۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۰
کلاف سر در گم شهر

ترافیک از اصلی‌ترین و پیچیده‌ترین مباحث مدیریت شهری است؛ حتی شهرهای متوسط و کوچک نیز با مشکلات ترافیکی دست و پنجه نرم می‌کنند. یکی از دلایل اصلی ایجاد این مشکل، سازگار نبودن شکل معابر و گذرها با تغییرات سیستم حمل و نقل است که شهرهای کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بارها طرح‌هایی برای رفع این معضل اجرا شده، اما همچنان در بر همان پاشنه می‌چرخد؛ مشکل ترافیک در شهرها کلاف سر در گمی شده که هر روز پیچیده‌تر می‌شود و در این میان، شهروندانی عاصی از وضع موجود، چشم‌انتظار تدبیری امیدبخش از سوی مسئولان هستند. 

سبزوار با جمعیتی بالغ بر ۲۴۳ هزار و ۷۰۰ نفر و مساحتی در حدود ۲۶ کیلومترمربع، از شهرهای متوسط در شمال شرقی ایران است که همانند سایر شهرها هر روز، صحنه رفت و آمد خودروها و تردد وسایل نقلیه در خیابان‌ها، میادین و گذرها است که به ایجاد و تشدید معضل ترافیک منجر شده و همین مسئله ضرورت اجرای طرح‌هایی با هدف کاهش بار ترافیکی و تسهیل رفت و آمد شهروندان را ایجاب کرده است.

برای اطلاع از طرح‌های کنترل ترافیک و بررسی وضعیت این شهر از این نظر، با "فواد سحابی"، رئیس سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری سبزوار گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

در حال حاضر وضعیت ترافیکی شهر سبزوار چگونه است؟

پهنایی که شهر سبزوار در آن قرار گرفته است، دشت‌مانند است؛ بنابراین فشردگی چندان خاصی در این شهر وجود ندارد و به همین دلیل می‌توان گفت مساحت سبزوار به نسبت جمعیت آن شهری بیشتر است و شکلی متمرکز یا خطی ندارد. شهر سبزوار شکلی دو تکه دارد و قسمتی به نام توحید شهر در فاصله دو تا سه کیلومتری سبزوار از طریق یک معبر دسترسی به بدنه اصلی شهر متصل می‌شود.

این شهر نیز همانند سایر شهرها با مشکلات ترافیکی دست و پنجه نرم می‌کند، شکل کالبدی سبزوار و توزیع سرانه معابر آن متناسب با مساحت و جمعیت این شهر است، اما تعداد خودروهایی که در شهر تردد می‌کنند زیاد است و بالغ بر یکصد هزار خودرو سواری، ۱۲۰ هزار موتورسیکلت و وسایلی مثل وانت بارها و سه چرخه‌ها در شهر وجود دارد. تعداد خودروها به نسبت معابر و جمعیت شهر سبزوار بیشتر است که این موجب بروز مشکلات ترافیکی برای شهر می‌شود. تعداد زیاد وسایل نقلیه قطعا موجب بروز ترافیک شهری می‌شود، البته شهرداری سبزوار در تلاش است تا در طراحی، مطالعات شهری این مشکلات را کاهش دهد.

حجم ترافیک در کدام قسمت از شهر بیشتر است؟

کاربری‌های غالب که جاذبه سفر دارد در هسته مرکزی سبزوار واقع شده، بنابراین مشکل اصلی ترافیک سبزوار در هسته مرکزی شهر است. در برنامه‌های توسعه آتی شهر قطعا جابجایی یک سری تاسیسات و ادارات شهری پیش بینی و از سال‌های گذشته شروع شده است تا این ادارات و تاسیسات به مناطقی با تراکم جمعیتی کمتر و دسترسی آسان‌تر که کاربری تجاری غالبی ندارد، منتقل شوند.

آیا طرح مطالعاتی با هدف شناسایی معضلات ترافیکی شهر انجام شده است؟

سال ۸۵، مطالعات ساماندهی حمل و نقل و ترافیک برای شهر سبزوار انجام شد، اما شهرداری سبزوار در تلاش بود تا مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک نیز برای این شهر انجام شود، زیرا مطالعات ساماندهی نسبت به مطالعات جامع کلی‌تر و مقطعی‌تر است. تا سال ۹۶-۹۵  انجام مطالعات طرح جامع صرفا برای کلانشهرها و شهرهایی ممکن بود که بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت داشته باشند، اما از سال ۹۶  و پس از ابلاغ شورای‌عالی هماهنگی ترافیک کشور بنا بر این شد که تمامی شهرها می‌توانند در  یک رتبه‌بندی و درجه‌بندی خاص، مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک را انجام دهند.

شهرداری سبزوار در فرآیندی یک تا یک سال و نیمه پیگیر بود تا از طریق اخذ مشاور ذی‌صلاح، مطالعات جامع ترافیکی را انجام دهد؛ در ابتدای سال ۹۸ و پس از اخذ مجوزهای لازم و هماهنگی استان و شهرستان در سطح کشور، قراردادی در این خصوص منعقد شد و در حال حاضر کارهای آماربرداری و اقدامات اولیه در شهر در حال انجام است. انتظار می‌رود در یک پروسه دو ساله بتوانیم مطالعات طرح جامع را توسط مشاور آماده و مصوبات لازم را چه در شهر و چه در استان و کشور اخذ کنیم تا بتوانیم راهکارهایی که طرح به ما می‌دهد را اجرایی کنیم.

تاکنون چه اقداماتی برای مقابله با ترافیک سبزوار انجام شده است؟

در دو تا سه سال گذشته، عزم شهرداری سبزوار بر این بوده تا رینگ محیطی اطراف شهر را اجرایی کند و در حال حاضر ۷۰ تا ۸۰ درصد عملیات اجرایی این رینگ محیطی انجام شده و در تلاش هستیم امسال یا در اسرع وقت این طرح به طور کامل به بهره‌برداری برسد. احداث و بهره برداری از رینگ محیطی موجب توزیع بار ترافیکی در مبادی ورودی شهر می‌شود و دسترسی به مبادی داخلی و رینگ‌های شهری را راحت‌تر می‌کند.

در کوتاه‌مدت چه طرح‌هایی برای کاهش معضلات ترافیکی سبزوار در نظر گرفته شده است؟

از سال ۸۸ و پس از اخذ مصوبات لازم از شورای ترافیک شهرستان سبزوار و شورای همتای آن در استان خراسان رضوی، بحث مدیریت ساماندهی پارکینگ‌های حاشیه‌ای در معابر هسته مرکزی شهر اجرا شد و همچنان ادامه دارد؛ این اقدام تا حدودی توانسته وضعیت را به لحاظ تردد، توقف و جابجایی بهبود ببخشد. احداث پارکینگ‌های عمومی متمرکز در سال‌های گذشته در دستور کار شهرداری قرار گرفته است، این پارکینگ‌های عمومی در مجاورت پارک‌ها یا هسته مرکزی شهر احداث شده است تا عبور و مرور تسهیل و مشکلات ترافیکی رفع شود.

اقدامات مقطعی نیز با همکاری کارشناسان فنی و در مکان‌هایی که نیاز به اصلاحات دارد، انجام و طرح‌های اصلاح هندسی اجرایی می‌شود. شناسایی نقاط دارای گره ترافیکی توسط شهرداری و پلیس راهور استان انجام و طرح‌ها پس از اخذ مصوبات شورای ترافیک به سمت اجرایی شدن پیش می‌رود، این طرح‌ها شامل اقداماتی همچون بازگشایی و احداث میدان است.

کد خبر 407562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.