عفونت مجاری ادراری چیست و چگونه درمان می‌شود؟

عفونت مجاری ادراری (UTI)، نوعی عفونت باکتریایی است که بخشی از دستگاه ادراری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، عفونت مجاری ادراری (UTI) زمانی رخ می‌دهد که یک یا چند قسمت از دستگاه ادراری مانند کلیه‌ها، میزنای، مثانه یا مجرای ادرار توسط یک پاتوژن به عفونت مبتلا شود. هر فردی در هر سنی ممکن است دچار این بیماری مبتلا شود، اما زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به عفونت مجاری ادراری قرار می‌گیرند. در بیشتر مواقع، این بیماری جدی نیست، اما اگر عفونت به کلیه‌ها برسد ممکن است باعث بروز بیماری جدی و حتی مرگ افراد شود.

علائم عفونت مجاری ادراری چیست؟

عفونت مثانه، رایج‌ترین نوع عفونت مجاری ادراری است. علائم معمولی این بیماری شامل سوزش ادرار، درد شکم و ادرار تیره با بوی شدید و غیر عادی می‌شود. اگر عفونت مثانه به کلیه‌ها راه پیدا کند، ممکن است علاوه بر علائم ذکر شده، علائم دیگری مانند تب و لرز، حالت تهوع، استفراغ، درد در قسمت پایین کمر نیز بروز کند.

چه کسانی در معرض عفونت مجاری ادراری هستند؟

با وجود اینکه عفونت مثانه، یک فوریت پزشکی نیست، برخی افراد ممکن است به مشکلات پیچیده‌تر این بیماری مانند نفوذ عفونت به کلیه‌ها یا دیگر قسمت‌های بدن قرار بگیرند. این افراد شامل زنان باردار، مبتلایان به دیابت، کسانی که مشکلات کلیوی مانند سنگ کلیه یا انسداد کلیه دارند، افراد مسن، بیماران دچار نقص سیستم ایمنی و افرادی که از احتباس ادرار رنج می‌برند، می‌شود.

روش تشخیص عفونت مجاری ادراری چیست؟

معمولاً اولین آزمایش به منظور تشخیص عفونت مجاری ادراری، تست ادرار است. این آزمایش اطلاعاتی در مورد وجود باکتری، گلبول‌های قرمز و سفید خون و اختلالات شیمیایی در اختیار پزشک قرار می‌دهد. آزمایش‌های ساده مانند تست نواری ادرار یا حتی آزمایش‌های ادرار خانگی نیز می‌تواند برای تشخیص عفونت مفید باشد، اما نتایج آن‌ها کاملاً صحیح نیست. بهتر است پزشک علائم بیماری و نتایج آزمایش را ارزیابی کند.

درمان عفونت مجاری ادراری چگونه است؟

اگرچه عفونت‌های شدید کلیه اغلب با آنتی بیوتیک داخل وریدی درمان می‌شود، اما بیشتر عفونت‌های مجاری ادراری با مصرف داروی آنتی بیوتیک خوراکی رفع می‌شود. بسیاری از پزشکان نمونه ادرار افراد را به منظور مشخص کردن مقاومت ضد میکروبی آن‌ها بررسی کرده و بر اساس آن نوع آنتی بیوتیک مورد نیاز را تجویز می‌کنند. علاوه بر این، پزشکان معمولاً به افراد مبتلا به این بیماری توصیه می‌کنند مقدار زیادی مایعات، به ویژه آب، بنوشند تا با ادرار مکرر، باکتری‌های موجود در مجاری ادراری دفع شود.

کد خبر 407288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.