انتقاد یک مرجع تقلید از نزاع‌های جناحی در کشور

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

درخواست نماینده اصلاح‌طلبان درباره ردصلاحیت‌ها از شورای نگهبان

احمد مازنی، نماینده تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوالی درباره تاثیر رد صلاحیت افرادی که در انتخابات می‌توانستند افکار عمومی را مدیریت کنند گفت: در مقابل شعار فشار حداکثری دشمن، ما باید شعار مقاومت حداکثری و مشارکت حداکثری را داشته باشیم، که هر دو مورد هم مستلزم جلب اعتماد عمومی است و به سرمایه اجتماعی نیاز دارد. 

او ادامه داد: اگر بخواهیم در مقابل دشمن مقاومت و از خون سردار شهید سلیمانی پاسداری و صیانت کنیم و انتقام خون شهدا را بگیریم، جامعه باید به ما مسئولان اعتماد کند. بنابراین هر حرکتی که منجر به کاهش اعتماد عمومی شود حتماً به ضرر راهبرد مقاومت حداکثری خواهد بود. 

این نماینده مجلس با تاکید بر لزوم اعتماد مردم به مسئولان گفت: مشارکت حداکثری نیازمند اعتماد است. مشارکت حداکثری زمانی محقق می‌شود که مردم احساس کنند نمایندگان‌شان در میان نامزدها هستند. هرچه تعداد نامزدهای جریان‌های گوناگون بیشتر باشد زمینه مشارکت بیشتر فراهم می‌شود. اگر خدایی ناکرده با تنگ‌نظری برخورد شود مشارکت هم کاهش می‌یابد. 

مازنی تاکید کرد: ما می‌توانیم به حضور مردم در خیابان‌ها، تظاهرات و تشییع جنازه‌ها استناد کنیم؛ به اینکه ملت پشتیبان جمهوری اسلامی، نظام و رهبری است و از تمامیت ارضی کشور و کیان ایران حمایت می‌کند. اما هیچ‌کدام از این تجمعات به اندازه انتخابات نمی‌تواند تاثیر داشته باشد. چون انتخابات سرشماری است و به تعداد افرادی که رأی می‌دهند شمارش می‌شود. بنابراین مهم نیست چه کسی و کدام جناح رأی می‌آورد بلکه مهم این است که مشارکت بالا باشد.

انتقاد یک مرجع تقلید از نزاع‌های جناحی در کشور

آیت‌الله نوری همدانی امروز در دیدار رئیس سازمان بازرسی کل کشور که در دفتر وی در قم برگزار شد، با تسلیت ایام فاطمیه گفت: بازرسی در نظام اسلامی کاری مهم و حساس است و افرادی باید متصدی این کار شوند که محکم و مقاوم به پیش بروند که الحمدلله محقق شده است. 

وی افزود: امیرمؤمنان در نامه ۵۳ نهج البلاغه به مالک اشتر، نظام نامه ای جامع و کامل ارائه دادند که تا کنون مانند آن نوشته نشده است، حضرت می فرماید کسانی باید برای خدمت انتخاب شوند که کاردان و متعهد باشند و بتوانند کار انجام دهند. 

آیت‌الله نوری همدانی با تأکید بر مقابله جدی با فساد در زمینه‌های گوناگون به ویژه فساد اقتصادی اظهار کرد: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که اصلا زمینه به وجود آمدن فساد از بین برود اما اگر هم فساد به وجود آمد باید به سرعت و جدیت و بدون تعارف مقابله شود. 

وی ادامه داد: امیرمؤمنان می فرماید یک مسؤول نباید به عمل خود به عنوان یک طعمه و وسیله امرار معاش نگاه کند بلکه باید بداند که امانت است و اگر کوتاهی کند مسئول خواهد بود. 

آیت الله نوری همدانی با اشاره به مشکلات جامعه به ویژه در زمینه معیشتی و اقتصادی ابراز داشت: مسؤولان باید اهتمام جدی برای از بین بردن مشکلات مردم داشته باشند. 

وی با تأکید بر پرهیز گروه‌ها و رسانه‌ها از نزاع‌های جناحی عنوان کرد: مردم نیازمند آرامش هستند و نباید اجازه داد کسانی با این اختلافات آرامش مردم را بر هم بریزند. 

