۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
هفته سبز بورس زرد می‌شود؟

اگرچه شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان هفته گذشته سبز بود اما ارائه گزارش‌های ضعیف‌تر از پیش‌بینیِ تعداد زیادی از شرکت‌ها می‌تواند تاثیر منفی بر این بازار گذارد. بنابراین سوال این است با وجود بسیاری فاکتورهای مثبت، آیا چنین عوامل منفی می‌تواند سبزی بورس را به زردی بکشاند؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته گذشته با فتح دوباره کانال ۴۱۰ هزار واحدی و عبور از آن موفق به ثبت رکورد جدید ۴۱۱ هزار واحد برای بورس تهران شد. این مسئله تنها رکورد بورس تهران در هفته گذشته نبود؛ حجم نقدینگی موجود که عمدتاً در نتیجه فعالیت حقیقی‌ها و به ویژه افراد کم سابقه در این بازار است باعث شد تا بورس رکورد جدید ارزش معاملات خرد خود را نیز بشکند و به کانال ۵۰ هزار میلیارد ریالی برسد.

حمایت فعالان پرقدرت بازار سهام اگرچه می‌تواند عامل مهمی در پیش‌بینی آینده بازار سرمایه محسوب شود اما به نظر می‌رسد این رشد چندان پایدار نباشد. در ابتدا باید این نکته را یادآور شد که بورس تهران در هفته گذشته برخلاف هفته‌های قبل خود، نوسان تقریباً سه درصدی را تجربه کرد. اگرچه با رشد شاخص کل و عبور از مرز ۴۰۰ هزار واحد درصدهای کم هم پررنگ‌تر از مشابه یکسال گذشته است اما بازهم این مقدار در مقایسه با نوسان هفته‌های گذشته خود چندان پیش چشم نمی‌آید. این مسئله در شرایط حاضر که حجم نقدینگی موجود در بازار قابل توجه و ارزش معاملات خرد نیز چشمگیر است می‌تواند بازگشت ثبات و دوری هیجانات در بورس تهران را در نظر آورد.

همچنین با اینکه بازار سهام، هفته پرشور و سبزی را پشت سر گذاشت اما گزارش‌های منتشر شده بسیاری شرکت‌ها گویای عملکرد ضعیف و نامناسب آن‌ها بر اساس پیش‌بینی‌های قبلی است و دو گروه پالایش و فولاد تقریباً در صدر این بخش قرار دارند. بازارهای جهانی و همچنین کاهش نرخ تسعیر دلار نسبت به قبل به همراه افزایش هزینه‌های تولیدی باعث شد تا سود خالص این شرکت‌ها آن‌چنان تعریفی نداشته باشد. بنابراین می‌توان کاهش رشد شاخص کل به عنوان میانگین بازدهی شرکت‌های بورسی در هفته‌های آتی را محتمل دانست؛ احتمالی که با تغییر در شرایط سیاسی و اقتصادی کشور می‌تواند تغییر کرده و نتیجه متفاوتی را به دنبال داشته باشد.

عملکرد نامناسب شرکت‌ها در ماه‌های گذشته باعث شد اخبار و احتمالات تجدید ارزیابی در بازار خودنمایی کرده و بازار سهام این شرکت‌ها را گرم کند. از همین رو بیشترین خالص خرید حقیقی در طول معاملات هفته گذشته به دو گروه خودرویی‌ها و بانکی‌ها اختصاص پیدا کرد.

با این حال بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه، حدود ۷۰ درصد از این بازار در ایران به طور مستقیم از نوسانات بازارهای جهانی تأثیر می‌پذیرد. مسئله‌ای که می‌توان چشم انداز مبهمی را برای این بازار به وجود آورد. بر همین اساس، همانطور که پیشتر برخی کارشناسان از بی‌ثباتی بازارهای جهانی تحت تأثیر عوامل مختلف سیاسی و اقتصادی خبر داده بودند، با تغییر در این بخش به وضوح شاهد تغییر در بازار سرمایه ایران نیز خواهیم بود.

یکی از اثرات این تغییر جهانی را می‌توان در نتیجه حمله بیماری "کرونا" به چین و سرایت آن به برخی کشورهای غربی را مشاهده کرد. این مسئله اگرچه به عنوان یک موضوع سیاسی یا اقتصادی مطرح نیست اما تأثیر خود را در بازارهای جهانی گذاشته است. طبق داده‌های موجود، قیمت نفت برنت با افزایش تقریباً یک دلاری در محدوده ۶۳ دلار معامله شده است. قیمت طلا نیز با افزایش بیش از شش دلار از مرز ۱۵۷۰ دلار فراتر رفته و تا لحظه تنظیم این گزارش به قیمتی حدود ۱۵۷۱ دلار معامله می‌شود.

همچنین این بیماری به همراه تعطیلی سال نو چینی‌ها باعث شد واردات مس توسط این کشور کاهش یافته و بهای هر تن مس به کمتر از شش هزار دلار برسد. بهای روی و سرب نیز به ترتیب به ۲۳۶۹ و ۱۹۹۰ دلار رسیده است. تغییر در قیمت این کالاهای جهانی می‌تواند در معاملات امروز به صورت مستقیم بر بازار داخلی تأثیر گذارد؛ طبیعی است فعالان این حوزه بیش از دیگران از آن متأثر شوند.

باوجود موارد فوق به نظر می‌رسد بازار سهام تجربه متفاوتی نسبت به دو سال اخیر را در دو ماهه پایانی سال تجربه کند. این بازار اگرچه ممکن است تحت تأثیر عوامل مثبت مانند تورم دو رقمی و حوالی ۴۰ درصد، کالاهای جهانی، رکورد بازارهای موازی مانند ارز و طلا و همچنین حمایت نقدینگی حقیقی‌ها همچنان رشد مناسبی داشته باشد اما شرایط برای معامله گران مبتدی کمی دشوار خواهد بود. به عبارتی می‌توان گفت وجود ریسک‌های بازار و پیچیدگی متأثر از فضای سیاسی و اقتصادی جهانی آن، دیگر مانند گذشته نیست بنابراین بهتر است تازه واردان بازار سهام به جای معامله مستقیم، از صندوق‌ها سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

گزارش از: محمد رضایی فرد- خبرنگار سرویس اقتصادی ایمنا

کد خبر 407294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.