۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۴
شیکاگو؛ شهر بام‌های سبز

شیکاگو بزرگ‌ترین شهر ایالت ایلینوی در ایالات متحده آمریکا که به "باغ سبز" نیز شهرت دارد، پیشرو جنبش احداث و گسترش بام باغ در ایالات متحده آمریکا به شمار می‌رود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شیکاگو میزبان ۲۵۹ بام باغ سبز است که در مجموع فضایی بیش از پنج میلیون و ۵۰۰ هزار فوت مربع را در برگرفته است. محبوبیت پشت‌بام‌های سبز در میان ساکنان این شهر روز به روز در حال افزایش است به طوری که در چند سال اخیر حدود ۶۰۰ هزار فوت مربع بر مساحت این فضاهای سبز شهری بر بام خانه‌ها افزوده شده است. برنامه‌ریزان شهری پیش‌بینی کرده‌اند که با سرعت روز افزون جنبش احداث بام‌های سبز، شیکاگو تا چند سال آینده از بیش از هفت میلیون فوت مربع پشت‌بام سبز برخوردار خواهد بود.

پیدایش پشت‌بام‌های سبز در شیکاگو به طور آنی اتفاق نیفتاد؛ در جولای ۱۹۹۵ موجی از گرمای وحشتناک وارد شهر شد و مرگ بیش از ۷۰۰ نفر از شهروندان را به دنبال داشت. پس از آن مسئولان شهری به دنبال یافتن راه‌هایی برای مقابله با این پدیده خطرناک و کاهش دما بودند و از افراد بسیاری برای طرح ایده‌های جالب خود کمک گرفتند. احداث پشت‌بام‌های سبز یکی از بهترین ایده‌هایی بود که در این زمینه صورت گرفت و در سرعتی بسیار بالا شیکاگو را به سبزترین شهر در ایالات متحده آمریکا تبدیل کرد.

در سال ۲۰۰۰، شهردار شیکاگو بیش از ۲۰ هزار فوت مربع پشت‌بام سبز ایجاد کرد تا از این طریق به کاهش دما و بهبود کیفیت هوا کمک کند. این باغ سبز روی ساختمان بزرگ مربعی شکل شهرداری با ارتفاع ۱۲ طبقه ساخت شد و به عنوان طرحی آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت.

پشت بام سبز شهرداری شیکاگو یکی از اولین بام‌باغ‌های این شهر بود که به منظور مقابله با اثرات جزیره گرمایی شهری ساخته شد. این طرح آزمایشی با موفقیت‌های بسیاری مواجه شد چرا که فضای سبز پشت بام نور خورشید را در طول روز به خود جذب و در شب‌هنگام آن را آزاد می‌کرد. در این پشت بام بیش از ۲۰ هزار گیاه از ۱۵۰ گونه مختلف نظیر درختچه‌های چوبی و درخت انگور کاشته شد که به وسیله یک سیستم آبیاری مکمل آب مورد نیاز خود را تامین می‌کرد. آب باران در سیستم آبیاری پشت بام سبز شهرداری جمع‌آوری می‌شد تا علاوه بر آبیاری بام سبز، در زمان‌هایی که شهربا کمبود آب مواجه است، آب مورد نیاز ساختمان را نیز تامین کند.

مهم‌ترین هدف شهردار از احداث بام‌باغ شهر بر پشت‌بام ساختمان شهرداری، به تصویر کشیدن تاثیر فضای سبز بر کاهش دمای هوا در فصل تابستان و ترغیب مردم شهر به سبز کردن بام‌های خود بود. با احداث این پشت بام سبز، در حال حاضر دمای شهرداری شیکاگو نسبت به ساختمان‌های اطراف هفت درجه و در تابستان ۳۰ درجه خنک‌تر است.

در حال حاضر پشت بام سبز شهرداری شیکاگو میزبان یک زنبورداری است و گرده افشانی در این باغ مرتفع بیش از حد معمول اتفاق می‌افتد. در نتیجه کندوهای این پشت بام میزان عسل فراوانی را با کیفیت عالی در خود جا می‌دهد که این عسل در یک فروشگاه مخصوص به فروش می‌رسد.

"باغ مطالعات گیاه‌شناسی شیکاگو" نمونه دیگری از پشت‌بام سبز موفق در ایالات متحده آمریکا به شمار می‌رود که بیشترین گردشگر بام باغ را در سراسر آمریکای شمالی به خود اختصاص داده است؛ در هر سال حدود یک میلیون نفر از این پشت بام سبز بی‌نظیر بازدید می‌کنند. این باغ فضایی به مساحت ۸ هزار فوت مربع را در برگرفته است و شامل تنوع بسیاری از گیاهان کوهی و انواع پیازها است.

علاوه براین، بخشی از این باغ فراخ به کاشت گیاهان بومی آمریکای شمالی اختصاص داده شده است. به طور کلی پشت بام سبز "باغ مطالعات گیاه‌شناسی شیکاگو" بیش از ۳۰۰ گونه گیاه مختلف را در برگرفته است که در فضاهایی به مساحت‌های مختلف و به عمق‌های چهار، ۶ و هشت اینچ کاشته شده است. یک سیستم آبیاری دائمی تعبیه شده بر پشت بام مسئولیت آبیاری این باغ‌های سبز را به عهده دارد و آب مورد نیاز خود را از باران جمع‌آوری شده تامین می‌کند.

 احداث پشت‌بام‌های سبز از سال ۲۰۰۰ با موفقیت بسیاری روبرو و در میان شهروندان شیکاگو از محبوبیت بالایی برخوردار شد به طوری که ساکنان این شهر در مزین ساختن بام‌های خود با گل‌های زیبا و سبزیجات تازه با یکدیگر رقابت می‌کنند. تعداد این بام‌های سبز هر روز نسبت به روز قبل افزایش می‌یابد و شیکاگو را به شهری سبز در ایالات متحده آمریکا تبدیل کرده است.   

کد خبر 407434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.