صدای مومیایی سه‌هزار ساله بازسازی شد

پژوهشگران در اقدامی کم‌سابقه با استفاده از چاپگر سه‌بعدی، بلندگو و نرم‌افزار کامپیوتری، بخشی از صدای یک مومیایی تقریباً سه‌هزار ساله‌ مصری را بازسازی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازسازی صدای مومیایی سه هزار ساله، بزرگ‌ترین سهم بازار برای هدفون‌های بی‌سیم، عرضه دوربین‌های جدید کانن در سال ۲۰۲۰، فاش شدن نقص‌های سافاری اپل توسط محققان گوگل را در بسته تکنولوژی ایمنا بخوانید.

صدای مومیایی سه‌هزار ساله توسط دانشمندان بازسازی شد

پژوهشگران در اقدامی کم‌سابقه با استفاده از چاپگر سه‌بعدی، بلندگو و نرم‌افزار کامپیوتری بخشی از صدای یک مومیایی تقریباً سه‌هزار ساله‌ مصری را بازسازی کردند. نسیامون، کاهنی مصری بود که پس از مرگ برحسب سنت، مومیایی شد و به‌ همراه سنگ‌نوشته‌ای با عبارت "نسیامون، پذیرفته‌شده" درون تابوت قرار گرفت.

 اکنون نسیامون تقریباً سه‌هزار سال پس از مرگش می‌تواند به لطف مجرای صوتی ساخته‌شده با فناوری چاپ سه‌بعدی دوباره صدایش را به گوش دیگران برساند، به گفته دیوید هوارد، متخصص دستگاه گفتاری در رویال هالووی دانشگاه لندن، نسیامون آرزو داشت که صدایش به‌نحوی جاودانه شود.

دکتر هوارد و تیم او از دستگاه سی‌تی اسکن استفاده کردند تا نسخه‌ای از دهان و گلو نسیامون را با چاپگر سه بعدی بسازند، آن‌ها اندام‌های چاپ‌شده را  با حنجره‌ای مصنوعی ترکیب کردند تا صدایی را بازسازی کنند که در صورت زنده‌شدن دوباره‌ نسیامون از مجرای صوتی‌اش بیرون می‌آمد.

تاکنون تیم پژوهشی تنها یک صدا را  از مومیایی ساخته است که به حروف صدادار در کلمات شباهت دارد، اما یافته‌های منتشر شده آن‌ها نشان می‌دهد، احتمال بازگشایی مسیر برای بازسازی و شنیدن صدای اشخاص باستانی  وجود دارد.

دستگاهی که دکتر هوارد ساخت، به‌ عنوان حنجره‌ای مصنوعی عمل کرد؛ او درنهایت با استفاده از نرم‌افزار کامپیوتری موفق شد صدایی را تولید کند که با رفتن درون بلندگو و وارد شدن به مجرای صوتی چاپ‌شده، حروف صدادار مومیایی را ساخت.

بزرگ‌ترین سهم بازار نصیب هدفون‌های بی‌سیم خواهد شد

تا سال ۲۰۲۳ میلادی لوازم صوتی شخصی از هدست‌های بی‌سیم استریو (TWS) گرفته تا هدفون‌ها، سریع‌ترین رشد را در میان دستگاه‌های هوشمند خواهند داشت. وب‌سایت تحلیلی Canalys، گزارش جدیدی را منتشر کرده و در این گزارش پیش‌بینی می‌کند در طی چند سال آینده لوازم صوتی شخصی، سریع‌ترین رشد را در میان دستگاه‌های هوشمند خواهد داشت، اما گوشی‌های هوشمند همچنان جایگاهشان را به‌ عنوان رهبر گجت‌های هوشمند حفظ می‌کنند.

به گفته‌ تحلیل‌گران، در سال ۲۰۲۳ حدود سه میلیارد دستگاه هوشمند به بازارهای جهانی ارسال خواهد شد؛ این میزان بیشتر از ۲.۴ میلیارد دستگاهی است که در سال ۲۰۱۹ روانه‌ بازارها شد. نیمی از دستگاه‌های هوشمند در سال ۲۰۲۳ میلادی، یعنی در حدود ۱.۵ میلیارد دستگاه، گوشی‌های هوشمند خواهند بود.

دومین محصول پرفروش سال ۲۰۲۳، دستگاه‌های شخصی صوتی هوشمند خواهند بود، این دستگاه‌ها طیف وسیعی از لوازم جانبی، از هدست‌های بی‌سیم استریو TWS گرفته تا هدفون‌ها را شامل می‌شود. پیش‌بینی می‌شود تعداد ۷۲۶ میلیون دستگاه صوتی شخصی در سال ۲۰۲۳ روانه‌ بازار شود؛ از این‌رو دومین جایگاه دستگاه‌های هوشمند متعلق به این رسته خواهد بود.

