ویروس کرونا چیست؟ + علائم و راه های پیشگیری

کرونا برای اولین بار در شهر ووهان چین و با نام ۲۰۱۹ nCoV شایع شد. این ویروس مرگبار و جدید تاکنون ۱۳۰۰ نفر را مبتلا کرده و باعث جان باختن ۴۱ تن شده است.

به گزارش ایمنا ویروس جدیدی از خانواده کرونا ویروس‌ در چین جان دست‌کم ۴۱ نفر را گرفته و صدها نفر دیگر در چهار قاره دنیا به این ویروس مبتلا شده‌اند.

کرونا ویروس چیست؟

کروناویروس‌ها (Coronaviruses) خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا وضعیت‌های شدیدتری مانند بیماری سارس یا سندرم تنفسی حاد بسیار سخت را شامل می‌شود. کرونا ویروس‌ها در سال ۱۹۶۵ کشف شدند و مطالعه بر روی آن‌ها تا به‌طور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت.

کرونا

ویروس کرونا هنگام تصویربرداری با استفاده از میکروسکوپ الکترونی شبیه به یک تاج خورشیدی است، این ویروس‌ها به علت تیغ‌ها و برجستگی‌های تاج مانند روی سطح، به نام کرونا خوانده می‌شوند و می‌توانند حیوانات و انسان‌ها را آلوده کنند. کلمه کرونا به معنی ساختاری شبیه تاج است.

انواع کرونا ویروس

سه زیرگروه اصلی برای ویروس‌های کرونا با عنوان‌های آلفا، بتا، گاما وجود داشت و یک گروه چهارم با عنوان دلتا که به‌تازگی به وجود آمده است، تاکنون ۶ نمونه از ویروس کرونا کشف‌شده بود و با مورد اخیر تعداد آن به هفت می‌رسد.

 پنج ویروس مشخص کرونا که می‌تواند افراد را مبتلا کند، عبارت‌اند از: ویروس کرونای آلفا ۲۲۹E، NL۶۳ ، ویروس کرونای بتا OC۴۳،  HKU۱ و SARS-CAV

کرونا ویروس جدید چیست؟

ویروس جدید کرونا مرگبار ووهان که نام علمی آن ۲۰۱۹-ان.سی.او.وی (۲۰۱۹ (nCoV است، نوعی ویروس است که باعث ایجاد عفونت در بینی، سینوس‌ها یا گلو فوقانی می‌شود، این ویروس برای اولین بار در اواخر دسامبر سال ۲۰۱۹ در ووهان، یکی از شهرهای بزرگ چین گزارش‌شده و به‌سرعت در حال شیوع است.

کرونا

از آن زمان، مسافران با سفر به کشورهای دیگر ازجمله ایالات‌متحده، باعث انتقال این ویروس در سطح جهان شده‌اند و بیش از هزار نفر از مبتلایان به این ویروس تاکنون شناسایی شدند.

منشا ویروس کرونا

این ویروس برای اولین بار توسط لئو پون ویروس‌شناس در دانشکده بهداشت در چین رمزگشایی شد، او احتمال می‌دهد کرونا ابتدا در بدن یک حیوان ایجادشده و سپس در انسان گسترش‌یافته و ازجمله موارد نادری است که در اصطلاح پزشکی، زونوتیک (بیماری‌هایی که از حیوان به انسان منتقل می‌شود) نامیده می‌شود؛ طبق اظهارات پون این ویروس باعث ایجاد پنومونی (عفونت ریه) شده و به آنتی‌بیوتیک هیچ پاسخی نمی‌دهد.

