یک‌چهارم جمعیت سبزوار حاشیه‌نشین هستند

مدیر اداره بازآفرینی فضاهای شهری سازمان عمران شهرداری سبزوار گفت: مناطق حاشیه این شهر، محل اسکان جدید روستائیان دو دهه گذشته بوده است و حدود یک چهارم جمعیت سبزوار در این نقاط زندگی می کنند.

به گزارش ایمنا، مهدی برزویی اظهار کرد: ساکنان این محلات روستائیان مختلف هستند که هویت مشترکی ندارند، لذا هویت‌سازی و فرهنگ‌سازی آنها برای رفع مشکلات اجتماعی زمان‌بر است.

وی اضافه کرد: هم اینک محلات شرق عیدگاه، نیروگاه، کلاته سیفر، قلعه نو، شرق صالح آباد و محله‌های اسلام‌آباد، جعفرآباد و زرگرها در ردیف سکونتگاه‌های غیر رسمی و مناطق حاشیه‌نشین شهر سبزوار قرار دارد.

مدیر اداره بازآفرینی فضاهای شهری سازمان عمران شهرداری سبزوار گفت: منشا بیرونی حاشیه‌نشینی در سبزوار مشکلات اجتماعی، اقتصادی و اقلیمی روستاها در سال‌های اخیر بوده که سبب سرازیر شدن آن‌ها به حاشیه شهر شده است و نقاط پیرامونی شهر به سبب ارزانی و نبود نظارت‌های کافی بر ساخت و ساز مکان مناسبی برای سکنی گزینی این جمعیت مهاجر شده است.

برزویی افزود: اغلب اراضی حاشیه شهر قولنامه‌ای خریداری شده است و با تقسیم‌بندی نادرست مالکان اولیه، معابر غیر استاندارد تشکیل شده و تردد و رفت و آمد در آن‌ها با مشکل مواجه است.

وی ادامه داد: مشکل فاضلاب و آبهای سطحی، خدمات رسانی به این مناطق را دشوار کرده است که ساماندهی آن زمان و انرژی زیادی از دستگاه‌های خدماتی می‌گیرد.

مدیر اداره بازآفرینی فضاهای شهری سازمان عمران شهرداری سبزوار گفت: برای کاهش مشکلات حاشیه نشینی باید علاوه بر بهسازی و شرایط بهتر زیستن ساکنان این مناطق، بستر مهاجرت معکوس به روستاها را فراهم کرد تا از بار سنگین این مناطق بر مدیریت شهری کاسته شود.

برزویی افزود: در این محلات با مشارکت خود اهالی، مجموعه‌ای از معتمدان شکل گرفته است که با یاری دستگاه‌های اجرایی توانمندسازی فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را در دستور کار قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ساکنان حاشیه شهر اشتغال است چون پس از مهاجرت از روستا برای دستیابی به مشاغل شهری مهارت پایینی دارند، لذا با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای و نهادهای حمایتی با برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی و پرداخت تسهیلات، زمینه کارآفرینی و افزایش درآمد این خانوارها فراهم شده است.

مدیر اداره بازآفرینی فضاهای شهری سازمان عمران شهرداری سبزوار اضافه کرد: هرچند مدیریت شهری و مسئولان سبزوار در سال‌های گذشته اقدامات فراوانی از جمله برگزاری همایش‌های ملی و تخصصی بازآفرینی پایدار محله‌های هدف را انجام داده‌اند، اما شرایط سکونت در حاشیه این شهر همچنان نامطلوب است.

منبع: ایرنا

کد خبر 407599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.