بازهم دلواپسان رسوا شدند 

سقف سهمیه طلاق برای هر استان و شایعات دیدار روحانی،‌ رئیس دولت اصلاحات و ناطق نوری از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ ششم بهمن ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بربخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز با تیتر «بازهم دلواپسان رسوا شدند» به بررسی حواشی یک شایعه پرداخت و نوشت: چندی پیش که برخی کانال‌های تلگرامی در راستای بالابردن بازدیدهای خود خبری کذب را منتشر کردند که از قضا در رسانه‌ها پیچید. خبراین بود که سران اصلاحات و اعتدال متشکل از رئیس دولت اصلاحات، رئیس‌جمهور، آیت‌ا... سیدحسن خمینی، حجت‌الاسلام ناطق نوری، اسحاق جهانگیری معاون اول و محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در کاخ سعدآباد گردهم آمده‌اند تا برای نحوه حضور جریان اصلاحات و اعتدال در انتخابات پیش رو دیدار و گفت‌وگو داشته باشند و حسن روحانی نیز در جلسه گفته: «نامزدهای رد شده جایی برای دفاع ندارند چون عمدتا مسائل مالی و پرونده دارند.» به همین راحتی نام آن را نیز جلسه انتخاباتی رئیس‌جمهور با اصلاح‌طلبان در کاخ سعدآباد گذاشتند. اما این خبر به حدی مجعول و بی‌پایه بود که در همان دقایق ابتدایی از سوی علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور تکذیب شد و وی در توئیتی نوشت: «بجز استقبال از روسای جمهور کشورهای مهمان که همیشه در ساختمان جمهوری مجموعه سعدآباد و با حضور خبرنگاران انجام می‌شود و تصاویرش را همه دیده‌اند، مابقی اخبار حضور روحانی در کاخ سعدآباد فیک‌نیوز است. تنور انتخابات را از جای دیگر و به طریق دیگر باید گرم کرد؛ از توسل به شایعه و فیک‌نیوز، آبی گرم نخواهد شد.» حسام‌الدین آشنا نیز به این مساله واکنش نشان داد و در توئیترش نوشت: «آقایان در ذهنشان برای رئیس‌جمهور جلسه انتخاباتی طراحی ‌می‌کنند. مکان را هم تعیین می‌کنند. شرکت‌کنندگان را هم مشخص می‌کنند. روز و ساعت را هم اعلام می‌کنند. دستور جلسه را هم تهیه می‌کنند. در پایان صورت مذاکرات را هم منتشر می‌کنند. آفرین به این همه خلاقیت!» این شایعات در حالی مطرح می‌شود که داستان دورهمی‌های رئیس‌جمهور با سران اصلاح و اعتدال برای امروز و دیروز نیست و روحانی هر زمان که احساس به مشورت با بزرگان داشته به آن مبادرت ورزیده و خواهد ورزید. کما اینکه هر ساله افطارهای رمضان وی پابرجاست. به‌نظر می‌رسد که دلواپسان از نحوه رویکرد اصلاح‌طلبان به انتخابات غافلگیر شده‌اند با اخبار جعلی و ساختن شایعه درصد ایجاد رخنه و شکاف در اردوگاه اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان هستند.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز با تیتر «طلاق سهمیه‌ای!» به بررسی سقف سهمیه طلاق برای هر استان پرداخت و نوشت: ثبت طلاق سهمیه‌بندی شد»؛ این تیتر دیروز در شبکه‌های اجتماعی بسیار مورد توجه قرار گرفت و طبق معمول باعث تحلیل‌های جدی و شوخی بسیاری شد. البته نوع پرداخت شبکه‌های اجتماعی نشان از این داشت که اغلب نسبت به این تیتر برداشت دقیقی نداشتند و بدون درک متن خبر به آن پرداخته‌اند، با این حال این قانون جدید، عملا سقف تعداد طلاق در هر استان را مشخص می‌کند.

