هراس دلواپسان از مربع اعتبار 

نشست رئیس دولت اصلاحات با رئیس جمهور و حاشیه‌ها و تاثیر اخذ مالیات از سفرهای خارجی در اقتصاد از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارم بهمن ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بربخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز با تیتر «هراس دلواپسان از مربع اعتبار» به بررسی نشست رئیس دولت اصلاحات با رئیس جمهور پرداخت و نوشت: «باز نزدیک انتخابات شد و بازم شروع کردند داستان سرایی خودشون رو»، این عبارت در این روزها بارها شنیده می‌شود و با ذره‌ای تامل می‌توان فهمید منظور گوینده این جملات، جز اصولگرایان دلواپس نیستند که به رغم عدم تایید صلاحیت اکثر اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دوازدهم به رسم عادت یا شاید ماموریتی که دارند درصدد سیاه‌نمایی هستند. ظاهرا رفتار اصلاح‌طلبان در مواجهه با عدم احراز کاندیداهایشان برای انتخابات مجلس متفاوت از تصور دلواپسان بود و به همین دلیل برنامه‌ای برای چنین شرایطی پیش‌بینی نکرده بودند. بنابراین مجبور شدند به برنامه‌های گذشته که محلی از اعراب و توجه نداشت رجوع کنند مانند ادعای دیدار بزرگان اصلاحات و اعتدال! شایعه تکراری روز پنجشنبه چنین بود که «رئیس دولت اصلاحات با رئیس‌جمهور حسن روحانی ۳ بهمن ۹۸ دیدار کرد. در این جلسه چهره‌های دیگری چون ناطق نوری، حسن خمینی و اسحاق جهانگیری نیز حضور داشته‌اند. برگزاری این جلسه بدون مناسبتی خاص عملا اتفاق نادری است چون جمع شدن این چهره‌های سرشناس سیاسی تنها در ماه رمضان هر سال و با دعوت رئیس‌جمهور برای ضیافت افطار شکل می‌گرفت.» در همین روز چند کانال تلگرامی در مطلبی با عنوان «جلسه انتخاباتی روحانی و اصلاح‌طلبان در کاخ سعدآباد!» مدعی شدند که «جلسه انتخاباتی روحانی و اصلاح‌طلبان با هدف هماهنگی نحوه شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی، پنجشنبه صبح در کاخ سعدآباد برگزار می‌شود و علاوه بر روحانی در این جلسه رئیس دولت اصلاحات، جهانگیری، واعظی، ناطق نوری و سیدحسن خمینی نیز حضور خواهند داشت و قرار است راهبرد انتخاباتی مشترک میان اصلاح‌طلبان و جریان اعتدال مورد بحث و تصمیم‌گیری قرار بگیرد.» ساعتی پس از انتشار این شایعه، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور در واکنش به انتشار شایعه‌ای مبنی بر «جلسه انتخاباتی روحانی و اصلاح‌طلبان در کاخ سعدآباد» نوشت: رئیس‌جمهور نه امروز صبح و نه هیچ زمان دیگری، جلسه انتخاباتی نداشته و نخواهد داشت. علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور در حساب کاربری خود در توئیتر در واکنش به انتشار شایعه‌ای مبنی بر «جلسه انتخاباتی روحانی و اصلاح‌طلبان در کاخ سعدآباد» نوشت: «تنور انتخابات را از جای دیگر و به طریق دیگر باید گرم کرد؛ از توسل به فیک نیوز، آبی گرم‌ نخواهد شد. رئیس‌جمهوری نه امروز صبح و نه هیچ زمان دیگری، جلسه انتخاباتی نداشته و نخواهد داشت. گرچه روحانی وظیفه خود می‌داند که همه ارکان را برای خلق انتخاباتی رقابتی و پرشور متقاعد سازد.»

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز با تیتر «از عراق برو بیرون» به بررسی تظاهرات میلیونی روزگذشته مردم عراق علیه آمریکا پرداخت و نوشت: بیست و چهارمین روز ژانویه ۲۰۲۰ میلادی به «جمعه اعتراض» در عراق تبدیل شد. ۱۷ سال پس از روزهایی که ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفت به اسم مبارزه با تروریسم حکومت متحد قبلی خود یعنی صدام حسین را ساقط کند، میلیون‌ها عراقی خود را به میدان التحریر و دیگر خیابان‌های پایتخت این کشور رساندند تا یکصدا فریاد «آمریکا برو بیرون» را سر بدهند. خبرنگاران رسانه‌های متفاوت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خود را به بغداد رساندند تا از نزدیک شاهد شبه انقلابی در این کشور علیه حضور نیروهای آمریکایی باشند، نیروهایی که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا می‌گوید فعلا قرار نیست آنها را به خانه بازگرداند. تنها ۴۸ ساعت پس از آنکه برهم صالح، رییس‌جمهور عراق در داووس سوییس با همتای آمریکایی خود دیدار کرده و دست دوستی داد، عراقی‌ها حضور در خیابان‌های پایتخت را از ساعت هشت بامداد آغاز کردند و هر چه عقربه‌های ساعت به ظهر روز جمعه نزدیک‌تر می‌شد بر جمعیت حاضر نیز افزوده می‌شد. برخی در اعتراض به تداوم حضور آمریکا در کشورشان کفن پوشیده و قسم خوردند که تا خروج آخرین سرباز آمریکایی از عراق از پای نخواهند نشست، برخی پرچم‌های عراق در دست از دولتمردان خود می‌خواستند که مانع از عملیات‌های نظامی آمریکا در زمین و حریم هوایی آمریکا شوند. عراقی‌ها در حالی دیروز را به عنوان روز اعتراض به حضور آمریکا در کشورشان انتخاب کردند که در یک ماه گذشته نیروهای آمریکایی یک بار به پایگاه‌های متعلق به جریان حشدالشعبی حمله کرده و بیش از ۳۰ تن را کشته یا زخمی کرده‌اند؛ همچنین با هدف قرار دادن دو خودرو در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد دست به ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی و همراهان او از جریان حشدالشعبی عراق زدند. ایران از نخستین ساعات شهادت سردار سلیمانی اعلام کرد که انتقام خون او، خروج فوری و بی‌قید و شرط نیروهای آمریکایی از منطقه به خصوص عراق خواهد بود.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز با تیتر «خروش میلیونی مردم عراق علیه آمریکا/ بروید تا زنده بمانید» به بررسی تظاهرات میلیونی روزگذشته مردم عراق علیه آمریکا پرداخت و نوشت: پس از ماجرای حمله موشکی به پایگاه آمریکایی «عین‌الاسد»، سیلی سخت دوم دیروز در خیابان‌های عراق به گوش آمریکا نواخته شد؛ بغداد و دیگر شهرهای عراق شاهد بزرگ‌ترین اجتماع مردمی در تاریخ این کشور بود و کارشناسان این اتفاق را تنها با راهپیمایی روزهای اربعین کربلا و نجف و یا تظاهرات عراقی‌ها علیه استعمار انگلیس در سال ۱۹۲۰ میلادی، مقایسه می‌کنند.

