بدون فراهم کردن زیرساخت‌ها نمی‌توان ادعای گردشگرپذیری داشت

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان گفت: امسال در راستای تامین زیرساخت‌های رفاهی مسافران در ۲۵ نقطه شهر سرویس بهداشتی احداث و ۱۰ درصد به ظرفیت این امکانات اضافه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین امیری در نشست مشترک شهرداری اصفهان با مرکز رسیدگی به امور مساجد استان و هیئت امنای ۱۲۰ باب از مساجد سطح شهر، اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌هایی که شهرداری اصفهان در ارتباط با احداث سرویس های بهداشتی دارد، یکی از نکات مهم و تاثیرگذار برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان و گردشگران استفاده از امکانات سرویس بهداشتی مساجد است.

وی با بیان اینکه مبنای حرکت و برنامه‌ریزی، مشارکت با مردم است، تصریح کرد: بدون همیاری، مشارکت مردم و معتمدان محلی هیچ دستگاهی به ویژه دستگاه‌های خدمت‌رسان نمی‌توانند اقدام شایسته‌ای انجام دهند.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان ادامه داد: شهر اصفهان با حدود دو میلیون نفر جمعیت و حدود ۴۶ هزار هکتار وسعت، نیاز به توجه، خدمت‌رسانی بهینه و یاری‌رسانی به مردم در حوزه‌های مختلف دارد.

وی با بیان اینکه اصفهان به عنوان یک کلانشهر مطرح در سطح جهان باید زیبنده پذیرش گردشگران، مسافران و دوستداران این شهر باشد، تاکید کرد: نمی‌توان ادعای گردشگرپذیر بودن داشت، اما زیرساخت‌های لازم را فراهم نکرد؛ باید تمام متولیان امر دست به دست هم داده تا بتوانند چهره این شهر را به عنوان یک جهانشهر معرفی کنند.

امیری خاطرنشان کرد: شهرداری اصفهان تاکنون در حوزه‌های مختلف بر اساس برنامه پنج ساله خود در زمینه های عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و خدمات شهری فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داده که با مشارکت و پذیرش مردم و معتمدان نمود پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه امروزه نقش مردم در تصمیم‌گیری‌های مدیریت شهری بر هیچ کس پوشیده نیست، ادامه داد: بدون نظارت مردم نمی‌توان برنامه‌ریزی کرد و تدوین برنامه‌ها باید بر مبنای نگاه مردم باشد.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان افزود: در هر شبانه روز بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ تن زباله از سطح شهر اصفهان جمع‌آوری و حدود ۴۵ میلیون متر مربع رفت و روب با تلاش ۲۶۰۰ کارگر انجام می‌شود، از این رو شهروندان هر روز شهر را در نهایت پاکیزگی نظاره‌گر هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سه هزار و ۸۰۰ هکتار فضای سبز شهر توسط شهرداری نگهداری می‌شود، اظهار کرد: با توجه به فعالیت صنایع در اطراف شهر و حجم زیاد تردد خودروها در معابر شهر، میزان آلاینده‌ها بسیار زیاد است و سلامت شهروندان را تهدید می‌کند؛ بنابراین همه باید دست به دست هم دهیم تا آلاینده‌ها را کاهش داده و جامعه‌ای سالم داشته باشیم.

امیری با بیان اینکه شهرداری اصفهان توسعه خطوط مترو را در دستور کار قرار داده و در صدد افزایش امکانات برای تسهیل استفاده از حمل ونقل عمومی آسان و روان است، گفت: عملیات احداث خط دو مترو که از سال گذشته آغاز شده، تاکنون پیشرفت خوبی داشته و امسال یک سوم بودجه شهر به مترو اختصاص یافته است.

