عابدی:  طب اسلامی نباید مورد سوء استفاده قرار گیرد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: کسانی که کتاب علم پزشکی را آتش می‌زنند اگر خودشان مشکل کلیه پیدا کنند داروی شیمیایی خارجی مصرف می کنند.

حیدرعلی عابدی درگفت و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون آتش زدن کتاب هاریسون توسط یکی از روحانیون اظهار کرد: این اقدام نشان از این دارد که طب اسلامی بی نیاز از طب غرب است و همچنین علوم قدیم بی نیاز از علوم جدید هستند. آتش زدن کتاب هاریسون نشان دهنده جهل این فرد است.

وی افزود: علم چیزی نیست که از جایی استخراج شده باشد، بلکه یک امانت است و روز به روز توسط بشر تکامل پیدا می کند. کتاب هاریسون بسیاری از تئوری ها و مبناهایش را از دانشمند اسلامی گرفته است. هر علمی محصول عمر بشر است و تفاوتی نمی کند که این بشر چه دینی داشته باشد؛ بنابراین باید به این نکته توجه کنیم علمی که در کتاب های غربی می خوانیم تنها برای غربی ها نیست؛ بسیاری از آنها محصول نظریات دانشمندان مسلمان بوده که به مرور زمان تکامل پیدا کرده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همانگونه که دانشمندانی همچون ابن سینا نظریاتی برای درمان بیماران دیابتی مطرح کرده اند که به مرور زمان توسط دانشمندان غربی تکمیل می شود. حتی بعضی از دانشگاه های داروسازی و پزشکی اروپایی مجسمه ابن سینا، رازی و سایر پزشکان اسلامی را در محوطه خود نصب کرده اند. ما پزشکان بسیار قوی در علم پزشکی، فیزیک و ریاضیات داشته ایم، در علم اخترشناسی نیز دانشمندان ما پایه گذار علم مدرن هستند. این ها نشان دهنده این است که اطلاعات پزشکی فردی که کتاب هاریسون را آتش زده  بسیار کم است. اینها مسائلی نیست که بخواهیم به فرهنگ خاصی ربطشان دهیم. کتاب هاریسون محصول دانش بشری است.

عابدی تصریح کرد: دانش بشر میان فرهنگ های مختلف به اشتراک گذاشته شده تا علمی که امروز شاهدش هستیم شکل گرفته است. امروزه علم، تکامل پیدا کرده و ما نمی توانیم از این مهم فرار کنیم. ما حدیث شریفی از نبی اکرم داریم که می فرمایند «به‌دنبال علم و دانش بروید حتی اگر در چین باشد.» اسلام خودش تشویق می کند علم را خارج از مرزها یاد بگیرید. نمی توانیم طب سنتی خود را نادیده بگیریم اما تکیه کامل بر طب سنتی هم اشتباه محض است.

وی افزود: امروزه یکی از روش های بسیار مهم و با ارزش در پیشگیری این است که بتوانیم تشخیص زودهنگام داشته باشیم و درمان های به موقع انجام دهیم. طبی که این افراد ادعا می کنند و نامش را طب اسلامی یا همان طب سنتی می گذارند نباید مورد سوء استفاده قرار بگیرد. چطور می شود به این روش ها تکیه کرد و به عطاری رفت و داروی درمان سرطان تهیه کرد؟ اینگونه افراد متهم هستند و با سرگرم کردن بیماران باعث پیشرفت بیماری های های آنها شده اند و تأسف بار است که ما به بشر و انسان ها اینگونه نگاه کنیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این افراد اگر خودشان مشکل کلیه پیدا کنند داروی شیمیایی خارجی مصرف می کنند. نه تنها این افراد بلکه بسیاری از کسانی که این دست شعارهار را مطرح می کنند به محض پیدا شدن نشانه های بیماری در بدنشان، راهی کشورهای خارجی می شوند. این روش غیر از اینکه نشان دهنده جهل است، در شأن اسلام نیز نیست. زمانی که این حرکات به اسم اسلام مطرح می شود، تفکر اسلام هراسی را در دنیا ترویج می دهد و دیدگاه ملت های مختلف را نسبت به اسلام عوض می کند؛ در حالی که مسلمانان همیشه طرفدار علم بودند و جمهوری اسلامی نیز در این زمینه یکه تاز است. امروزه افتخار نظام جمهوری اسلامی این است که رهبر انقلاب به نمایشگاه شرکت ها و مووسات دانش بنیان و نمایشگاه کتاب می روند. شرکت های دانش بنیان از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است و اسلام نیز مشوق دانشمندان است. چه کسی به اندازه مسلمانان برای استادش احترام قائل می شود و حیف است این همه منبع غنی و خوب در اسلام وجود داشته باشد و ما چهره ای بد و زشت از اسلام به نمایش بگذاریم.

کد خبر 407575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.