۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
مجازهایی از طراحی

طراحی فرآیندی پیچیده، باشکوه و صریح به قدمت تاریخ بشریت است، از نگاشت نگاره‌های بوم سنگی تابسترهای ذهنی؛ طراحی در گذر تاریخ هنر، رفتارهای متنوع و گاه عجیب و متناقضی از خود نشان داده که حاکی از گستردگی دامنه‌های کارکرد و ذات آن است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پیش‌تر طراحی مبتنی برممارست، مهارت ورزی و به عنوان پیش طرح در سایر هنرها به ویژه نقاشی اعتبار داشت اما امروزه خود به عنوان امری مستقل، کامل و ناب بدل گشته است و چه بسا تکیه بر مهارت‌ها باز دارنده و مانع از درک و بیان آن شود. در واقع طراحی امروزین صرفاً تکنیک، مهارت ورزی، قدرت نمایی یایک مدیوم نیست بلکه امری سوداگرانه است بین طراح و مخاطب که در همه وجوه انسان ریشه دارد.

حجت امانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص نمایشگاه طراحی مجاز می‌گوید: نمایشگاه مجاز با هدف قدم برداشتن در هنر معاصر برگزار شده است این نمایشگاه حاصل کار نسل جوانی است که بارویکردهای متفاوت مفاهیم معاصر را دنبال می‌کردند.

این استاد هنرمند با اشاره به اینکه این نمایشگاه گروهی حاصل کار آرزو طالبی، سامان نقی فام، علی کنگازیان و مهران سالاری است، ادامه می‌دهد: چهار جوان هنرمند با زیست متفاوت ولی در یک مکان آموزش هنری دیدند که این زیست محیط متفاوت آنها منجر به رویکرد متفاوت در طراحی آن‌ها شده است.

وی با اشاره به اینکه هنرمندان تجربه‌های خود را درقالب نمایشگاه به اشتراک گذاشتند، می افزاید: مجاز یا شیوه بیان مجازی عبارت است از به کارگیری واژه و سخن در معنای دیگر و به مجازهایی که در ذهن خواننده یا شنونده تصویری خلق می‌کنند صور خیال یا تصاویر شاعرانه و به بیانی که از این صور یا تصاویر بهره می‌برد شیوه بیان تصویری گفته می‌شود.

به گزارش ایمنا، نمایشگاه مجاز شامل ۱۹ اثر با تکنیک میکس مدیا و مداد ساده است که در گالری تام واقع در خیابان حکیم نظامی، کوچه کلیسا وانک، روبروی دانشگاه هنر، پلاک دو، طبقه اول، تا ۱۴ بهمن ماه میزبان هنردوستان خواهد بود.

کد خبر 407586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.