تقاضای خرید شیر به روال قبل بازگشت/ شیر حاوی آفلاتوکسین تا ۵۰۰ppt قابل مصرف است

رئیس کار گروه شیر اتاق بازرگانی اصفهان گفت: جو روانی منفی علیه مصرف شیر در کشور در روزهای اخیر با افت شدید تقاضا برای خرید محصولات لبنی همراه بود اما پس از اظهار نظر مسئولان و کارشناسان، اطمینان خاطر مردم از سلامت ‌شیر تامین شد و روند تقاضا برای خرید لبنیات به روال قبل بازگشت.

عباس زال بیک در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به انتشار اخباری پیرامون ناسالم بودن شیر مصرفی مردم، اظهار کرد: بر اساس آمار و استاندارد های جهانی، میزان آفلاتوکسین مجاز در ایالات متحده، ۵۰۰ppt (بخش در تریلیون)، در اروپا، ۵۰ppt و در ایران ۱۰۰ppt است و میزان آفلاتوکسین در واحدهای صنعتی پرورش گاو شیری به ۵۰ppt می‌رسد.

وی افزود: آفلاتوکسین نوعی مایکوتوکسین یا سم قارچی است که به طور عمده از قارچ آسپرژیلوس تولید می شود و این قارچ که به کپک انباری نیز معروف است، در محیط های انباری و در شرایط مناسب همچون وجود دما و رطوبت و دانه های شکسته، در مواد خوراکی دامی مستعد همچون ذرت، تخم پنبه، پودر ماهی و ... رشد می کند.

رئیس کمیته دام و طیور اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان خاطر نشان کرد: آفلاتوکسین نام سمومی است که قارچ آسپرژیلوس را در شرایط مذکور تولید می کند و عمده مایکوتوکسین تولیدی در مواد خوراکی قابل تغذیه به دام از نوع B۱ بوده و این سم به محض ورود به بدن با غده کبد به عنوان مهمترین عامل پاکسازی آن مواجه می شود.

زال بیک اضافه کرد: از کل مایکوتوکسین B۱ وارد شده به بدن، فقط ۱،۷ تا ۲،۲ درصد آن در کبد تبدیل به آفلاتوکسین ۱ M شده و وارد شیر می شود و به همین دلیل سنجش میزان آفلاتوکسین M۱  در شیر یکی از شاخص های بررسی وضعیت مایکوتوکسین ها یا قارچ ها در جیره است و بر این اساس بالا بودن این شاخص، نشان دهنده حجم زیاد قارچ آسپرژیلوس در شیر است.

وی ادامه داد: البته شیرهای حاوی آفلاتوکسین M۱ تا سطح ۵۰ppt برای مصرف انسان مناسب است و مشکلی برای تغذیه بدن ایجاد نمی کند و بر اساس استانداردهای سازمان غذا و داروی آمریکا، شیر حاوی آفلاتوکسین بالاتر تا سطح ۵۰۰ppt  نیز قابل مصرف است.

رئیس کارگروه شیر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان یادآور شد: با توجه به میزان مصرف سرانه شیر در کشور و حجم صادرات این محصول و میزان تولید پیش بینی شده شیر تا پایان سال، به نظر نمی رسد قیمت این ماده غذایی تا اواخر سال ۹۸، تغییری را تجربه کند.

کد خبر 407665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.