اواخر دی ماه امسال بود که رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق از محدودیت ثبت طلاق در دفاتر متصدی این کار خبر داد. علی مظفری در گفت‌وگو با ایسنا دراین‌باره گفته بود: «در اجرای سیاست‌های قوه قضائیه در مبارزه با فساد به تقاضای کانون سردفتران ازدواج و طلاق و موافقت سازمان ثبت با بخشنامه ریاست قوه قضائیه جهت ثبت طلاق در هر یک از دفاتر طلاق محدودیت و سقف معینی تعیین می‌شود». وی افزود: «برخی از دفاتر طلاق با زد و بندهای ناسالم با کارمندان دادگاه خانواده، بدون رعایت مسائل اخلاقی مبادرت به ثبت طلاق می‌کردند و به زوجین اجازه نمی‌دادند که آن‌ها فرصت فکر کردن داشته باشند و بر همین اساس با این بخشنامه، راه فساد کلا مسدود شده و عدالت برقرار می‌شود». مظفری تصریح کرد: «میزان طلاق در شهرهای مختلف متفاوت است و بر همین اساس نمی‌توان تعداد خاصی را برای این موضوع تعیین کرد؛ لذا فرمولی را برای محدودیت ثبت طلاق در نظر گرفتیم، بدین صورت که  دفترخانه‌های هر شهر بر اساس میانگین طلاق واقع شده در سال گذشته به نسبت دفاتر آن شهر ضرب در ۲۰ درصد می‌شوند و بیشتر از آن، دفاتر اجازه ثبت طلاق را ندارند».

به دنبال این خبر بود که دیروز (شنبه) اعلام شد با صدور بخشنامه رئیس قوه قضائیه، از روز ۵ بهمن ماه، اعمال محدودیت ثبت طلاق در دفاتر طلاق سراسر کشور اجرایی می‌شود. بر این اساس جدولی نیز منتشر شده است که تعداد سهمیه مجاز دفاتر طلاق جهت ثبت طلاق به تفکیک استان‌های کشور در آن اعلام شده و بر این اساس هر دفترخانه طلاق در هر استان در سال مجاز به ثبت تعداد طلاق تعیین شده است.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز با تیتر «تایید دیدار، تکذیب جزئیات» به بررسی شایعات دیدار روحانی،‌ رئیس دولت اصلاحات و ناطق نوری پرداخت و نوشت: روزهای منتهی به انتخابات دوره دهم مجلس، اصلاح‌طلبان روزهای پرکار و شلوغی داشتند. اما حالا تنها خبری که از این اردوگاه سیاسی منتشر می‌شود رد صلاحیت و چرایی آن است. با این حال رقیبان اصلاحات در تلاش هستند خبرهایی هم به ردصلاحیت اصلاح‌طلبان اضافه کنند. خبرهایی که با تکذیب همراه می‌شود. سوم بهمن ماه، یعنی سه روز پیش، کانال «اصلاحات‌پرس» مدعی شد که رئیس دولت اصلاحات با رئیس جمهور حسن روحانی دیدار کرد. در این جلسه چهره‌های دیگری چون ناطق نوری، سیدحسن خمینی و اسحاق جهانگیری نیز حضور داشته‌اند. 

