ممنوعیت صدور ویزا برای زنان باردار/ زنان دو برابر مردان افسرده می‌شوند

نقش تعیین کننده زنان در تحقق اقتصاد مقاومتی، ممنوعیت صدور ویزا برای زنان باردار در سفر به آمریکا، ابتلای دو برابری افسردگی در زنان نسبت به مردان، تصویب لایحه امنیت زنان در مجلس دهم و تاثیر جراحی سینه در بروز سرطان را در بسته خبری زنان و خانواده ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معصومه ابتکار، با اشاره به اجرای چند طرح توان‌افزایی زنان سرپرست خانوار در سطح کشور، اظهار کرد: کل این طرح‌ها در سطح کشور حدود ۱۲هزار نفر زن سرپرست خانوار را از ابتدا با مهارت‌های عمومی و زندگی آشنا می‌کند.

وی در خصوص مرحله بعد از توان افزایی زنان، افزود: مرحله بعد تامین زنجیره ارزش است که افراد، سرمایه‌گذاران و پیشران‌هایی از این طرح‌ها حمایت کنند و بازاریابی انجام دهند هدف به نتیجه رسیدن اشتغال پایدار برای این زنان است.

ابتکار با بیان اینکه بر اساس آمار، زنان سرپرست خانوار ۳.۵ میلیون نفر هستند، تصریح کرد: همه این زنان نیاز به حمایت ویژه یا اشتغال ندارند بسیاری از آنها شاغل هستند و ما بیشتر سراغ زنانی رفتیم که نیاز به اشتغال و توان‌افزایی دارند همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد، دانشگاه‌ها، بخش‌های مختلف و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به عنوان پیشران در این طرح‌ها کلیدی بوده و موفقیت طرح را تضمین می‌کند.

معاون‌ زنان و امور خانواده رئیس‌جمهور،  اظهار کرد: از سال ۹۶ با همکاری وزارت جهاد کشاورزی طرحی را اجرا می‌کنیم که در خصوص استانداردسازی محصولات کشاورزی بوده و هدف آن کاهش مصرف سم و کود شیمیایی است.

وی افزود: جهاد کشاورزی در آموزش تسهیل‌گران و زنان روستایی گام‌های خوبی برداشته است و زنان روستایی تاکنون ۴۸ محصول استاندارد را تولید کرده‌اند همچنین تولیدات گیاهان دارویی را نیز در دستور کار داریم و موضوع دیگر توان‌افزایی زنان روستایی در توسعه بوم‌گردی بوده که زنان روستایی نیز می‌توانند در توسعه بومگردی‌ها نقش داشته باشند.

زنان دو برابر مردان در خطر ابتلا به افسردگی هستند

مریم نوری اظهار کرد: اختلال افسردگی در زنان بسیار رایج است و زنان دو برابر بیشتر از مردان احتمال ابتلا به افسردگی بالینی را دارند.

نوری افزود: سلامت روان زنان از حیث این که زنان نقش خطیری درآموزش وپرورش فرزندان دارند، اهمیت ویژه‌ای دارد، از این‌ رو وظیفه‌ حساسی بر عهده رسانه‌های سلامت و مسئولین در پیشگیری و درمان به ‌موقع این اختلال در همه‌ جوامع است.

وی در خصوص علائم افسردگی افزود: عوامل  مختلفی در بروز نشانه‌های افسردگی در زنان نقش دارند، فاکتورهایی مانند ژنتیک، هورمون، آسیب‌های اجتماعی، استرس، استرس ناشی از باروری و زایمان و مصرف داروهای ضد افسردگی از جمله این موارد هستند.

نوری گفت: پژوهشگران دانشگاه مریلند به‌ تازگی ژنی را کشف کرده‌اند که در موش و انسان یکی است و هنگامی که افزایش می‌یابد، موجب افزایش استرس و اضطراب در فرد می‌شود همچنین مطالعات از مستقیم بودن ارتباط میان ژن یاد شده و افسردگی خبر می‌دهد، در واقع این ژن در منطقه‌ای از مغز که کنترل احساسات و حافظه را بر عهده دارد هورمون‌های مربوط به  افسردگی را تولید می‌کند.

این روانشناس بالینی در خصوص تاثیر سابقه خانوادگی در افسردگی افراد، اظهار کرد: افسردگی در کسانی که در سابقه خانوادگی، افسردگی  یکی از اعضای خانواده را گزارش می‌کنند بیشتر به چشم می‌خورد ولی از آنجایی ‌که خیلی از زنان  سابقه خانوادگی خود در رابطه با افسردگی گزارش نمی‌کنند بنابراین می‌توان گفت ژنتیک ‌مشخصا نمی‌تواند پیش ‌بینی کننده‌ خوبی برای افسردگی در  زنان باشد.

