۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۹
خوانسار کشتارگاه ندارد

ایجاد بخشی از زیرساخت‌های لازم برای ارتقای سطح سلامت و کیفیت زندگی شهروندان، جزئی از وظایف مدیریت شهری است که باید با امکانات و منابع مالی عمومی که در اختیار شهرداری‌ها است، انجام شود.

 به گزارش خبرنگار ایمنا از خوانسار، طبق بند ۲۱ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، تأسیس کشتارگاه از وظایف شهرداری هر شهر است؛ البته احداث کشتارگاه‌ها تنها متکی به استفاده از منابع دولتی یا دستگاه‌های عمومی زیر نظر دولت نیست و ماده ۶ "قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی"، دولت را مکلف به واگذاری وظایف تصدی‌گری خود در بعضی زمینه‌ها از جمله اداره کشتارگاه‌ها کرده است؛ از سوی دیگر طبق بند "و" ماده ۳ "قانون سازمان دامپزشکی کشور" مصوب خرداد ۱۳۵۰ نظارت بهداشتی بر کشتارگاه‌ها بر عهده این سازمان گذاشته شده است. 

کشتارگاه شهر خوانسار در سال ۹۷ به دلیل ایرادات بهداشتی تعطیل شد و از آن زمان تاکنون باوجود مصوبه شهرستانی مبنی بر احداث کشتارگاه جدید از سوی شهرداری، هنوز در این زمینه اقدام نشده است. این شرایط سبب نارصایتی شهروندان و به ویژه صنف قصاب و فروشنده گوشت شده است.

محسن دباغ از قصابان شهر خوانسار می‌گوید: حدود یک سال است که این شهر کشتارگاه ندارد، مغازه را هم که نمی‌شود تعطیل کنیم، مجبوریم برای کشتار دام به کشتارگاه‌های گلپایگان و شهرهای اطراف برویم و این مسئله سختی و هزینه‌های کار ما را افزایش داده است.

رضا میرباقری از دیگر قصابان خوانسار با گلایه از نبود کشتارگاه در این شهر، می‌گوید: در مدتی که کشتارگاه تعطیل شده مشکلات زیادی برای ما ایجاد شده، قبل از آن هم مأموران دامپزشکی مرتب به کشتارگاه و مغازه مراجعه می‌کردند و ایراد می‌گرفتند. ما هم می‌خواهیم گوشت سالم و بهداشتی به مشتریان بدهیم، اما شرایط کاری قصابان و فروشندگان هم باید فراهم باشد. 

مجوز تاسیس کشتارگاه صادر شده است

محسن اسحاقی، شهردار خوانسار در این رابطه می‌گوید: کشتارگاه سنتی سال ۹۷ به دلیل معضلات بهداشتی پلمپ و تعطیل شده است و اکنون این شهر ۳۲ هزار نفری کشتارگاه صنعتی دام ندارد.

وی می‌افزاید: ساخت کشتارگاه دام از مصوبات شورای شهر و شهرداری است و مجوز تأسیس در منطقه "تیدجان" دریافت شده است.

شهردار خوانسار تصریح می‌کند: پس از تملک زمین مورد نظر برای تاسیس کشتارگاه اکنون در مرحله مذاکره با سرمایه گذار هستیم.

شهرداری متولی احداث کشتارگاه است

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که بهاءالله خسروی، مدیر شبکه دامپزشکی خوانسار می‌گوید: سال ۹۷ کشتارگاه دام سنتی خوانسار  به دلیل بهداشتی نبودن به دستور مقام قضایی و توسط شبکه دامپزشکی پلمپ و تعطیل شد.

وی می‌افزاید: قرار بود شهرداری خوانسار نسبت به احداث یک واحد کشتارگاه دام استاندار جدید در شهرستان اقدام کند.

مدیر شبکه دامپزشکی خوانسار تصریح می‌کند: در شهرستان خوانسار ۱۵ واحد قصابی وجود دارد که برای کشتار دام به کشتارگاه‌های شهرهای مجاور می‌روند.

خسروی تأکید می‌کند: برای حفظ سلامتی شهروندان و پیشگیری از شیوع تب کریمه کنگو، گوشت ذبح شده در کشتارگاه به مدت ۲۴ ساعت باید در سالن مجهز به سالن پیش سرد باید نگهداری و سپس توزیع شود.

وی با تأکید بر اینکه در صورتی مشاهده یا گزارش ذبح دام در منازل با قصابی‌ها به علت کشتار غیرمجاز دام برخورد جدی خواهیم داشت، می‌گوید: مردم در هنگام خرید گوشت به مهر کشتارگاه و لیبل بهداشتی گوشت توجه کنند.

مدیر شبکه دامپزشکی خوانسار تصریح می‌کند: در شهرستان خوانسار دو هزار و ۵۰۰ راس دام سنگین و ۸۰ هزار راس دام سبک پرورش داده می‌شود و به همین دلیل لازم است محل ذبح بهداشتی دام‌ها احداث شود.

بی‌رغبتی بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری!

اما منصور کمالی، فرماندار خوانسار می‌گوید: برای احداث کشتارگاه به سرمایه گذار نیاز داریم و از طرفی سرمایه‌گذاران به علت مقرون به صرفه نبودن حاضر به سرمایه گذاری در این پروژه نیستند.

وی می‌افزاید: شهرداری و شورای شهر موظف هستند برای ذبح شرعی و بهداشتی دام در احداث کشتارگاه اقدام کند، البته می‌توانند با همکاری دامپزشکی مشکلات کشتارگاه قبلی را رفع کنند.

فرماندار خوانسار تأکید می‌کند: شهر خوانسار نیاز به یک کشتارگاه دام مستقل دارد تا قصابی‌ها برای ذبح دام به شهرهای مجاور مراجعه نکنند.

کد خبر 407284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.