اعطای نشان کاندیداتوری «شهر دوستدار کودک» به اصفهان در بهمن ماه

شهردار اصفهان گفت: شهرداری اصفهان برنامه‌های خود را با نگاهی آمیخته با فرهنگ اصیل به سمتی پیش می‌برد که سال ۲۰۲۰، اصفهان به عنوان محور گردشگری ایران معرفی شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی صبح امروز_یکشنبه ششم بهمن ماه ۹۸_ در برنامه تلویزیونی «صبحی دیگر» اظهار کرد: اصفهان شهری نام آشنا برای همگان نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان است.

وی با بیان اینکه امروزه همه اصفهان را به عنوان شهر فرهنگی می‌شناسند، افزود: منشأ بسیاری از تحولات فرهنگی در اصفهان بوده است و در سال‌های اخیر نیز اتفاقات بسیار خوبی در این شهر رقم خورده است.

شهردار اصفهان اظهار امیدواری کرد: سیاستی که شهرداری اصفهان در پیش گرفته و اقداماتی که در حال انجام است، منجر به زیرساخت‌های قوی برای فرهنگ ایران شود.

وی با بیان اینکه اصفهان همواره محور مباحث مختلف فرهنگی و در حوزه‌های گوناگون فعال بوده و امروز نیز همچون گذشته می‌درخشد، گفت: تلاش می‌کنیم تا این شهر همچون گذشته برای کشور مایه افتخار باشد.

نوروزی اظهار کرد: از بدو آغاز فعالیت در شهرداری اصفهان برنامه‌ای با عنوان «برنامه سنجش‌پذیر» را بر اساس هفت محور ارایه کردیم که محور اول آن موضوع «گردشگری» و محور دوم «کارآفرینی» بود.

وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان در سال‌جاری تمام اقدامات خود را به سمت گردشگری هدایت کرده است، گفت: سال ۲۰۲۰ تحت عنوان طرح «اصفهان ۲۰۲۰» در شورای اسلامی شهر اصفهان تصویب و به شهرداری ابلاغ شده که بر اساس آن در ۱۵ منطقه ۱۵ طرح محرک توسعه تعریف شده است.

شهردار اصفهان تصریح کرد: پروژه‌های محرک توسعه حول محور گردشگری و به سوی توسعه پایدار برای شهر است و البته در آن مباحث فرهنگی نیز مطرح است.

اصفهان را به عنوان محوری برای گردشگری ایران معرفی خواهیم کرد

وی ادامه داد: برنامه‌ای را که از آغاز با آن حرکت کردیم با نگاهی آمیخته با فرهنگ اصیل به سمتی پیش می‌رود که سال ۲۰۲۰، اصفهان به عنوان محور گردشگری ایران معرفی شود.

نوروزی گفت: بی‌شک اگر این اتفاق محقق شود، تحولی در حوزه اقتصاد فرهنگ اصفهان و اقدامی مطلوب برای کشور خواهد بود چرا که ناگزیر هستیم با توجه به شرایط اقتصادی کنونی به سمتی حرکت کنیم تا از داشته‌هایمان بیشتر از گذشته استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه اصفهان ظرفیت تبدیل‌شدن به کانون گردشگری را دارد، اظهار کرد: سال گذشته جشنواره فیلم کودک و نوجوان را به عنوان رویدادی دائمی برای شهر اصفهان تثبیت کردیم و به دنبال آن تلاش شد تا این شهر به عنوان شهر دوستدار کودک انتخاب شود که اقدامات اولیه آن نیز صورت گرفته که این مهم در یونیسف و وزارت کشور مراحل لازم را پشت سر می‌گذارد.

اعطای کاندیداتوری شهر دوستدار کودک در بهمن ماه

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: نشان کاندیداتوری شهر دوستدار کودک بهمن ماه ۹۸ به طور رسمی به اصفهان اعطا می‌شود.

وی گفت: اقداماتی در اصفهان انجام شده تا هر گردشگری به این شهر سفر می‌کند و فضاهای شهری، بوستان‌ها، پارک‌ها و محیط‌های مربوط به کودکان را مشاهده می‌کند یا در پایانه‌های مسافربری اتاق مادر و کودک را می‌بیند، احساس کند شهر اصفهان دوستدار کودک است.

