روش‌های آسان مشارکت شهروندان در مدیریت شهر

مدیریت شهرهای امروزی نمی‌تواند بر مبنای سیاست‌گذاری از بالادست انجام پذیرد و به نوعی مشارکت همگانی نیاز دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گسترش شهرها و شهروندان نیازهای مدیریتی شهرها را افزایش می‌دهد و  به این ترتیب مشارکت همه مردم در کنترل شهر و اتخاذ بهترین تصمیم‌ها ضروری است زیرا با تحقیق و بررسی حول یک موضوع می‌توان نتایج متفاوتی درباره آن به دست آورد. بنابراین انتخاب گزینه‌ای که با اهداف مورد بررسی مطابقت داشته باشد از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این گزارش به ارائه و معرفی تعدادی از روش‌های اصلی مشارکت می‌پردازیم که در شهرها و شهرداری‌های مختلف آزمایش و اجرا شده است.

رأی‌گیری؛ سنجش نظر شهروندان با کم‌ترین تلاش

رأی‌گیری روشی است که در آن با استفاده از کم‌ترین تلاش ممکن ، نظرات شهروندان مختلف در مورد یک موضوع معین مورد سنجش قرار می‌گیرد. این نوع مشارکت شامل انتخاب یک موضوع خاص و مورد بحث قرار دادن آن، همچنین داشتن پیش تعریفی برای پاسخ‌های احتمالی می‌شود و به شهروندان اجازه می‌دهد با استقلال کامل گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنند. موضوع تعریف شده لزوماً نباید بخشی از یک پروژه یا کمپین گسترده باشد و می‌توان برای امور کوچک نیز اقدام به رأی‌گیری کرد. نتایج حاصل از رأی‌گیری با حصول اطمینان از اینکه اکثریت ساکنان از موضوع مورد بحث حمایت می‌کنند حقانیت و قانونی بودن آن را تضمین می‌نماید.

اقدام به رأی‌گیری فضای کمی برای اختلافات جزئی باقی می‌گذارد و عمدتا افکار عمومی گسترده‌تری را درباره یک موضوع خاص مورد بررسی و سنجش قرار دهد. در طول یک رأی‌گیری موضوع یا سؤال خاصی که لازم است در اختیار افکار عمومی قرار گیرد ارائه می‌شود. این سؤال باید به نحوی پرسیده و مطرح شود که نتواند بر پاسخ شهروندان تأثیرگذار باشد، همچنین لازم است توضیحات کامل درباره نحوه انجام و چگونگی اعمال نتیجه آن در دسترس شهروندان قرار گیرد.

با این حال،اجرای این نتایج الزام‌آور نیست و در بعضی شهرها پس از به‌دست‌آمدن نکات مد نظر، بررسی‌های بیشتر انجام می‌شود و با اثرات زیست‌محیطی، هزینه‌های آتی و مواردی از این قبیل نیز سنجیده و مطابقت داده می‌شود. این سنجش بسیار سریع، آسان و به صورت دیجیتالی انجام می‌گیرد و برای آن حتی از "گزینه‌های باینری" نیز استفاده می‌شود. گزینه‌های باینری که به آن‌ها "گزینه‌های دودویی" یا "اختیارات دوتایی" نیز گفته می‌شود، یک ابرار مالی جدید و روشی قابل فهم و ساده برای سنجش‌های آنلاین است که میزان سود و زیان یک عملیات قبل از انجام در آن مشخص است. در این روش موفقیت بر اساس دو گزینه بله یا خیر مشخص می‌شود.

نظرسنجی آنلاین؛ جمع‌آوری اطلاعات دقیق و ظریف

نظرسنجی روشی جامع‌تر از رأی‌گیری است که امکان بررسی نظر شهروندان نسبت به یک موضوع خاص را با مدت زمانی بیشتر فراهم می‌آورد و می‌تواند نتایج دقیق‌تری از رأی‌گیری ارائه دهد با این‌حال معایب بسیاری نیز دارد. برای مثال در این روش جامعه آماری، کوچک‌تر از روش پیشین است و در دسته بررسی‌های باز یا مبتنی بر همکاری و مشارکت گروهی گسترده جای نمی‌گیرد.

دوم اینکه نحوه انجام نظرسنجی، چگونگی ذخیره داده‌ها و نیز شیوه‌های استفاده از آن‌ها باید کاملاً کنترل شود. از سوی دیگر باید توجه داشت که نظرسنجی‌های طولانی‌مدت امکان حذف کلی موضوع در طول زمان را بالا می‌برد. با این حال ترکیب این شیوه با رأی‌گیری می‌تواند اطلاعات مفیدی درباره درک چگونگی تغییر اولویت‌های شهروندان با توجه به مکان، سن یا درآمد آن‌ها در اختیار قرار دهد. به هر جهت آنچه که در یک نظرسنجی مورد توجه قرار دارد این است که مقامات انتخاب شده می‌خواهند به طرز فکر دقیق شهروندان درباره یک موضوع دست یابند.

این شیوه زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نمی‌توان اقدام به رأی‌گیری کرد، روش یا منبع دیگری برای جمع‌آوری اطلاعات در دسترس نیست و امکان جمع‌آوری و پردازش دقیق داده‌ها مطابق با استانداردهای کاربردی GDPR وجود داشته باشد. GDPR عبارت است از مقررات عمومی حمایت از داده‌ها که آیین‌نامه‌ای در مورد محافظت از داده‌ها و حریم خصوصی در اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا به حساب می‌آید و به انتقال داده‌های شخصی در خارج از این مناطق می‌پردازد.

بودجه مشارکتی؛ مشارکت شهروندان و انجمن‌ها در تخصیص بخشی از بودجه شهرداری

این روش ابزاری بسیار قدرتمند برای مشارکت به حساب می‌آید چرا که شهروندان را مستقیماً در روند تخصیص بودجه‌های شهرداری قرار می‌دهد. در این شیوه شهروندان اقدام به انتخاب پروژه‌هایی می‌کنند که به نظر آن‌ها لازم است در شهر روی آن سرمایه‌گذاری شود. در این میان در بعضی از شهرها از شهروندان خواسته می‌شود که بودجه را بین چندین پروژه تقسیم کنند و در بعضی دیگر با استفاده از یک فرآیند ایده‌پردازی که در مرحله تحلیل و بودجه‌بندی انجام می‌شود آن‌ها را وارد مرحله عملیاتی می‌کنند. این شیوه نوعی مشاوره آموزشی محسوب می‌شود چرا که امکان قرار گرفتن در برنامه تمهید بودجه و درک محدودیت‌های آن را در اختیار شهروندان قرار می‌دهد. از سوی دیگر استفاده از شیوه بودجه مشارکتی به تقویت حقانیت تصمیم‌گیری و افزایش حمایت شهروندان از سیاست‌های عمومی کمک می‌کند. هرچند تخصیص بودجه می‌تواند موضوعی بسیار حساس باشد با این حال مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا مقامات تمایل دارند که آگاهی شهروندان را نسبت به فرآیندهای مدیریت شهری افزایش دهند.

شهری اقدام به استفاده از این شیوه می‌کند که به دنبال انتخاب یک پروژه از چندین گزینه و اولویت‌بندی پروژه‌های مختلف و اختصاص بودجه به آن‌ها است. شرایط اجرای بودجه مشارکتی کاملا مشخص و اجرای پروژه‌هایی که توسط شهر پیشنهاد شده به علت وجود مشخص بودجه امکان پذیر است.

کد خبر 407391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.