تشکیل "شورای حفاظت از خاک" در کشور ضروری است

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: فرسایش خاک در این استان به عرصه های کشاورزی و منابع طبیعی، جاده ها و خانه های مسکونی خسارت وارد می کند و به دلیل مخاطراتی که در بخش خاک وجود دارد تشکیل شورای حفاظت از خاک و منابع آن ضروری است.

منصور شیشه فروش در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه استان اصفهان در فرسایش بادی، رتبه پنجم کشور را دارد، اظهار کرد: خرداد ماه امسال در این استان پدیده گرد و غبار را شاهد بودیم که پس از بررسی ها مشخص شد منشا ریزگردها بیابان های جنوب سمنان و تالاب گاوخونی بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۶ کانون گرد و غبار داخلی در استان اصفهان شناسایی شده است که از جمله آنها به کاشان، برخوار، اردستان، خوروبیابانک، نایین، تالاب گاوخونی و سجزی می توان اشاره کرد.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه این استانتحت تاثیر گرد و غبارهای خارج از کشور نیز است، افزود: ریزگردها با وزش باد از کشورهای عراق، سوریه و عربستان به سمت خوزستان خیزش می کند و به تدریج استان اصفهان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد؛ همچنین کویرهای هم مرز استان اصفهان در استان های سمنان و قم منشا بیرون استانی ریزگردها بشمار می رود.

شیشه فروش با بیان اینکه آلودگی حاصل از ریزگردها تهدیدی جدی برای اصفهان است، اظهار کرد: فرسایش خاک در این استان به عرصه های کشاورزی و منابع طبیعی، جاده ها و خانه های مسکونی خسارت وارد می کند و به دلیل مخاطراتی که در بخش خاک وجود دارد تشکیل شورای حفاظت از خاک و منابع آن ضروری است.

وی با تاکید بر اهمیت حفظ خاک، یادآور شد: فرسایش خاک، وزش باد و جابجایی آن، آلودگی و  فرونشست زمین از جمله مخاطراتی است که منابع خاک را تهدید می کند براین اساس با تشکیل شورای حفاظت از خاک در کنار ستاد ملی گرد و غبار می توان مخاطرات را کاهش داد و روند شناسایی و کنترل کانون های گرد و غبار را  سرعت بخشید.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان تامین حقابه تالاب بین المللی گاوخونی را ضروری دانست و گفت: تامین حقابه تالاب از بروز پدیده گرد و غبار و ریزگردها در شهر اصفهان جلوگیری می کند.

شیشه فروش خاطرنشان کرد: امسال حدود ۱۴ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح های بیابان زدایی، کشت نهال، پخش سیلاب و ایجاد بادشکن برای جلوگیری از ورود گردوغبار با همکاری ادارات کل منابع طبیعی و محیط زیست اختصاص داده شد؛ همچنین ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای مالچ پاشی در نوار بیابانی آران و بیدگل و طرح های کنترل بیابان در هشت شهرستان اصفهان تامین شده است که این طرح ها را اداره کل منابع طبیعی اجرا می کند.

کد خبر 407359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.