کیلومتری به پایان رسیده است، با وجود اینکه در سال ۱۳۷۵ پیش بینی شده بود ۲۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل این تونل نیاز باشد اما با توجه به نوسانات اقتصادی، بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان منابع اعتباری صرف ساخت این تونل شد.

وی افزود: پمپاژ از این تونل به میزان بارش های کشور و منابع سد بستگی دارد که به دلیل فصلی بودن بارش ها، انتقال آب از پشت خروجی سد صورت می گیرد و به دلیل ناتمام ماندن عملیات ساخت، پیش بینی می شود انتقال آب از این تونل با سرعت ۵۰ میلیون متر مکعب بر ساعت، انجام شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان تصریح کرد: عملیات خاکبرداری سد کوهرنگ در اسفندماه سال ۱۳۹۸ به پایان خواهد رسید و بر اساس برنامه ریزی عمرانی صورت گرفته، مقرر شده تا از سال ۱۴۰۰، آبگیری این سد با اعتباری در حدود ۵۰۰ میلیارد تومان، آغاز شود. 

غلامی اضافه کرد: بودجه عمرانی از محل پروژه های استانی، ویژه، ملی و اعتبارات متوازنی که برای استان پیش بینی شده در سال ۹۸ به دو هزار و ۸۹ میلیارد تومان خواهد رسید و در کنار این اعتبارات، منابع دیگری در قالب منابع استانی در اختیار دستگاه های اجرایی قرار داده شده و بخشی از آن هم مربوط به شرکت های وابسته به دولت یا بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه امسال حدود یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل عوارض آلایندگی شهری به شهرداری ها کمک کرده ایم، افزود: در کنار این اعتبارات پروژه هایی در دست اقدام است که منابع مورد نیاز آنها از طریق منابع پروژه های ویژه تامین می شود و مسائل مربوط به حوزه تامین آب و توسعه سد کوهرنگ، از جمله آنهاست. عمده ترین استفاده ای که از مشوق های بودجه سال ۹۸، می توانستیم داشته باشیم‌، تبصره ۱۹ بود که با تاکید بر مشارکت بخش خصوصی در پروژه های عمرانی و پروژه های مربوط به بخش گردشگری، آب، ورزش و جوانان و کشاورزی به شرکت های خصوصی واگذار شده است.

فاینانس ۱۴ میلیارد یوآن اعتبار برای پروژه قطار سریع السیر اصفهان-تهران

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان با اشاره به اختصاص تسهیلات ویژه به شهرداری اصفهان برای تکمیل خطوط مترو، خاطر نشان کرد: از محل تسهیلات ویژه تبصره پنج بودجه، ۷۰۰ میلیارد تومان به متروی اصفهان کمک مالی و برای پروژه قطار سریع السیر اصفهان - تهران قراردادی با یک شرکت چینی منعقد شده است؛ در دو مرحله از فاینانس این شرکت برای تامین مالی استفاده کرده ایم و حدود ۱۴ میلیارد یوان از فاینانس پیش بینی شده در این خط آهن مورد استفاده قرار گرفته و بر اساس برنامه ریزی این پروژه در شش ایستگاه زیرسازی خواهد شد.

غلامی اضافه کرد: پروژه کریدور اصفهان-تهران تا پایان امسال برای بهره برداری آماده می شود، قطعه سوم این آزاد راه، تجهیز کارگاهی شده که استان را به شیراز متصل می کند و قسمت چهارم آن که بیش از ۱۲۰ کیلومتر است با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاری آغاز خواهد شد. ۷۰ درصد از اعتبارات این پروژه از طریق بخش خصوصی تامین می شود، قطعه اصفهان ـ شیراز ـ تهران این کریدور تا د وسال آینده به بهره برداری می رسد و قطعه سوم این کریدور با مشارکت سازمان همیاری های شهرداری اصفهان آغاز شده است.

وی ادامه داد: فعالیت شهرداری اصفهان در رینگ چهارم و حلقه حفاظتی اصفهان، بسیار مناسب بوده و چند شهرداری دیگر هم باید در این پروژه عملیات اجرایی، مشارکت داشته باشند و بر اساس برنامه ریزی طول این پروژه، ۸۰ کیلومتر است و ۲۳ تقاطع غیرهمسطح در آن زیرسازی شده است. بخش هایی از رینگ سوم در حال اشباع است و از این رو حتما باید حلقه حفاظتی فعال شود.

افتتاح متروی اصفهان- بهارستان تا پایان سال ۹۹

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان تصریح کرد: توسعه قطار حومه ای اصفهان یکی دیگر از نکات مورد تاکید پیشرفت استانداری اصفهان است بنابراین به موازات توسعه متروی اصفهان در چند شهر دیگر نیز، قطار حومه ای در حال توسعه است. همه مجوز های لازم برای شروع عملیات عمرانی در محور اصفهان- شاهین شهر صادر شده و شهرداری شاهین شهر نیز برای برگزاری مناقصه این پروژه آماده و محور مورد نیاز این پروژه نیز در حال آزاد سازی است.

غلامی افزود: شهرداری نجف آباد با همکاری شهرداری اصفهان به دنبال راه اندازی پروژه متروی نجف آباد است و مقرر شده تا خط سوم متروی اصفهان به سمت فولاد شهر توسعه پیدا کند. متروی اصفهان- بهارستان نیز به عنوان یکی از پروژه های مهم عمرانی تا پایان سال ۹۹، افتتاح خواهد شد.

