چرا باید شهروندان را در سیاستگذاری شهری مشارکت داد؟

شرایط رو به پیشرفت دنیای امروز باعث شده است که حضور در انتخابات و رأی دادن و سیاستگذاری‌های بالادست تنها مواردی نباشد که به شهروندان اجازه مشارکت در تعیین سرنوشت و آینده را می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جنبش‌هایی هم‌چون "شورش علیه انقراض" که با هدف فشار آوردن به دولت‌های غربی برای انجام اقدامات حفاظت اقلیمی در شهرهای بزرگی همچون لندن، برلین، پاریس، آمستردام، مادرید، نیویورک صورت گرفت از جمله نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد شهروندان علاوه بر شرکت در انتخابات باید نقش پر رنگ و ملموسی برای تأثیرگذاری در آینده خود داشته باشند. امروزه آینده برنامه ریزی شهری اغلب توسط شهروندان، به ویژه نسل جوان هدایت می‌شود و بیش از هر زمان دیگر رویکردی دیجیتالی، فراگیر و محلی به خود گرفته است.

پاسخگویی به مطالبات رو به افزایش شهروندان نیاز به تغییرات دوره‌ای اساسی دارد. از سوی دیگر گشودن باب صحبت و اظهارنظر عمومی در سامانه‌های آنلاین ممکن است وقت و انرژی زیادی از تیم‌های مدیریت شهری بگیرد. به همین دلیل بسیاری از سیاستگذاران ترجیح می‌دهند که خود را در چنین شرایط دشواری قرار ندهند.

با این حال شهروندان دوست دارند شنیده شوند و این تمایل باعث می‌شود که از هر طریقی برای ابراز عقیده و نظرات خود اقدام کنند و به همین علت گاهی نظیر جنبش "شورش علیه انقراض"، این درخواست‌ها تبدیل به ناهنجاری اجتماعی و بر هم زدن نظم قانونی شهر می‌شود.

در این میان در صورتی که متقاعد شوند صدای آن‌ها اهمیت دارد، باور می‌کنند که مشارکت آن‌ها در جامعه جدی وتأثیرگذار است. بنابراین میزان پیام‌های بی‌محتوا و کم‌ارزش در بسترهای اظهارنظر آن‌ها پایین می‌آید و از سوی آن‌ها پیشنهادهای جالب‌ توجه و سازنده‌ای ارائه می‌شود.

بنابراین می‌توان گفت که مشارکت شهروندان در امور اداره شهر، می‌تواند برای سیاستگذاران مثمرثمر باشد. درحقیقت همراهی شهروندان کار آن‌ها را آسان‌تر می‌کند. دلایل مختلفی وجود دارد که اهمیت مشارکت شهروندان در امور شهری را نشان می‌دهد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

جلب اعتماد مردم

جلب اعتماد و پشتیبانی شهروندان از سوی سیاستگذاران شهری از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که وجود پیوند متقابل و محکم بین شهروندان و نمایندگان آن‌ها برای ایجاد یک جامعه پایدار و سودمند بسیار ضرورت دارد.

سهیم کردن شهروندان در امور شهری، راهکاری عالی برای باز کردن باب بحث‌های اجتماعی و اثرگذاری نظرات آن‌ها در موفقیت سیاستگذاری بحساب می‌آید. علاوه بر این اهمیت به سؤالات، نگرانی‌ها و ایده‌های آن‌ها، پذیرش مردمی یک نماینده و یا سیاستگذار شهری را نشان می‌دهد.

ایجاد محبوبیت

مشارکت‌های مردمی نقش بسزایی در افزایش محبوبیت سیاستگذاران شهری دارد و بینشی ارزشمند درمورد موضوعاتی ارائه می‌دهد که برای شهروندان دارای اهمیت است. در یک سیستم تصمیم‌گیری بالادست، ممکن است تصمیم‌گیری‌ و اجرای سیاست‌های جدید کمی مبهم باشد چرا که مدیران شهری نمی‌توانند پیش‌بینی کنند کدام موارد در نظر شهروندان اولویت دارد. مشارکت فعال شهروندان و مورد توجه قرار گرفتن ایده‌های آن‌ها منجر به اتخاذ تصمیم‌گیری‌های دقیق و کارآمدتر می‌شود و در نهایت به ایجاد یک سیستم نهایی برد_برد منتهی می‌گردد.

تقویت حس رفاه در جامعه

ایجاد حس واقعی مشارکت در دل شهروندان ممکن است احساس بهزیستی آن‌ها در جوامع را تقویت کند چرا که بسیاری از ساکنان جوامع محلی ممکن است ایده‌هایی در مورد آنچه شهر یا شهروند به آن نیاز دارد و چگونگی اولویت‌بندی سیاست‌ها داشته باشند. اطمینان‌بخشی به آن‌ها نسبت به اهمیت ایده‌ها، منجر به ایجاد یک جامعه قوی‌ و شادتر می‌شود. برقراری تعاملات درست و صادقانه با تقویت احساس همبستگی در درون جامعه و نیز احساس شنیده شدن همراه است که خود دارای فواید بسیاری است.

هوشمندانه‌ترین سرمایه‌گذاری

یکی از رایج‌ترین نگرانی‌های موجود در رابطه با مشارکت شهروندان هزینه‌ها است. بیشتر دولت‌های محلی، به ویژه دولت‌های کوچک با بودجه‌های بزرگ کار نمی‌کنند و بدین ترتیب پروژه‌های مشارکتی که هم‌چون هزینه‌هایی اضافی و غیرضروری به نظر می‌رسد منجر به هراس و امتناع آن‌ها می‌شود. با این حال چنین هراسی بیهوده است چرا که مشارکت شهروندان بینش بیشتر و بهتری راجع به نیازهای آنان فراهم می‌آورد و این مسأله کمک مؤثری در تخصیص بودجه و داشتن بهترین سرمایه‌گذاری‌ها بحساب می‌آید. به این ترتیب بودجه به بهترین وجه ممکن هزینه می‌شود و مادامی که همیشه هزینه‌های راه‌اندازی و پیاده‌سازی پروژه یک ایده وجود دارد، مزایای این سرمایه‌گذاری در اولین فرصت خود را نشان می‌دهد.

کد خبر 407576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.