۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
گیاه بیدمشک چه خواصی دارد؟

گیاه بیدمشک دارای خواص شگفت انگیزی مانند درمان بی‌خوابی، جوش صورت، کم‌خونی و کاهش قند خون است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گیاه بیدمشک، درختچه‌ای برگ‌دار از نژاد بید است که می‌تواند تا ۱۰ متر رشد کند. سنبل‌های این گیاه که معمولاً دارای گل‌های زرد کمرنگ است، اسانس معطری دارد. این گیاه در آغاز فصل بهار به عمل می‌آید و اسانس گرفته شده از آن که به عرق بید مشک معروف است، در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها به کار می‌رود. در ادامه به بررسی بعضی از خواص بیدمشک و عرق این گیاه می‌پردازیم:

درمان بی‌خوابی

بیدمشک دارای ترکیباتی مانند تانن، سالیسین، ژرانیون و مقدار کمی اسید اسیتیک است که باعث آرامش ذهنی و رفع خستگی می‌شود و به بهبود کیفیت خواب افراد کمک می‌کند. توصیه شده است افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند، ۵۰ گرم بیدمشک خشک شده را به مدت دو دقیقه در یک لیتر آب جوشانده و اجازه دهند ۱۰ دقیقه دم بکشد؛ سپس این دمنوش را صاف کرده و روزانه سه فنجان از آن را مصرف کنند.

درمان جوش صورت

مصرف دمنوش بیدمشک به ضدعفونی‌کردن و سم زدایی دستگاه گوارش کمک بسیاری می‌کند. همچنین این دمنوش حرارت درونی بدن را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد. بنابراین مصرف این گیاه می‌تواند به از بین بردن جوش‌های صورت و بدن کمک کند. علاوه بر این ماساژ دادن صورت با عرق بیدمشک می‌تواند منجر به شادابی هرچه بیشتر پوست شود.

کاهش دمای بدن

عرق بیدمشک اگر فاقد شیرین کننده باشد، قند خون را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. معمولاً به افرادی که از کم خونی رنج می‌برند، توصیه می‌شود به طور منظم از عرق بیدمشک استفاده کنند. علاوه بر این، زمانی که دمای بدن فرد از مقدار معمولی بیشتر باشد، مصرف عرق بیدمشک می‌تواند در کاهش تب بسیار مفید واقع شود.

موارد منع مصرف بیدمشک

افرادی که قند خون پایین دارند، نباید در مصرف این گیاه زیاده روی کنند. زنان باردار و شیرده و کودکان زیر دو سال نیز باید در مصرف بیدمشک احتیاط کنند. علاوه بر این، افرادی که از زخم‌های دستگاه گوارشی و نفخ شکم رنج می‌برند، باید از مصرف بیدمشک و عرق آن خودداری کنند.

کد خبر 407663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.