چه کسی سرمربی تیم ملی فوتبال می‌شود؟

بزرگترین سوال این روزهای فوتبال ایران جانشین سرمربی تیم ملی فوتبال است است، ابهامی که خود فدراسیون فوتبال ایران نیز در جواب دادن به آن عاجز است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز ۱۵ آذر ماه بود که مهدی تاج رییس وقت فدراسیون فوتبال در برنامه ورزش و مردم شبکه یک سیما اخراج یا به نحوی برکناری ویلموتس را رسماً اعلام کرد.
خبر رسمی برکناری ویلموتس آنقدرها هم غیرقابل پیش‌بینی نبود و از روز شکست یوزها مقابل عراق و ماجراهای پرداختی فدراسیون قبل از این بازی به مرد بلژیکی او را به خروج از ایران نزدیک می‌کرد، البته که بعدها مشخص شد از روز شکست ایران مقابل بحرین پروژه رفتن ویلموتس کلید خورده بود.

مارک ویلموتس از همان ابتدای کار در ایران نیز به فوتبال ایران نمی‌آمد، کسی که کارنامه به ظاهر موفق، اما در حقیقت ضعیفی داشت که اوج ناکامی آن مربوط به روزهای حضور او در ساحل عاج می‌شد.
این سرمربی ناکام در روزهای ابتدایی حضور خود در ایران در هر نشست و جایگاهی که بود از فلسفه فوتبالی تهاجمی خود حرف می زد حرف‌هایی که بعد از روزهای کی‌روش و سبک دفاع و ضد حمله حتی حامیان کی‌روش را نیز به وجد می‌آورد، اما بعد از بازی‌ با بحرین و سپس عراق مشخص شد مرد بلژیکی با فوتبال ایران آشنا نیست و در آخر اخراج شد.

بعد از اخراج ویلموتس اولین و آخرین نامی که اطراف تیم ملی شنیده شد برانکو ایوانکوویچ بود، مرد کروات که بعد از روزهای اوج در پرسپولیس دوران ناموفقی را در الهلال داشت و بعد از اخراج از این تیم عربستانی محتمل ترین گزینه نیمکت تیم ملی لقب گرفت.
روزمه نسبتا درخشان، سرمربیگری در تیم ملی و تجربه سومی در جام ملت‌های آسیا با ایران و مقبولیت نسبی در بین طرفداران فوتبال و البته دیدارهای پرتعداد او با سفیر ایران در کرواسی همه فوتبال دوستان را از انتخاب او مطمئن می‌کرد.

نزدیک شدن برانکو به تیم ملی هر روز جدی تر از قبل پیگیری می‌شد تا اینکه از مهم‌ترین درخواست برانکو رونمایی شد، پرداخت مطالبات او از پرسپولیس! درخواستی که به مذاق وزارت ورزش و فدراسیون نشینان خوش نیامد تا در کنار درخواست قراداد ۱/۸ میلیون دلاری مهم‌ترین دلایل کمرنگ شدن شانس او در تیم ملی باشد.

ماجراهای استراما با استقلال و کالدرون با پرسپولیس ذهن فوتبال دوستان را از نیمکت تیم ملی دور کرد، اما پایان ماجرای این دو چشم‌ها را به نیمکت تیم ملی معطوف کرد، جایی که از یحیی، علی دایی و امیر قلعه نویی به عنوان مهم‌ترین گزینه‌های تیم ملی یاد می‌شد.

انتخاب یحیی به عنوان سرمربی پرسپولیس و اعلام فدراسیون فوتبال مبنی بر انتخاب سرمربی داخلی برای تیم ملی تنها دو نام را در ذهن‌ها تداعی کرد علی دایی و امیر قلعه نویی دو مربی موفق که تجربه هدایت تیم ملی را داشتند.

گمانه زنی‌ها در خصوص انتخاب یکی از این دو نفر ادامه داشت تا اینکه یکی از روزنامه‌ها نام دی بیاسی را نزدیک به تیم ملی دانست و به دلیل تایید حیدر بهاروند مبنی بر داشتن گزینه خارجی و البته توییت خبرنگار معروف ایتالیایی و گمانه زنی در خصوص حضور دی بیاسی در ایران شانس او را برای هدایت تیم ملی بالا می‌برد.

در این میان علی دایی چند روزی در فدراسیون فوتبال حاضر شد و ناظمی مدیر روابط عمومی وزارت ورزش نیز در جمع خبرنگاران به تمجید از او پرداخت تا از او به عنوان مهم ترین شانس نیمکت تیم ملی یاد شود، شانسی که با تکذیب مذاکره او با فدراسیون توسط خودش کمرنگ شد.

امیر قلعه نویی که در سپاهان روزهای خوبی را پشت سر می‌گذارد، در توییتر باشگاه سپاهان مذاکره خود با تیم ملی را تکذیب کرد تا برخی رسانه‌ها مدعی شوند دی بیاسی تا دوشنبه سرمربی تیم ملی ایران می‌شود.
داستان دی بیاسی جدی و جدی تر شد تا نوبت تکذیب وزارت ورزش برسد، این وزارت خانه روز جمعه _ ۴ بهمن ماه_  هرگونه مذاکره با دی بیاسی را تکذیب کرد تا آشفته بازار نیمکت تیم ملی نگران کننده تر از همیشه باشد.

در این میان برخی معتقدند فدراسیون دو بازی ابتدایی برگشت خود با کامبوج و هنگ کنگ را با سرمربیگری وحید هاشمیان سر می‌کند و بعد از آن به سراغ انتخاب سرمربی می‌رود که همین مسئله می تواند برای تیم ملی آسب زا باشد، چرا که یوز های ایرانی به یک سرمربی نیاز دارند تا بتواند آنها را از جاده پر پیچ و خم رسیدن به جام جهانی عبور دهد.

در پایان باید صحبت‌های روابط عمومی وزارت ورزش را یادآور شد که به تمجید از علی دایی پرداخت و دایی نیز نیمکت تیم‌های لیگ برتری را برای تیم ملی رد کرد تا همچنان بتوان او را مهم‌ترین شانس جانشینی ویلموتس دانست و شانس دوم نیز نامی خارجی است که هنوز رسانه‌ای نشده است.
چیزی که در خصوص نیمکت تیم ملی مشخص است بی برنامگی مطلق مسئولین است، کسانی که مشخص نیست چه دغدغه‌ای مهم‌تر از تیم ملی دارند.

کد خبر 407525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.