نباید درد بازماندگان حوادث جمعی را زود فراموش کنیم

یک روانشناس اجتماعی با بیان اینکه جامعه نباید درد بازماندگان حوادث جمعی را زود فراموش کند، گفت: در ابتدای وقوع حوادث حمایت و پیگیری حقوق قضایی بازماندگان لزوم بیشتری دارد و با این کار تا حد بسیاری آلام آنها التیام خواهد یافت.

احسان کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص توجه به وضع بازماندگان حوادث جمعی، اظهار کرد: تاثیرات حوادث جمعی علاوه بر بازماندگان بر کل جامعه خواهد بود و عده‌ای داغدار و مابقی مردم ماتم زده می‌شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر علاوه بر داغداران حوادث اخیر، توده مردم نیز افسرده و بی‌انرژی هستند، افزود: چهار نوع حمایت روانی، اجتماعی، معنوی و حقوقی از افراد داغدار بازمانده ضروری است اما در ابتدای امر حمایت حقوقی ضرورت بیشتری دارد.

این روانشناس تصریح کرد: در حوادث جمعی دسته اول زیر خاک، دسته دوم که خانواده آنها هستند ذهنشان درگیر سؤالات و دسته دیگر که توده مردم هستند ماتم زده هستند بدین معنا که خانواده آنها در مرحله ناباوری سوالات بسیاری دارند که چرا این حادثه برای ما اتفاق افتاد و به تبع آنها مردم هم در عین ماتم‌زدگی و سوگواری سوالات بسیار از چرایی و چگونگی وقوع این حوادث دارند.

وی با تاکید بر اینکه در روزها و ماه‌های ابتدایی وقوع حوادث جمعی، حمایت حقوقی از بازماندگان لزوم بیشتری دارد، اظهار کرد: در ابتدای وقوع این حوادث بازماندگان بیشتر از نیاز حمایت روانی، نیازمند حمایت حقوقی جامعه از آنها هستند، اگر مسائل حقوقی این افراد پیگیری شود تا حدی آلام آنها التیام خواهد داشت چرا که احساس می‌کنند افرادی درپی رفع شبهه هستند و تلاش می‌کنند که حق آنها و عزیز از دست رفته‌شان پایمال نشود.

رسانه‌ها نباید با سرعت از کنار پیامدهای حوادث جمعی بگذرند

کاظمی با بیان اینکه مردم باید به بازماندگان حوادث جمعی نشان دهند که همدرد آنها هستند و نباید حمایت عاطفی و معنوی از بازماندگان را متوقف کنند، خاطرنشان کرد: جامعه نباید درد این افراد را زود فراموش کند. در کشورهای دیگر جهان هم توجه مستمر به یاد داشتن این حوادث و بازماندگان حوادث جمعی مرسوم است و جامعه همواره در کنار آنها می‌ماند و نشان می‌دهد که ماتم‌دار این داغ هستند.

این روانشناس در توصیه به رسانه‌ها گفت: رسانه‌های جمعی باید به بیان ابعاد مختلف این نوع حوادث و آلام بازماندگان بپردازند و تلاش کنند شفافیت لازم را برای مردم ایجاد کرده و سعی نکنند به سرعت از کنار آن عبور کنند.

وی رسیدگی حقوقی به مسائل حوادث جمعی را باعث کاهش آثار روانی مردم و بازماندگان دانست و گفت: این رسیدگی حجم دردها و فشارهای روانی مردم و بازماندگان را کاهش می‌دهد و لازم است مسئولان قبل از هر حمایتی به این نوع حمایت پاسخ دهند تا آلام جامعه کاهش یابد.

کد خبر 407496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.