جهت‌گیری بودجه ۹۹ برای منابع درآمدی جدید/جذب سرمایه‌های بخش خصوصی برای توسعه شهر

در ۲۹ دی‌ماه امسال بودجه پنج هزار و ۹۱۲ میلیارد تومانی سال ۹۹ شهرداری اصفهان در یکصد و دهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر جهت بررسی در کمیسیون‌های تخصصی تقدیم نمایندگان مردم شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تنظیم لایحه بودجه سال ۹۹ شهرداری اصفهان بر اساس ابلاغ وزارت کشور مبنی بر اصلاح ساختار بودجه‌ریزی و استقرار نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد انجام شد.

بودجه سال آینده شهرداری اصفهان و سازمان‌های وابسته آن در قالبی یکپارچه تنظیم شده و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در اولویت قرار گرفت تا ضمن پاسداری از سرمایه‌های شهر، این پروژه‌ها به بهره‌برداری برسد.

برای اطلاع بیشتر از جزییات لایحه بودجه ۹۹ شهرداری اصفهان، گفت و گویی را با «علیرضا صادقیان»، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

بودجه ۹۹ شهرداری اصفهان چه ابعاد و ویژگی‌هایی دارد؟

لایحه بودجه پیشهادی شهرداری هفته گذشته تقدیم شورای اسلامی شهر شد، بودجه سال آینده رویکردها و ویژگی‌هایی دارد که در حال حاضر در کمیسیون‌های مختلف شورا در حال بررسی است.

در روزهای آینده نیز لایحه بودجه ۹۹ شهرداری به صحن شورا می‌رود که امیدواریم توسط نمایندگان شهر به تصویب برسد تا خدمت‌رسانی بیشتری به شهروندان داشته باشیم.

یکی از ویژگی‌های بودجه ۹۹ این است که بر مشارکت بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های شهری به ویژه قطار شهری، همچنین خط شمال به جنوب تراموای اصفهان که در سال آینده استارت می‌خورد، تاکید شده است.

برای سال آینده بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت و وام را برای اجرای پروژه‌ها دریافت خواهیم کرد، همانطور که امسال نیز در استفاده از تسهیلات و فروش اوراق مشارکت جزو شهرداری‌های برتر کشور بودیم.

 بودجه ۹۹ را به لحاظ کمّی و کیفی بررسی کنید!

میزان بودجه ۹۹ شهرداری نسبت به بودجه سال‌جاری ۲۵ درصد رشد دارد، ترکیب بودجه با توجه به تغییراتی که در ساختار بودجه به وجود آمده، ۷۱ درصد عمرانی و ۲۹ درصد جاری است، در حالی که در بودجه امسال ۳۲ درصد اعتبارات در بخش جاری و ۶۸ درصد در بخش عمرانی هزینه شده است.

با اصلاح ساختار بودجه به واسطه دستورالعمل جدید وزارت کشور و سمت و سوی برنامه‌ریزی برای بودجه‌ریزی عملیاتی و عملکردی که تاکید شده باید بابت هر هزینه، عملیاتی شکل بگیرد که در این راستا تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا بودجه واقعی‌تر تدوین و تنظیم شود.

مبانی بودجه تنظیم شده مواردی همچون روند تحقق درآمدهای شهرداری بوده است؛ رقم بودجه امسال شهرداری اصفهان بودجه چهار هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی بود که این میزان نسبت به سال ۹۷ حدود ۳۷ درصد رشد داشت و البته بسیاری از میزان رشد بودجه انتقاد داشتند، اما خوشبختانه با همراهی و همکاری مردم تا پایان امسال بیش از ۹۰ درصد درآمد بودجه ۹۸ محقق خواهد شد.

بودجه سال آینده شهرداری اصفهان رشد ۲۵ درصدی نسبت به بودجه ۹۸ دارد و البته تلاش می‌کنیم زمینه منابع ۲۵درصدی افزایش بودجه فراهم شود.

نکته حائز اهمیت برای سال ۹۹ تحقق انتظارات شهروندان است؛ یکی دیگر از مبانی تحقق درآمدهای سال ۹۸ شهرداری که در بودجه ۹۹ نیز پیش بینی شده، جهت‌گیری برای منابع درآمدی جدید است تا به سمت درآمدهای پایدار حرکت کرده و کمتر شهرفروشی انجام شود.

در سال آینده ۵۹درصد درآمد منابع شهرداری حاصل از درآمد عمومی خواهد بود و حدود ۴۰درصد از محل سرمایه‌گذاری، امکانات و تسهیلات دولتی و اوراق مشارکت تامین خواهد شد.

آیا درآمدهای پایدار در بودجه ۹۹ جزو اولویت‌ها بوده است؟

یکی دیگر از مبانی که در سال‌جاری مورد توجه قرار گرفت و جزو منابع جدید درآمدی شهرداری به شمار رفت، استفاده از مشارکت بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های عمرانی شهر بود.

سال آینده سهم بخش خصوصی در بودجه توسعه پیدا خواهد کرد تا سرمایه‌های بخش خصوصی برای توسعه شهر جذب شود؛ در این راستا جلسات زیادی را با سرمایه گذاران بخش خصوصی برگزار کردیم و امیدواریم فضای اعتماد توسعه یابد تا بتوانیم سال آینده از این ظرفیت استفاده بیشتری ببریم.

رویکرد اصلی تهیه بودجه ۹۹ که ۷۱ درصد آن را ترکیب عمرانی تشکیل می‌دهد، اتمام پروژه‌های نیمه تمامی است که مدت‌ها بلاتکلیف بوده یا به صورت آرام آرام در حال پیشرفت بوده است.