نوری تصریح کرد: معمولاً افرادی که دچار افسردگی شده‌اند آن را در ام‌آرآی خود به صورت تفاوت‌های مغزی با افراد سالم از خود نشان می‌دهند یعنی در قسمت‌های مربوط به تنظیم خلق، اشتها، فکر کردن، برنامه‌ریزی اختلال از خود نشان داده و همچنین پیام‌رسان‌های عصبی که مسئول برقراری ارتباط هستند نیز دچار مشکل می‌شوند.

وی اظهار کرد: محققان در حال بررسی نقش هورمون‌های زنانه و نوسانات آن در افسردگی هستند هورمون‌ها قادر به تغییر ترکیب شیمیایی مغز بوده و به دلیل اهمیت نقش برخی دوره‌های خاص زندگی زنان مانند بلوغ، قبل، بعد و طول دوران بارداری و آستانه یائسگی در خلق‌ وخوی خانم‌ها، ‌ توجه ویژه‌ای به هورمون‌ها توسط دانشمندان شده است.

محدودیت صدور ویزا برای ورود زنان باردار به آمریکا

آمریکا دستورالعملی را صادر کرد تا بر اساس آن در گردشگری زایمان محدودیت‌هایی اعمال شود از جمله اینکه زنان قبل متقاضی سفر به آمریکا باید معاینه شوند تا مشخص شود که باردار هستند یا خیر

این دستورالعمل با هدف محدود کردن شمار زنان بارداری تنظیم شده است که با ویزای گردشگری وارد خاک ایالات متحده می‌شوند؛ با این هدف که فرزندشان را در این کشور به دنیا آورند و بتوانند برای نوزادان خود تابعیت آمریکا را اخذ کنند.

بر اساس دستورالعمل جدید وزارت خارجه آمریکا که اجرای آن از امروز، جمعه ۴ بهمن، آغاز شده است، زنان بارداری که متقاضی ویزای گردشگری هستند باید مدرکی ارائه دهند که ثابت کند جدای از زایمان، دلیل دیگری برای این سفر از جمله مدرکی مبنی بر ضرورت پزشکی این سفر دارند.

دونالد ترامپ که در نوامبر آینده بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری این کشور شرکت خواهد کرد، محدود کردن مهاجرت‌های قانونی و غیرقانونی به آمریکا را در کانون تبلیغات انتخاباتی خود قرار داده است.

او در این چهار سال نیز بارها موضوع اعطای حق شهروندی به هر کسی که در ایالات متحده آمریکا متولد می‌شود را به باد انتقاد گرفته، اما قادر به تغییر این قانون آمریکا نبوده زیرا چنین حقی در قانون اساسی این کشور درج شده است.

یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که دستورالعمل جدید با هدف کاهش خطرات برای امنیت ملی آمریکا از جمله فعالیت‌های جنایی مرتبط با سفر برای زایمان وضع شده است.

در این دستورالعمل همچنین گفته شده است که کارکنان کنسولگری باید زنان مسافر را معاینه کنند تا مشخص شود که باردار هستند یا خیر.

تامین امنیت زنان در مجلس دهم قانون می‌شود یا خیر؟

عضو فراکسیون زنان مجلس با ابراز تعجب نسبت به طولانی شدن لایحه تامین امنیت زنان در مقابل خشونت گفت: در آخرین پیگیری‌هایی که با معاون فعلی امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری داشتیم، گفتند که الان در کمیسیون قضایی دولت در دست بررسی است.

فاطمه ذوالقدر عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی درباره لایحه «صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در مقابل خشونت» گفت: تأمین امنیت زنان، مقابله با کودک‌همسری، اصلاح قانون گذرنامه برای خروج ورزشکاران و نخبگان زن از کشور، حضانت و قیمومیت همزمان فرزند، تشدید مجازات اسیدپاشی، تابعیت فرزندان حاصل از پدران خارجی و مادران ایرانی و اجباری شدن آموزش قبل از ازدواج از طرح‌های مورد پیگیری در ارتباط با زنان در مجلس دهم هستند و همه با کاهش انواع خشونت علیه زنان مرتبط است.

ذوالقدر افزود: تعدادی از این طرح‌ها به تصویب مجلس رسیده و برخی مثل مقابله با کودک‌همسری به دلیل همراهی نکردن برخی نمایندگان رأی نیاورد که البته با رایزنی‌های فراوان همچنان در دست اقدام است.

وی درباره آخرین وضعیت این لایحه گفت: مشکلی در تصویب این لایحه نیست اگر به مجلس فعلی (مجلس دهم) برسد، در عمر باقی‌مانده از مجلس تعیین تکلیف خواهد شد و به تصویب خواهد رسید.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه لایحه در کمیسیون قضایی دولت در دست بررسی است، اظهار کرد: از ابتدای ورود به مجلس دهم (خرداد سال ۱۳۹۵) این لایحه را پیگیری کردیم تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان هم بیشتر از ۱۰سال طول کشید اما بالاخره در این مجلس نهایی شد.