دیروز روز انقلاب واقعی مردم عراق و خروش یکپارچه میلیون‌ها نفر بود، به طوری که پاهای آمریکا، ناتو و همه اشغالگران غربی را در کل منطقه لرزاند و صهیونیست‌ها را نیز به شدت نگران و سراسیمه کرد. 

رسانه‌های عراقی و خارجی بی‌طرف با اشاره به مشارکت بیش از دو و نیم میلیون نفر فقط در تظاهرات بغداد، اعلام کردند که عراقی‌ها منطقه را زیر پای آمریکا لرزاندند. با این اتفاق بی‌نظیر که یک همه‌پرسی نیز محسوب می‌شود، همه راه‌ های توجیهی برای ماندن آمریکا بسته شده است.

«همام حمودی» رئیس‌مجلس اعلای اسلامی عراق، طی بیانیه‌ای خطاب به اشغالگران آمریکایی اعلام کرد: بدون معطلی آماده رفتن شوید. «علاء الربیعی» نماینده پارلمان و عضو ائتلاف «سائرون»، «نعیم العبودی» نماینده دیگر پارلمان وابسته به ائتلاف «فتح» و شماری دیگر از نمایندگان مجلس عراق و چهره‌های سیاسی دیگر نیز به آمریکا هشدار دادند که اگر از عراق بیرون نرود، گزینه‌های دیگری نیز روی میز است و مردم به زور متوسل خواهند شد. از میان گروه‌های سیاسی عراق، «جعفر الحسینی» سخنگوی «گردان‌های حزب‌الله» این کشور، اعلام کرد: آمریکا را نه تنها از عراق، بلکه از کل منطقه بیرون می‌رانیم.

گردان‌های حزب‌الله عراق با صدور بیانیه‌ای، ضمن تمجید از حضور گسترده مردم، اعلام کردند: ملت عراق امروز با صدای بلند اعلام کرد که جایی برای اشغالگران متجاوز در سرزمین رافدین وجود ندارد. ملت عراق این انقلاب را تا اخراج نظامیان آمریکایی از عراق و منطقه غرب آسیا ادامه می‌دهد.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز با تیتر «حمله ویروس مرگ به جهان» نوشت: ویروس مرگبار کرونا روز جمعه جان بیست‌ و ششمین نفر را هم گرفت. با افزایش تلفات این بیماری تنفسی حال دولت چین تصمیم گرفته است تدابیر لازم را برای ممانعت از گسترش آن افزایش دهد؛ از جمله این اقدامات قرنطینه شدن شهروندان یازده شهر با جمعیتی بیش‌ از ۳۲ میلیون نفر است. جشن‌های سال نو چینی لغو شده، فعالیت مراکز تفریحی و فرهنگی نیز به حالت تعلیق درآمده و حرکت قطارها و هواپیما به شهرهای قرنطینه‌شده نیز متوقف شده است. آخرین برآوردها نشان می‌دهد بیش از ۸۰۰ نفر در چین و حداقل هشت کشور دیگر (ویتنام، ژاپن، هنگ‌کنگ، ماکائو، سنگاپور، عربستان، آمریکا و تایوان) به این بیماری مرموز مبتلا شده‌اند. خبرگزاری‌ها از شهر ووهان (مبدا بیماری) گزارش می‌دهند بسیاری عازم بیمارستان‌ها شده‌اند و تیم‌های پزشکی هم با لباس‌های مخصوص در جست‌وجوی شناسایی مبتلایان هستند. سازمان بهداشت جهانی ظرف ۱۰ روز آینده بار دیگر تشکیل جلسه می‌دهد و احتمال اعلام وضعیت اضطراری در جهان وجود دارد. شوک و وحشت ناشی از شیوع این ویروس بازارهای جهانی را نیز درنوردیده است. برآوردها افت بیش از پنج درصدی قیمت نفت طی چهار روز اخیر را نشان می‌دهد. همچنین شاخص ۳۰۰ CSI چین بالغ بر سه درصد ارزش خود را از دست داد و شاخص شانگهای کامپوزیت نیز نزدیک به سه درصد ریزش داشت.

کد خبر 407300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.