وی یادآور شد: همواره سعی کرده ایم تا در هفته دولت و دهه فجر پروژه های عمرانی مختلفی را به بهره برداری برسانیم و البته این موضوع به معنای تعطیل بودن بهره برداری و افتتاح در طول ایام دیگر سال نیست. امسال در هفته دولت، یک هزار و ۷۳۴ پروژه با اعتباری بالغ بر دو هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان افتتاح شد.

معاون امور هماهنگی عمرانی استاندار اصفهان خاطر نشان کرد: بر اساس گزارش دستگاه  ها و نهادهای اجرایی، برنامه ریزی شده تا یک هزار و ۸۲۶ پروژه با اعتباری بالغ بر دو هزار و ۳۷۵ میلیارد تومان را افتتاح کنیم و از این تعداد پروژه، ۲۵۲ پروژه ملی و ملی- استانی است که با اعتباری بالغ بر ۳۶۹ میلیارد تومان اجرایی شده و شهرداری ها نیز ۱۵۷ پروژه را افتتاح می کنند و یک هزار و ۶۱ پروژه با اعتبار یک هزار و  ۷۴۵ میلیارد تومان نیز از سوی بخش خصوصی افتتاح خواهد شد.

غلامی اضافه کرد: دهیاری ها ۲۱۵ پروژه را در دهه مبارک فجر افتتاح خواهند کرد و ۴۳ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای مشاغل روستایی اختصاص یافته است، در مدیریت بحران استان نیز ۲۲۰ میلیارد تومان بابت کمک به سیل و آسیب های ناشی از سیل در فروردین ماه امسال، ارائه شده و ۴۰۰ میلیارد تومان هم به مقاوم سازی ساختمان های روستایی اختصاص یافته است. شرکت مخابرات استان با ۵۶۸ پروژه، بیشترین پروژه افتتاحی در دهه فجر را دارد و سازمان جهاد کشاورزی، شرکت توزیع برق، شهرداری ها، اداره کل راه وشهرسازی و راهداری و حمل ونقل جاده ای و دانشگاه ها، به ترتیب بیشترین تعداد پروژه برای افتتاح را در دهه فجر خواهند داشت.

رئیس جمهور اردیبهشت ۹۹ به اصفهان می آید

وی با بیان اینکه برنامه ریزی شده تا چهار تن از وزرا و تعدادی از معاونان آنها، برای افتتاح پروژه ها در اصفهان حاضر شوند، ادامه داد: توزیع پروژه عمرانی در شهرستان های استان نشان می دهد، شهرستان های اصفهان، کاشان، تیران و کرون، سمیرم، دهاقان، خور و بیابانک، شهرضا، فلاورجان، میمه، شاهین شهر، نایین و فریدونشهر به ترتیب بیشترین پروژه ها را در دهه مبارک فجر  افتتاح خواهند کرد.

معاون امور هماهنگی عمرانی استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: ۵۰ پروژه شاخص در استان بر اساس اعتبارات بیش از هشت میلیارد تومان، تعریف شده و بخشی از پروژه های استان در سفر رئیس جمهور در اردیبهشت ماه سال ۹۹، افتتاح خواهد شد.

غلامی افزود: همزمان با افتتاح پروژه های دهه فجر، ۷۷ پروژه با اعتبار یک هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان در شهرستان های استان اصفهان نیز کلنگ زنی خواهد شد.

پیشرفت ۵۰ درصدی سامانه دوم آبرسانی

وی یادآور شد: چند پروژه در بخش آب تعریف شده و یکی از آنها، سامانه دوم آب رسانی به اصفهان و ۱۴ شهرستان استان است که متاسفانه ردیف مصوب اعتبار ملی نداشت و پس از انتصاب استاندار جدید، جلساتی برگزار شد و اخذ ماده ۲۳ برای این پروژه صورت گرفت، تبصره ۱۹ به ما کمک کرد که مشارکت بخش خصوصی را برای تامین مالی، فراهم کنیم و عملیات لوله گذاری مجددا ادامه یافته و اکنون شاهد پیشرفت ۵۰ درصدی این پروژه هستیم.

معاون امور هماهنگی عمرانی استاندار اصفهان با بیان اینکه سامانه دوم انتقال آب، فازبندی شده است، تصریح کرد: فاز اول این سامانه در سال ۹۹ به بهره برداری خواهد رسید و پیمانکار این پروژه با همکاری فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان و با کمک بانک های ملی، شهر و شهرداری اصفهان، به فعالیت می پردازد.

الویت نخست استانداری اصفهان، افتتاح پروژه های نیمه تمام است

غلامی با بیان اینکه الویت نخست استانداری اصفهان به عنوان نماینده دولت، افتتاح پروژه های نیمه تمام است، افزود: بیش از ۸۰ درصد از پروژه هایی که مقرر شده در دهه فجر افتتاح شود، پروژه نیمه تمام است، مقرر است که با همکاری ارتش و وزارت دفاع، ۴۰۰ هکتار زمین به فرودگاه اصفهان اضافه شود و شرکت فرودگاه های کشور این مسئله را مکررا پیگیری می کند که به محض انتقال اسناد، توسعه فرودگاه در مقیاس کلان آغاز می شود.

وی اضافه کرد: پروژه مصلی اصفهان سالیانه ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان اعتبار دریافت می کند و امیدواریم بخشی از اعتبار نیز  توسط خیرین تامین شود زیرا منابعی که به این پروژه  اختصاص داده شده، بسیار محدود است.

کد خبر 407707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.