نوروزی با بیان اینکه شهرداری اصفهان علاوه بر این اقدامات فعالیت‌هایی در راستای شهر دوستدار سالمند انجام داده است، اظهار کرد: اصفهان را به عنوان شهر دوستدار سالمند نیز معرفی کرده‌ایم و معتقدیم سالمندان سرمایه‌های اصلی کشور هستند.

وی ادامه داد: این قشر، مردان و زنان با تجربه‌ای هستند که باید قدر این افراد را دانست؛ به همین دلیل برنامه‌ریزی‌شده تا شهر را به سمتی جلو ببریم که سالمندان بتوانند در همه جای آن با آرامش زندگی کنند.

شهردار اصفهان گفت: تلاش کرده‌ایم دسترسی سالمندان را به امکانات تسهیل کرده و حتی اتوبوس و مترو را به نوعی بر اساس مصوبه شورای شهر رایگان کنیم.

نگهداری سالمندان در محله‌ها

وی خاطرنشان کرد: درصدد ایجاد مکان‌هایی در محله‌های شهر و با کمک مردم به عنوان «محل نگهداری سالمندان» هستیم تا آنها به راحتی از این مکان‌ها استفاده کنند؛ چراکه با اجرای این طرح مهر و محبت‌ها بیشتر و دسترسی‌ها راحت تر خواهد بود.

نوروزی با اشاره به برگزاری جلسات هم اندیشی اصفهان فردا گفت: پنجاه و ششمین نشست از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی اصفهان فردا با حضور معلولان برگزار شد، قبلا نیز با سالمندان و دیگر گروه‌های شهروندی برگزار و این مباحث را مطرح کردیم.

گره‌های کور شهر را باز می‌کنیم

وی با بیان اینکه در ملاقات‌های مردمی که هر ۱۵ روز یکبار در مناطق مختلف شهر برگزار می‌شود، شوراهایی از معتمدان مناطق تشکیل شده است، افزود: در این برنامه ابتدا دیداری با معتمدان محلی که تعداد آنها بین ۵۰ تا ۶۰ نفر است، خواهیم داشت و می‌دانیم که با وجود آنها می‌توان گره‌های کور شهر را در هر محله‌ای باز کرد.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه مأموریت طرح مکان‌هایی برای سالمندان در محله‌های شهر را بر عهده شورای معتمدان خواهیم گذاشت، گفت: در حال حاضر طرح تعریف شده، اقدامات کارشناسی انجام شده و در اتاق‌های فکر پیرامون این موضوع تبادل نظر انجام شده تا ماموریت را با کمک شورای معتمدان اجرایی کنیم.

تدوین فرهنگ‌نامه بزرگ شهروندی

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگی اقدامات جدیدی انجام شده که از جمله آنها تهیه فرهنگ‌نامه شهروندی است.

نوروزی با بیان اینکه فرهنگ‌نامه بزرگ شهروندی برای آشنایی مردم با حقوق و تکالیف خود در ۱۰ جلد کتاب با  ۱۲ موضوع تدوین شده است، تصریح کرد: این فرهنگ نامه مجموعه‌ای از اطلاعات، قوانین و مقررات و شامل موضوعاتی از جمله حوزه‌های حمل و نقل و ترافیک، پسماند، فضای سبز، آتش‌نشانی، مدیریت خشم، مدیریت هیجان، بهداشت و سلامت عمومی و اخلاق شهروندی است و می‌تواند مورد استفاده هنرمندان، رسانه ها و عموم شهروندان قرار گیرد.

وی گفت: فرهنگ‌نامه بزرگ شهروندی در سایت شهرداری اصفهان بارگذاری شده و به صورت مکتوب نیز چاپ شده است.

شهردار اصفهان تصریح کرد: فرهنگ‌نامه بزرگ شهروندی در نشست مجمع کلانشهرها به شهرداران کلانشهرها هدیه شده و از آنها درخواست شده پس از مطالعه و بررسی نقاط قوت و ضعف آن را اعلام کنند تا بتوانیم اصلاحات لازم را انجام دهیم.

وی ادامه داد: همه با مطالعه فرهنگ‌نامه بزرگ شهروندی می‌توانند بسیاری از اطلاعات شهری را دریافت و به آن دسترسی داشته باشند.

نوروزی با اشاره به برگزاری جشنواره شعر و داستان در اصفهان، گفت: برای نخستین بار جشنواره‌ای به صورت تخصصی در حوزه شعر و داستان کودک و نوجوان در اصفهان برگزار شد.

کد خبر 407535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.