کروناویروس و راهکارهای مؤثر برای پیشگیری آن

عضو انجمن متخصصین داخلی‌ عفونی، ریوی و ویروس‌شناسی گفت: در حال حاضر واکسن و درمان مناسب برای "nCoV" وجود ندارد؛ بنابراین داشتن ظن بالینی بالا، بررسی وضعیت بیماران دارای علائم تنفسی و تب‌دار و پرسش در مورد شرح حال سفر افراد، نقش بسیار مهمی در پیشگیری و کنترل این بیماری دارد.

مهرداد صلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه در دسامبر ۲۰۱۹ میلادی، موارد عفونت شدید تنفسی در شهر "ووهان" استان هوبای، کشور چین  گزارش شد، اظهار کرد: ابتدا بر اساس مشاهدات اینگونه به نظر می‌رسید که برخی بیماران تاریخچه حضور یا کار در بازار عمده فروش ماهی و غذاهای دریایی را دارند و بازار مذکور بلافاصله در روز اول ژانویه ۲۰۲۰ تعطیل شد و اقدامات سلامت محیط و گندزدایی در آنجا به طور کامل انجام شد.

وی ادامه داد: چند روز پس از رد تشخیص آنفلوانزای فصلی، آنفلوانزای پرندگان، آدنوویروس ،کوروناویروس سارس، کوروناویروس مرس (MERS-CoV)، عوامل بیماری‌زای دیگری مشخص شد و در ۹ ژانویه ۲۰۲۰ شناسایی ویروسی جدید به عنوان عامل بیماری در ۱۵ نفر از ۵۹ بیمار بستری شده، موجبات نگرانی افراد زیادی را فراهم کرد.

عضو انجمن متخصصین داخلی‌ عفونی، ریوی و ویروس‌شناسی با توضیح اینکه کوروناویروس جدید، ۷۰ درصد قرابت ژنتیکی با سارس داشته و در زیرگونه "Sarbecovirus" قرار دارد، افزود: در حال حاضر این ویروس را به اختصار "2019-nCoV" نامگذاری موقت کرده‌اند تا اطلاعات بیشتر به دست آورند.

 وی با اشاره به اینکه در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰، اولین مورد فوت ناشی از این ویروس در چین گزارش شد، خاطرنشان کرد: گزارش موارد مثبت وجود بیماری نیز از کشورهای دیگر مانند تایلند، ژاپن، کره جنوبی و آمریکا تا ۲۰ ژانویه ۲۰۲۰ و خطر سرایت فرد به فرد به کادر درمانی نیز شرایط را پیچیده‌تر کرد؛ بر اساس داده‌های فعلی سازمان جهانی بهداشت، دستورالعمل‌های موقت تهیه شده است و به محض دسترسی به اطلاعات موثق بعدی بلافاصله بروزرسانی خواهد شد.

صلاحی افزود: بسیاری از اقدامات تشخیصی و کنترل عفونتی توصیه شده برای این بیماری در حال حاضر مشابه با دستورالعمل کوروناویروس مرس است. 

وی با تاکید بر اینکه این بیماری جدید یک بیماری قابل سرایت از حیوان به انسان است، تصریح کرد: هنوز راه‌های انتقال، منشأهای حیوانی، راه‌های پیشگیری و تظاهرات دقیق بالینی آن مشخص نشده است و نیاز به مطالعات بیشتر دارد .

عضو انجمن متخصصین داخلی‌ عفونی، ریوی، ویروس‌شناسی گفت: در حال حاضر واکسن و درمان مناسب برای nCoV وجود ندارد؛ بنابراین داشتن ظن بالینی بالا، بررسی وضعیت بیماران دارای علائم تنفسی و تب‌دار و پرسش در مورد شرح حال سفر افراد،  نقش بسیار مهمی در پیشگیری و کنترل این بیماری دارد.

وی با بیان اینکه کرونا، خانواده بزرگی از ویروس‌ها محسوب می‌شوند که می‌تواند در سرماخوردگی تا سندرم تنفسی حاد (سارس) و سندرم تنفسی خاورمیانه (مرس)، ایجاد عفونت کند، خاطرنشان کرد: کرونا ویروس‌ها، "زئونوتیک" هستند، به این معنی که هم به انسان‌ها و هم به حیوانات سرایت می‌کنند. کروناویروس به سیستم تنفسی حمله می‌کند و منجر به آسیب‌های ریه می‌شود.

صلاحی افزود: این ویروس بسیار مسری است و از طریق در معرض قرار گرفتن هر چیزی که به آن آلوده شده باشد مانند تنفس، سرفه یا عطسه، قابل‌ سرایت است.

وی با اشاره به اینکه علائم این ویروس درست شبیه سرماخوردگی و آنفلوآنزا است، ادامه داد: علائمی مانند آبریزش بینی، سردرد، سرفه، تب، تنگی نفس، لرزش و درد بدن و در موارد شدیدتر، عفونت می‌تواند به ویژه در افراد مسن، مبتلایان به بیماری‌های قلبی و خودایمنی، باعث ذات‌الریه، سندرم حاد تنفسی، نارسایی کلیه و حتی مرگ شود.

عضو انجمن متخصصین داخلی‌عفونی، ریوی، ویروس‌شناسی تصریح کرد: هنوز هیچ واکسنی برای کروناویروس وجود ندارد، اما با این حال برای جلوگیری از عفونت آن باید همان کارهایی را که برای پیشگیری از سرماخوردگی توصیه می‌شود، مانند استفاده از صابون‌های ضدباکتری و اسپری‌های حاوی الکل و شستشوی دست‌ها انجام داد.

کد خبر 407506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    0 0
    این یک ابر ویروس هست که به سرعت در حال گسترش میباشد، خدا کنه دانشمندان بتوانند جلوی پیشرفت آن را بگیرند