تنش های نظامی تاثیری بر روابط اقتصادی ایران و عراق نداشته است

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: ارزش مجموع صادرات کالا و خدمات فنی- مهندسی به عراق در سال گذشته ۱۳ میلیارد دلار بوده اما بر اساس آمار در ۹ ماهه سال جاری این ارزش به هشت میلیارد دلار رسیده است.

یحیی آل اسحاق در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به افزایش تنش میان ایالات متحده و ایران در خاک عراق در ماه‌های اخیر، اظهار کرد: درگیری و تنش نظامی میان آمریکا و ایران در خاک عراق، تأثیری در روند مبادلات مالی، صادرات و واردات میان تجار و فعالان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و عراق نداشته و روند پرسود و منفعت همکاری‌های تجاری-اقتصادی بین دو کشور همچون گذشته پابرجا است.

وی افزود: تحریم‌های دوره جدید دستگاه‌های اقتصادی آمریکا نیز تأثیری بر روند معاملات اقتصادی و تجاری میان ایران و عراق نداشته و به نظر می‌رسد تحریم‌های جدید همان تحریم‌های سابق ایالات متحده است.

وزیر بازرگانی دولت‌های چهارم، پنجم و ششم، با بیان اینکه ایالات متحده تمام تلاش خود را برای تضعیف نظام اقتصادی ایران به کار گرفته است، تصریح کرد: آمریکا از هر روشی که قادر بوده، نسبت به تحریم ایران اقدام کرده و دیگر راهی برای تحریم ملت ایران باقی نگذاشته است. تحریم‌های جدید ایالات متحده نیز تغییراتی در روند تبادل تجاری میان ایران و عراق بر جای نگذاشته است.

آل اسحاق اضافه کرد: نظر فعالان اقتصادی و بازرگانی کشور عراق نسبت به بازارهای مهم جمهوری اسلامی ایران تحت تأثیر تحریم‌های ایالات متحده قرار نگرفته و کاملاً مثبت است. فعالان تجاری و اقتصادی عراق به فعالیت در بازارهای ایران تمایل دارند.

وی ادامه داد: صادرات به عراق و واردات از این کشور نیز در بازه زمانی افزایش تنش میان ایران و آمریکا، تغییراتی نداشته و مشکل خاصی در روند معاملات بازارهای مهم دو کشور به وجود نیامده است. آمریکا برای اثر گذاری بر روند ارتباطات اقتصادی و تجاری میان ایران و عراق از هیچ اقدامی فروگذار نکرده است و تاکنون تلاش‌های ایالات متحده تأثیری بر ارتباطات اقتصادی میان این دو کشور نگذاشته است.

کد خبر 407485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.