در واقع سال ۹۹ سرعت بیشتری به پروژه‌های نیمه‌تمام شهر خواهیم داد تا از  بودجه پیشنهادی شهروندان بهره بیشتری ببرند.

یکی دیگر از رویکردهای تدوین بودجه تقسیم پروژه‌های عمرانی به سه دسته پروژه‌های شاخص شهری، پروژه‌های مهم منطقه‌ای و پروژه‌های منطقه‌ای است.

پروژه‌های شاخص شهری پس از اجرا شهر اصفهان و بلکه فراتر از شهر را تحت الشعاع قرار می‌دهند که نمونه بارز آن ابرپروژه رینگ چهارم است؛ در بودجه پیشنهادی سال آینده شهرداری برای اجرای این پروژه ۲۳۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده چراکه در روان‌سازی ترافیک و کاهش آلاینده‌ها نقش بسزایی دارد.

دیگر پروژه شاخص شهری خط دو متروی اصفهان است که برای سال آینده حداقل پیشرفت ۹ درصدی را برای آن پیش‌بینی کرده‌ایم؛ همچنین پروژه سالن اجلاس را سال آینده تکمیل و پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان را تا خردادماه سال ۹۹ مورد بهره‌برداری قرار خواهیم داد.

از ابتدای فعالیت در دور جدید مدیریت شهری تاکید داشتیم اگر قرار است پروژه‌ای در شهر اجرا شود، ابتدا باید اعتبار مورد نیاز آن تامین شود.

دسته دیگر پروژه‌های مهم منطقه‌ای است، پروژه‌هایی که منطقه و فراتر از منطقه را تحت الشعاع قرار می‌دهد؛ به عنوان مثال احداث سالن تئاتر شهر در محور چهارباغ عباسی، احداث مجموعه فرهنگی، ورزشی و اجتماعی در منطقه پنج و احداث پاتوق شهری در میدان بزرگمهر برای توسعه فضاهای اطراف رودخانه و سرزنده سازی شهر از پروژه‌های مهم منطقه‌ای به شمار می‌رود.

سومین دسته پروژه‌های منطقه‌ای است که خود منطقه از آنها نفع می‌برد که مصداق بارز آن گلوگاه‌های موجود در بافت های شهری مناطق است.

تنظیم بودجه سال ۹۹ تا چه اندازه می‌تواند سبب خروج از رکود و حرکت به سمت رونق شود؟

شرایط اقتصادی کشور، اصفهان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما شهرداری اصفهان تلاش می‌کند با اتکا به منابع خود از رکود و یا هر گونه خمودگی جلوگیری کند؛ برای رسیدن به این هدف سال آینده از ظرفیت مشارکت بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های شهر بیشتر استفاده خواهیم کرد چراکه این اقدام زمینه رونق را فراهم کرده و باعث ایجاد اشتغال می‌شود.

بودجه سال ۹۹ شهرداری اصفهان را در قالب یک دفترچه و به صورت یکپارچه تقدیم شورای اسلامی شهر کردیم، در حالی که سال‌های قبل بودجه شهرداری جدا از بودجه سازمان‌ها ارایه می‌شد.

در واقع بودجه شهرداری اصفهان پنج هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان بود که با احتساب بودجه سازمان‌ها به رقم پنج هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان رسید.

بر این باور هستیم سازمان‌های شهرداری با مدیریت واحد و چارچوب‌های تعریف شده در بودجه، تاثیرگذار در تحرک و رونق اقتصادی باشند.

همچنین در بودجه ۹۹ سعی کردیم به مناطق کمتر توسعه یافته توجه بیشتری داشته باشیم.

بودجه پیشنهادی بر چه اساسی تنظیم شده است؟

۴۴ درصد بودجه ۹۹ شهرداری اصفهان به حوزه حمل ونقل و ترافیک اختصاص می‌یابد که شامل توسعه خطوط تندرو، قطار شهری و خط شمال به جنوب تراموا است که مطالعات آن تکمیل شده و سال آینده کلنگ احداث آن به زمین می‌خورد.

۱۸ درصد بودجه ۹۹ به حوزه خدمات شهری برای انجام نظافت و تمیزی شهر و جمع‌آوری زباله، ۱۲درصد در حوزه مالی و اقتصادی، ۱۱ درصد حقوق و دستمزد، هشت درصد برای حوزه فرهنگی، سه درصد برای حوزه شهرسازی و معماری، دو درصد برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی و دو درصد برای حوزه عمران در نظر گرفته شده است.

برای روان سازی حمل ونقل عمومی و بهبود وضعیت حمل ونقل و کاهش آلاینده‌ها بیشترین سهم بودجه ۹۹ به حوزه حمل ونقل شهرداری اختصاص یافته است.

تاکنون چه میزان از بودجه سال‌جاری محقق شده است؟

در حال حاضر ۶۵ درصد بودجه چهار هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی سال ۹۸ شهرداری اصفهان محقق شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال رقم تحقق بودجه به بیش از ۹۰ درصد برسد.

برای تحقق بودجه در شش ماهه نخست طبق برنامه پیش رفتیم و ۵۰ درصد درآمدهای بودجه محقق شد، اما در شش ماه دوم به دلیل شرایطی که به وجود آمد، شیب تحقق بودجه کُند شد.

خط قرمز شهرداری برای وصول مطالبات رعایت می شود؟

خطوط قرمز ما در مدیریت شهری قانون است و در چارچوب قانون و مقررات اقدام می‌کنیم.

کد خبر 407690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.