کرونا

اگرچه اینکه ویروس جدید دقیقه از کدام حیوان به انسان منتقل‌شده است، کاملاً مشخص نیست. اعتقاد بر این است که شیوع بیماری‌های مشابهی مانند سارس اول در خفاش شروع شد و بعد به گربه‌های ولگرد منتقل شد و بعد هم به انسان رسید. ویروس کرونای دیگری که موجب سندرم تنفسی خاورمیانه یا مرس (MERS) می‌شود، به‌وسیله‌ی شترها به انسان منتقل‌شده است. محل انتقال ویروس کرونای جدید بازار غذاهایی دریایی در شهر ووهان اعلام‌شده است، بااینکه پستانداران دریایی مانند نهنگ سفید می‌توانند ناقل این ویروس باشند اما احتمال اینکه این ویروس از حیوانات زنده دیگر این بازار مثل مرغ، خفاش، خرگوش و مار منتقل‌شده باشد نیز وجود دارد. بیشتر گروه اول بیماران بستری‌شده ، کارگر یا مشتریان این بازار عمده‌فروشی غذاهای دریایی محلی بوده‌اند؛ همچنین گوشت‌های فرآوری شده و حیوانات قابل‌مصرف زنده ازجمله مرغ، الاغ، گوسفند، خوک، شتر، روباه، موش‌های بامبو، جوجه‌تیغی و خزندگان نیز از مواردی بوده‌اند که در گزارش‌ها به‌عنوان منبع این ویروس گزارش‌شده‌اند.

پیشگیری از ویروس کرونا

واکسنی برای محافظت در برابر این خانواده از ویروس‌ها وجود ندارد و ممکن است با دوری از افراد بیمار، بتوان تااندازه‌ای خطر ابتلا به این ویروس را کاهش داد. همچنین از تماس دست‌ها با چشم، بینی و دهان باید خودداری شود. شستن دست‌ها با آب‌صابون، حداقل به مدت ۲۰ ثانیه هم ازجمله توصیه‌های متخصصان برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس است.

علائم ویروس کرونا

علائم اصلی ویروس‌های کرونا شامل تب، آبریزش بینی، سرفه، تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی است، همچنین بیمار ممکن است سرفه‌های چندروزه ظاهراً بدون دلیل نیز داشته باشد. در موارد حاد مشکلات گوارشی نظیر اسهال، نارسایی حاد تنفسی، اختلالات انعقادی خون و نارسایی کلیه نیز گزارش‌شده است. در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند مانند افراد مسن و کودکان، این ویروس باعث ایجاد سریع‌تر و شدیدتر علائم می‌شود.

کرونا

هوربی، استاد بیماری‌های عفونی نوظهور و بهداشت جهانی در دانشگاه آکسفورد دراین‌باره می‌گوید: بیماران فعلاً یک هفته سرفه خفیف و به دنبال آن تنگی نفس را تجربه کرده‌اند و سپس ناگهان دچار مشکلات شدید شدند

درمان ویروس کرونا

فعلاً درمان و واکسنی برای این ویروس وجود ندارد و تنها راه جلوگیری از سرایت آن تشخیص زودهنگام و درمان بیمار در قرنطینه است. باید افرادی که با بیماران این ویروس در تماس بوده‌اند شناسایی شوند و تحت نظر قرار گیرند و در گام بعدی محدودیت‌های مسافرتی ایجاد کرد و از گردهمایی‌های عمومی جلوگیری کرد.

مبتلایان به کرونا

تاکنون حدود هزار و سیصد نفر در سراسر دنیا به ویروس کرونا آلوده شدند، این ویروس در کشورهای ویتنام، تایلند، سنگاپور، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، نپال، مالزی، فرانسه، آمریکا و استرالیا مشاهده‌شده است، از این تعداد ۱۲۸۷ نفر در چین هستند و ۴۱ نفر جان باختند.

کرونا

دولت چین برای جلوگیری از گسترش این ویروس ۱۳ شهر را با جمعیتی حدود پنجاه‌وشش میلیون نفر در حالت قرنطینه قرار داده است.

کد خبر 407403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • حسن قلندری IR ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    2 3
    واقعا متاسفم واسه همه مردم ایران و جهان و چین واقعا
  • نفسم IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    1 0
    خدارحم به بندگانش بکنه وبه امیدخداهرچه زودترپیشگیری ازاین ویروس کشنده بشه **
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    0 10
    فعلا ملت ایران از افغانستان کمترن اونا تالارها و هرجا مکان عمومی رو بستن ولی ناقلان ویروس از تهران به شمال سرازیر شدن جهت تفریح این ملت رو باید به چین بفرستن مردن به از زنده بودنشون هست صد رحمت به گوسفند