وی تصریح کرد: باید فضای سبز شهر را توسعه داد، اما با توجه به کمبود منابع آبی توسعه باید با برنامه‌ریزی‌های لازم انجام و گسترش فضای سبز را متناسب با منابع آبی انجام داد.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه اصفهان یک شهر گردشگرپذیر بوده و سالانه گردشگران زیادی وارد این شهر می شوند، افزود: ظرفیت هتل‌ها و مهمانپذیرهای اصفهان حدود ۲۲ هزار نفر است و بر اساس برنامه‌ریزی ها در ایام نوروز این شهر روزانه آماده پذیرایی از ۱۸۰ هزار نفر مسافر است، از این رو باید از تمام ظرفیت‌ها از جمله خوابگاه‌های دانشجویی، اتحادیه املاک و اتاق اصناف کمک گرفت.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در پذیرش گردشگران در شهر وجود دارد، تامین خدمات مورد نیاز آنها به ویژه کمبود سرویس های بهداشتی در سطح شهر است که در این راستا پیشنهادی از طرف مرکز رسیدگی به امور مساجد استان مطرح شد مبنی بر اینکه در این زمینه شهرداری از امکانات سرویس‌های بهداشتی حسینه‌ها و مساجد استفاده کند که این پیشنهاد مورد استقبال شهرداری قرار گرفت.

امیری تاکید کرد: با توجه به انتخاب شهر اصفهان به عنوان شهر دوستدار سالمند، باید شرایطی را برای تامین رفاه بیشتر سالمندان فراهم کرد که یکی از نیازهای آنها سرویس‌ بهداشتی است، بنابراین با توجه به کمبود تعداد این امکان در شهر باید از امکانات سرویس بهداشتی مساجد و حسینیه‌ها استفاده شود.

وی با بیان اینکه طی ۱۰۰ سال گذشته در ۲۷۲ نقطه شهر سرویس بهداشتی احداث شده که شامل دو هزار و ۴۰۰ چشمه سرویس بهداشتی است، گفت: امسال در ۲۵ نقطه شهر سرویس بهداشتی احداث و ۱۰ درصد به ظرفیت آن‌ها شهر اضافه خواهد شد؛ همچنین برنامه‌ریزی برای ایجاد سرویس‌های بهداشتی پرتابل نیز انجام شده که در صورت جمع بندی نهایی از ظرفیت آنها نیز در سطح شهر استفاده خواهد شد.

وی با اعلام آمادگی شهرداری اصفهان برای ارائه کمک به مساجد شهر، اظهار کرد: هماهنگی لازم با شورای اسلامی شهر مبنی بر اینکه هر مسجدی که در زمینه تعمیر سرویس بهداشتی هزینه نیاز داشته باشد، پس از تایید کارشناس مربوطه از طریق سازمان فرهنگی و اجتماعی هزینه های آن پرداخت شود، انجام شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با تاکید بر لزوم افزایش ایمنی مساجد شهر، گفت: در حال حاضر حدود یک هزار و ۱۰ مسجد شهر اصفهان توسط سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری بیمه آتش سوزی و حوادث شده و برخی تجهیزات ایمنی نیز برای ان‌ها در نظر گرفته شده است.

وی اظهارکرد: مسئولان مربوطه در مناطق ۱۵ گانه شهرداری به صورت جداگانه به هیئت امنای مساجد مراجعه و تفاهم‌نامه‌هایی را تهیه می‌کنند تا شهرداری در حد توان خود در امور مساجد کمک و در مقابل از ظرفیت امکانات آنها برای استفاده شهروندان و مسافران استفاده کند.

امکانات مساجد در اختیار شهروندان و گردشگران

در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین صالحیان، مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان گفت: باید از تلاش کارکنان و مدیران که در راستای خدمت رسانی به مردم تلاش می‌کنند، قدردانی کرد.

وی با بیان اینکه امکانات مساجد باید در اختیار شهروندان و گردشگران قرار داد، افزود: با توجه به محدودیت‌های موجود و امکان نبودن احداث سرویس‌های بهداشتی در نقاط مختلف شهر و با توجه به اینکه اصفهان شهری مسافرپذیر است و افراد زیادی از داخل و خارج کشور برای امور درمانی خود به این شهر مراجعه می‌کنند، باید از ظرفیت امکانات مساجد برای تامین رفاه حال مردم استفاده کرد.

حجت الاسلام و المسلمین صالحیان خواستار حمایت هر چه بیشتر شهرداری از مساجد برای تامین امکانات مورد نیاز آنها شد.

کد خبر 407582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.