عضو فراکسیون زنان مجلس عنوان کرد: لایحه‌های اجتماعی معمولا برای آنکه مغایرتی با شرع و قانون و فقه نداشته باشند، پروسه زمانی طولانی‌ای را طی می‌کنند و این طبیعی است. چون قرار است یک قانون تصویب شود.

عضو فراکسیون زنان مجلس در خصوص توانایی این لایحه در حمایت از زنان، گفت: این لایحه، قانونی است که از نظر تشدید مجازات خاطیان و تامین امنیت زنان کارکرد خوبی خواهد داشت و هر جرمی از نظر جسمی، جنسی، اقتصادی، هتاکی در فضای مجازی، توهین به زنان، آزارهای خیابانی و حقیقی، خانواده قابل پیگیری خواهد بود.

ذوالقدر تاکید کرد: طبق این قانون هم برای افراد اسیدپاش، تشدید مجازات در نظر گرفته شده و هم قربانیان اسیدپاشی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و درمان قرار می‌گیرند.

آیا جراحی سینه عامل بروز سرطان در زنان است؟

مهدی جعفری فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی، اظهار داشت: این روزها در شبکه‌های اجتماعی مطالب پزشکی نادرستی باعث نگرانی شده اما افرادی که به دلیل تومور و سرطان، تصادف، ژنتیک، ضربه، کاهش وزن و غیره دچار تخریب نسج و یا از بین رفتن بافت سینه شده‌ و اقدام به عمل پروتز سینه کرده‌اند باید بدانند که جراحی آنها باعث ابتلاء به سرطان نمی‌شود و این شایعات تنها برای ایجاد رعب در جامعه زنان و سودجویی برخی است.

وی افزود: افرادی که به دلیل بیماری و یا وراثت نیازمند جراحی سینه هستند باید مطلع باشند که انجام جراحی سینه مانع از شیردهی نمی‌شود و بر فرآیند فرزندآوری و پرورش آنها تأثیری ندارد و نباید از ترس ضعف در شیردهی اقدامات جلوگیری از بارداری کنند.

جعفری تصریح کرد: تاکنون هیچ موردی از ابتلاء به سرطان پستان در اثر عمل پروتز سینه در ایران گزارش نشده است و هیچ ارتباطی بین بیماری‌های خود ایمنی و سایر بیماری‌های سیستمیک با پروتز سینه وجود ندارد.

این جراح پلاستیک خاطرنشان کرد: بسیاری پس از جراحی پروتز سینه نگران هستند که این بافت، امکان تشخیص سرطان سینه را نسبت به سایرین به تأخیر بیندازد چرا که این مواد ممکن است اشعه و پرتوها را از خود عبور ندهد و در نتیجه مانع دیده شدن بافت اصلی سینه در جریان ماموگرافی شود در حالی که این طور نیست چرا که تکنیک‌های ماموگرافی در ایران در مرحله پیشرفته‌ای است و قسمت‌های بافت اصلی سینه که زیر پروتز سینه پنهان است اگر دچار بافت سرطانی شده باشند قابل تشخیص خواهد بود مضاف بر اینکه تصویر برداری ام آر آی قادر است کلیه مشکلات سینه دارای پروتز را به تصویر بکشد.

وی گفت: چاقی، ژنتیک و میانسالی از جمله عواملی است که باعث می‌شود بسیاری از زنان به دلیل نسج زیاد سینه دچار درد قفسه سینه، ستون فقرات و مشکلات مهره‌های گردن شوند به همین دلیل همواره به این افراد توصیه می‌شود برای جلوگیری از عارضه‌های شدیدتر در ناحیه ستون فقرات اقدام به برداشتن توده‌های اضافی کنند.

جعفری با بیان اینکه بیشتر مبتلایان سرطان سینه در ایران در سنین ۴۹ تا ۶۹ سال هستند، افزود: این آمار در مقایسه با سایر کشورها نشان می‌دهد که سرطان سینه در کشور ما از سنین پایین‌تری شروع می‌شود که باید در این زمینه فرهنگ سازی گسترده‌ای کرد.

وی با بیان اینکه سبک زندگی می‌تواند در میزان ابتلا به سرطان سینه تأثیر مستقیم داشته باشد، گفت: بر اساس آخرین پژوهش‌های علمی مصرف الکل، دخانیات و اضافه وزن می‌تواند تا ۱۳درصد ابتلاء به سرطان پستان را در زنان افزایش دهد، ضمن اینکه مصرف هورمون در طولانی مدت، عدم شیردهی و عدم بارداری و در معرض اشعه بودن از دیگر عوامل تشدید کننده سرطان پستان است.

جعفری خاطر نشان کرد: معاینات و آزمایش‌های دوره‌ای در زنان ایرانی باید به یک فرهنگ همه گیر تبدیل شود چرا که با تشخیص زودهنگام می‌توان به درمان سرطان‌ها امیدوار بود تا جایی که نیاز به برداشتن سینه و یا اضافه کردن پروتز نباشد.

کد خبر 407560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.