گجت‌های صوتی بزرگ‌تر، یعنی اسپیکرهای هوشمند، جایگاه دومین محصول با نرخ رشد بالا را خواهند داشت. با رشدی ۲۱.۷ در میزان حمل‌ونقل اسپیکرهای هوشمند، سازندگان امیدوار هستند تا تعداد ۱۵۰ میلیون واحد از این محصولات را در سال جاری میلادی بفروشند. دستگاه‌های یادشده تا سال ۲۰۲۳ میلادی به اندازه‌ ساعت‌های هوشمند محبوب خواهند بود.

کانن در سال ۲۰۲۰ دوربین‌های جدیدی به بازار عرضه می‌کند

کانن چهار دوربین فول فریم را در سال ۲۰۲۰ ارائه خواهد کرد که در مورد سه مدل دوربین، اطمینان وجود دارد.

Canon EOS Rs: این اسم از مدت‌ها پیش به‌ عنوان بدنه دوربین  بعدی EOS R شنیده شده و شانس خوبی دارد که در ماه فوریه در نمایشگاه +CP یا در ماه مه (اردیبهشت) معرفی شود.

Canon EOS Rm: به‌ نظر می‌رسد، قیمت این بدنه دوربین مقرون‌ به ‌صرفه‌تر از EOS RP باشد؛ EOS RP در حال حاضر با قیمت ۹۹۹ دلار به فروش می‌رسد. بنابراین باید قیمت اصلی این دوربین اختلاف قابل توجهی با EOS RP داشته باشد تا مورد استقبال قرار گیرد.  پیش‌تر چند نفر از مسئولان کانن به این نکته اشاره کرده بودند که ساخت بدنه دوربین با این قیمت امکان پذیراست و حالا شاهد تاییدیه‌هایی هستیم مبتنی ‌بر اینکه، این اتفاق به واقعیت پیوسته است، خبر خوب این است که کانن مجبور است لنزهای RF مقرون‌ به ‌صرفه‌تری هم بسازد، چرا که کسی حاضر نخواهد بود لنز ۲۵۰۰ دلاری را برای یک دوربین ۷۰۰ دلاری بخرد.

Canon EOS R: سومین مدل، بدنه دوربین Canon  EOS R است که در سال ۲۰۲۰ ارائه می‌شود و کمی اسرار آمیز به‌نظر می‌رسد. این بدنه دوربین از نوع اسپرت سرعتی خواهد بود و احتمالاً با حسگرهایی با پیکسل پایین‌تر به قصد هدف گرفتن دوربین‌های سونی A۷S ارائه شود. این احتمال وجود دارد که تولید EOS R در مدل‌های دیگر ادامه یابد یا فقط در یک مدل با تمرکز بر بدنه ادامه یابد.

محققان گوگل نقص‌های امنیتی سافاری اپل را فاش کردند

محققان گوگل ادعا می‌کنند که یک ویژگی امنیتی اپل در مرورگر سافاری می‌تواند توسط هکرها مورد سوء استفاده قرار بگیرد. اپل بر بخش محافظت از حریم خصوصی به‌ عنوان یکی از نقاط اصلی فروش محصولات خود تمرکز می‌کند، اما محققان  گوگل به‌ تازگی دریافته‌اند که قابلیت حفظ حریم خصوصی اپل در مرورگر سافاری، باعث آسیب‌پذیری، به خطر انداختن داده‌ها و حریم خصوصی آنلاین شده است.

محققان گوگل نقص‌های امنیتی چندگانه را در ویژگی جلوگیری از ردیابی هوشمند مرورگر سافاری اپل کشف کرده‌اند؛ گروهی از مهندسان امنیتی گوگل، مجموعه‌ای از نقص‌ها را در سافاری فاش کردند که این نقص‌ها به هکرهای احتمالی اجازه می‌دهد تا تاریخچه‌ مرورگر و جستجوی افراد را مشاهده کنند.

 به‌ گفته‌ گوگل، این نقص همچنین می‌تواند به وب‌سایت‌ها اجازه دهد تا فعالیت‌های شما را در اینترنت  ردیابی کنند. محققان گوگل پنج حمله مختلف را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند ناشی از نقص امنیتی در سافاری باشد و اپل فعلاً نظری در رابطه با این موضوع نداده، اما اعلام کرده که نقص کشف شده توسط گوگل را برطرف کرده است.

کد خبر 407356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    1 0
    از دست این دانشمندا مو به تن آدم سیخ میشه!!!