با این حال اما در دو روز گذشته در فضای مجازی خبرهایی درباره دیدار حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و رئیس دولت اصلاحات در کاخ سعدآباد منتشر شد که گفته می‌شد حسن روحانی در جلسه‌ای با حضور رئیس دولت اصلاحات، حسن خمینی و ناطق نوری گفته نامزدهای رد صلاحیت شده جایی برای دفاع ندارند، چون عمدتا مسایل مالی و پرونده دارند. این درحالی است که دفتر ناطق نوری خبر دیدارهای انتخاباتی خود با برخی شخصیت‌ها را تکذیب کرد. رسانه‌های وابسته به اصول‌گرایان بیشتر از همه به استقبال این گمانه‌زنی‌ها رفتند. اما همه تاکنون آنچه با عنوان جزئیات جلسات به فضای مجازی راه پیدا کرده، تکذیب شده است. دفتر حجت‌الاسلام ناطق نوری در اطلاعیه‌ای نوشته که داستان‌سرایی اخیر انتخاباتی برخی محافل دروغ‌پرداز و شایعه‌پراکن در خصوص محتوای جلسه‌ای با حضور برخی شخصیت‌ها را اقدامی ناشایست، غیرحرفه‌ای و قابل پیگرد قانونی می‌داند که هیچ سنخیتی با رفتار سیاسی منطبق بر اخلاق و ارزش‌های والای انسانی و اسلامی ندارد. در پایان این اطلاعیه از مردم شریف ایران درخواست شده اخبار و مسائل مربوط به حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری را صرفا با استناد به اطلاعیه‌های رسمی دفتر ایشان دنبال کنند.

از دیگر سو مدیرعامل بنیاد باران گفته است که رئیس دولت اصلاحات و رئیس‌جمهور برای صرف شام دیداری با یکدیگر داشته‌اند که این جلسات قبلا هم انجام می‌شده، اما خبرهای منتشرشده درباره محتوای این جلسه کذب محض است. جواد امام، درباره خبرهای منتشر شده از جلسه رئیس دولت اصلاحات، رئیس‌جمهوری و حجت‌الاسلام ناطق نوری دیروز به ایرناپلاس گفت: متن‌هایی که در فضای مجازی درباره این جلسه منتشر شده کذب محض است و مطلقا مطالبی که به آقای خاتمی نسبت دادند، حقیقت ندارد. امام در ادامه افزود: آقای خاتمی با آقای روحانی دیدار داشتند، اما این دیدار ارتباطی با موضوعات اخیر نداشته ‌است. درواقع این جلسه، دیداری برای صرف شام بوده که از قبل هم این دیدارها اتفاق می‌افتاده ‌است.

مدیرعامل بنیاد باران درباره حضور ناطق نوری در این جلسه، توضیح ‌داد: معمولا افرادی که نامبرده می‌شود، در جلسات حضور دارند، اما من دقیق مطلع نیستم که در جلسه آن شب، چه کسانی حضور داشته یا نداشته‌اند. 

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز با تیتر «کف و سقف حقوق‌های ۹۹ » نوشت: کف و سقف حقوق کارمندان دولت در سال ۹۹ چقدر است؟ اعدادی که در روزهای اخیر به عنوان کف حقوق اعلام شده، پاسخ به این سوال را پیچیده کرده است. اخیرا کمیسیون تلفیق مجلس بندی را به لایحه بودجه افزود که دولت را مکلف می‌کند در سال آینده دریافتی کارکنان کشوری، لشکری و بازنشستگان در ماه، از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان کمتر نباشد. اگر این عدد به عنوان حداقل حقوق فرض شود، حداکثر حقوق به بیش از ۱۹ میلیون تومان خواهد رسید؛ اما پیگیری «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد که این فرض باطل است. در حقیقت رقم ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تصویبی در کمیسیون تلفیق، «حداقل دریافتی» کارکنان بوده؛ در حالی که حقوق پایه کارکنان که در متن قانون به عنوان «حداقل حقوق» در نظر گرفته می‌شود، حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که به نسبت سال جاری ۱۵ درصد افزایش داشته است. در نتیجه سقف دریافتی مدیران در سال آتی نیز از ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تجاوز نخواهد کرد. تفاوت قائل شدن در «حداقل حقوق» و «حداقل دریافتی»، به این دلیل است که مجموعه‌ای از تعهدات دولت بر پایه حداقل حقوق محاسبه می‌شود که اگر این عدد به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برسد، هزینه‌های دولت نیز به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

کد خبر 407483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.