این مرجع تقلید در پایان از خدمات و اهتمام جدی حجت الاسلام رئیسی برای مبارزه با فساد و احقاق حقوق مردم قدردانی و خاطرنشان کرد: امروز نظام اسلامی به افرادی آگاه و دلسوز نیاز دارد که در خدمت انقلاب باشند.

درخواست یک نماینده مجلس از دادستانی برای پیگیری ماجرای آتش زدن کتاب عملی پزشکی توسط یک روحانی

محمدجواد جمالی نوبندگانی با انتقاد از اقدام آتش زدن کتاب علمی پزشکی، گفت: متاسفم برای این اتفاقی که افتاد و در این خصوص به جامعه علمی کشور تسلیت می‌گویم. 

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: آیت‌الله اعرافی عضو فقهای شورای نگهبان این موضوع را محکوم کردند و لازم است دادستان کل کشور به عنوان مدعی‌العموم، دادستان ویژه روحانیت و علمای دین نیز در این مورد وارد عمل شود، چرا که در بحبوحه کنونی کشور این موضوع کوچکی نیست و ممکن است توطئه‌ای باشد که از طریق آن بخواهند جوانان را از دین روی گردان کنند. 

جمالی نوبندگانی تاکید کرد: این فرد لباس دین پیغمبری را بر تن دارد که هیچ گاه هیچ کتابی را آتش نزد و فرمودند که "اطلبوا العلم ولو بالصین" و معتقد بودند که طلب علم بر هر مسلمانی اعم از زن و مرد واجب است، ضمن اینکه حضرت علی (ع) نیز بعد از اینکه ضربت خوردند پزشک مسیحی برای مداوای ایشان احضار شد. 

وی افزود: بسیاری از مردم و علما توسط همین کتابی که این فرد به آتش کشید درمان شدند، ضمن اینکه اسلام دینی است که با علم شروع شده است، کما اینکه اولین پیام وحی به پیامبر اقراء بوده است. 

جمالی نوبندگانی خاطرنشان کرد: بی‌تردید انجام هزاران عمل جراحی که روزانه انجام می‌شود و افتخارات پزشکی که وجود دارد با طبی که این فرد مدعی تسلط بر آن بوده امکانپذیر نیست. 

وی اظهار کرد: متاسفانه در شرایط کنونی این افراد از اعتماد و ناامیدی بسیاری از بیماران سرطانی نسبت به درمان سوءاستفاده می‌کنند و حتی تعدادی از این افراد اقدام به انتشار سی دی حاوی فیلم‌هایی می‌کنند که در آن توصیه شده که واکسیناسیون اطفال انجام نشود، چرا با این افراد برخورد نمی‌شود؟ چه کسی پاسخگوی کودکانی خواهد بود که به دلیل ممانعت از واکسیناسیون در آینده به فلج اطفال مبتلا شوند یا بیماران سرطانی که به دلیل توقف روند درمانی جان خود را از دست می‌دهند؟ 

وی افزود: جوانانمان باید بدانند حوزه علمیه و علمای کشور از اقدام به آتش کشیدن کتاب پزشکی تبری جسته و آن را قبول ندارند، ضمن اینکه مسئولان هم نباید از این موضوع به سادگی بگذرند و باید در این مورد شفاف‌سازی کرده و قاطعانه وارد عمل شوند. این نماینده مردم در مجلس دهم، خطاب به جوانان کشور یادآور شد: این فرد نه تنها عالم دین نیست، بلکه مطرود دین است.

ردصلاحیت یک امام‌جمعه به دلیل عدم التزام به اسلام!

محمدرضا باهنر در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه باید تلاش کنیم در انتخابات مجلس شورای اسلامی مردم با مشارکت حداکثری حضور پیدا کنند، گفت: اولین هدف ما برای حضور در انتخابات همین است که مردم به صحنه بیایند.

وی افزود: در ایام تشییع پیکر حاج قاسم سلیمانی متاسفانه حادثه تلخی در کرمان رخ داد که کمی بی‌تدبیری در آن موثر بود. در حادثه تأسف‌بار سقوط هواپیمای اوکراینی نیز کشور ما داغدار شد. بدون شک ابعاد مختلف این حادثه پس از بررسی‌ها مشخص خواهد شد. هرچند سخنان رهبر انقلاب در نماز جمعه تهران نقشه راه را برای همه ما مشخص کرد. 

نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی با انتقاد از حجم وسیع ثبت نام‌ها برای حضور در مجلس، گفت: ثبت نام ۱۶ هزار نفر برای حضور در انتخابات، کار را برای شورای نگهبان سخت کرد اما امروز شاهدیم که برخی از افراد صلاحیت حضور در انتخابات را پیدا نکرده‌اند که حتی امام جمعه هستند ولی عدم التزام به اسلام خورده‌اند! 

باهنر گفت: متاسفانه در کشور ما کادرسازی نشده است. بنده معتقدم کسانی که در انتخابات مجلس شورای اسلامی حضور پیدا می‌کنند باید در قامت یک فرمانده قوی باشند تا در پارلمان به طور موثر عمل کنند.

شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها بازنگری کند

محمد کاظمی، در پیش‌بینی از اضلاع رقابت‌ها در فضای انتخابات سال ۹۸ و اینکه گرایش‌های موجود در ایجاد فضای انتخابات به چه میزان تاثیر دارند، گفت: اکنون که هیچ کدام از اصلاح‌طلب‌ها در میدان نیستند که بخواهیم بگوییم چنین فضایی به وجود می‌آید یا خیر. در وضعیت فعلی هیچ‌گونه فضای انتخاباتی وجود ندارد. اگرچه شاید صداوسیما برای خودش تبلیغاتی داشته باشد.

نماینده مردم ملایر در مجلس ادامه داد: با توجه به رد صلاحیت‌های گسترده به نظر می‌رسد که شورای نگهبان باید ضمن بازنگری در بررسی صلاحیت‌ها اجازه دهد سلیقه‌های مختلفی که انقلاب، نظام و قانون اساسی را قبول دارند وارد صحنه انتخابات شوند. اگر اینگونه باشد شاهد شور و شوق انتخاباتی و مشارکت حداکثری خواهیم بود. 

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: البته مشکلات اقتصادی و اشتغال مردم تا حدودی باعث نارضایت مردم شده است و آنها را منتقد دولت قرار داده، اما مردم انقلاب و کشورشان را دوست دارند و دوست دارند نمایندگانی وارد مجلس شوند که با سلیقه آنها منطبق باشند. امیدواریم این فضا در این مدت کم باقی‌مانده ایجاد شود.

نظارت مستمری بر تبلیغات زودرس انتخاباتی وجود دارد

سیداسماعیل موسوی درباره آخرین فعایت‌های ستاد انتخابات کشور برای اجرای انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: فرمانداران و بخشداران در حال تعیین شعب حوزه‌های انتخابیه هستند و پس از تعیین شعب، اعضای شعبه‌ها نیز توسط فرمانداران و بخشداران تعیین می‌شوند. هنوز تعداد شعب سراسر کشور نهایی نشده است و هرگاه تعیین شعب توسط فرمانداران و بخشداران نهایی شود، تعداد شعب مشخص و اعلام خواهد شد. 

وی ادامه داد: دوره‌های آموزشی ستاد انتخابات کشور ادامه دارد و برای مربیان انتخابات، دوره آموزش‌های نهایی برگزار می‌شود تا آنها آموزش‌ها را به اعضای هیات‌های اجرایی وشعب منتقل کنند. 

دبیر ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه شورای نگهبان اسامی نهایی تایید صلاحیت شدگان را روز ۲۲ بهمن به وزارت کشور اعلام می‌کند، تصریح کرد: روز ۲۳ بهمن نیز فرمانداران این اسامی را اعلام خواهند کرد. وزارت کشور منتظر شورای نگهبان برای اعلام این اسامی است. 

موسوی درباره تعداد واجدین شرایط رای دادن در انتخابات اظهار کرد: در حال دریافت این اطلاعات به تفکیک استان‌ها، شهرستان‌ها و حوزه‌های انتخابیه هستیم و پس از نهایی شدن، این آمار اعلام خواهد شد. 

سخنگوی ستاد انتخابات کشور همچنین تاکید کرد: احراز هویت رای‌دهندگان صددرصد الکترونیکی خواهد بود اما هنوز درباره استفاده از صندوق الکترونیکی با شورای نگهبان به توافق نرسیده‌ایم و نشست‌های ما با شورای نگهبان ادامه دارد. 

وی در پایان با بیان اینکه هیات بازرسی ستاد انتخابات کشور نظارت مستمری بر تبلیغات زودرس دارد، گفت: اگر مواردی از تبلیغات زودرس وجود داشته باشد، قوه قضاییه و هیات نظارت ستاد انتخابات به آن رسیدگی می‌کنند

کد خبر 407653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.