تشنج و تجمع در صحن شورای شهر

حواشی صحن علنی شوراهای شهر شیراز، بوشهر و خرمشهر مهم‌ترین عناوین بسته خبری این هفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید عبدالرزاق موسوی رئیس شورای شهر شیراز در یکصد و نوزدهمین جلسه شورای این شهر که به‌صورت فوق‌العاده برگزار شده بود، علت اصلی عدم تصویب یا طولانی شدن روند بررسی لوایح را خبرنگاران دانست و گفت: اگر جلسات بدون حضور خبرنگاران برگزار شود قطعاً سریع‌تر به نتیجه می‌رسیم.

این سخنان درحالی گفته شد که خبرنگاران در محل شورا در دورترین نقطه نسبت به رئیس و اعضای شورای شهر قرار داشته و میان این دو گیت ورودی نصب و مانع از آن می‌شود که کسی به صندلی اعضا نزدیک شود.

از طرفی بیش از آنکه فرضِ دخل و تصرف خبرنگاران در زمان رأی گیری مطرح باشد، دیر به حد نصاب رسیدن جلسات به دلیل تاخیر یا غیبت اعضا و طولانی شدن بحث‌ها پیرامون لوایح مختلف، سبب تاخیر در تصویب این لوایح می‌شود.

این حواشی درحالی رخ داد که رسانه‌ها امید داشتند در سال سوم و تغییر رئیس شورای شهر، حواشی لفظی در صحن علنی شورای شهر شیراز با اتمام ریاست احمدرضا دستغیبت، رئیس پیشین به پایان برسد.

خرمشهر؛ درگیری لفظی شهردار منطقه با رئیس شورا

پس از گذشت چند هفته از برکناری داوود دارابی، شهردار خرمشهر و پس از آن، ابقای وی با حکم دیوان عالی اداری، یکی از نخستین اقدامات وی انتصاب امید کوتیان به عنوان شهردار منطقه دو شهرداری خرمشهر بود.

کوتیان برای بیان ریز مشکلات منطقه به صحن علنی شورا دعوت شده بود که موسی مطور، رئیس شورای شهر از وی خواست تا ابتدا او موارد را مطرح و سپس با حضور شهردار برای آنها چاره‌اندیشی شود.

امید کوتیان در مقابل درخواست رئیس شورا برای ارائه مشکلات منطقه دو خرمشهر، رعایت سلسله مراتب اداری را متذکر شد و حاضر به ارائه گزارش نشد و شهردار خرمشهر نیز این اقدام رئیس شورای شهر را خلاف قانون دانست.

مطور نیز مدعی شد طبق قانون شورا می‌تواند هر مدیر یا شخصی را برای پاسخگویی به صحن دعوت کند؛ ادامه یافتن بحث به جایی رسید که مطور رئیس شورای شهر کوتیان را از شورا بیرون کرد اما وی بنا به دستور شهردار خرمشهر در شورا ماند.

میلاد پورحمزایی این رفتار را توهین به شورا دانست و جلسه را ترک کرد که باعث از رسمیت افتادن جلسه شد؛ حاتم بندری یکی دیگر از اعضا با گفتن این چند جمله نفر بعدی بود که جلسه ترک کرد: تنها غیبت‌های ما لحاظ و گزارش می‌شود در صورتی که این گونه رفتارها در نظر گرفته نمی‌شود.

این حواشی درحالی رخ داد که در چند هفته اخیر جلسه شورای شهر خرمشهر به دلیل عدم حضور اعضا رسمیت نیافته و تشکیل نشده بود.

بوشهر؛ دو جلسه پرحاشیه و بی ثمر در یک هفته

شورای شهر بوشهر در هفته جاری دو جلسه را تشکیل داد که هرکدام دارای حواشی خاصی بود؛ در جلسه روز یکشنبه، نورالدین امیری، شهرداری بوشهر به انتقاد از شورای شهر پرداخت و گفت: ۲۰ درصد درآمدهای پیش بینی شده امسال محقق نگردیده و این درحالیست که تورم و هزینه اجرای پروژه ها بالاتر رفته و حقوق های پرداختی توسط شهرداری هم رشد ۳۰ درصدی داشته است.

وی ادامه داد: با شواف و تبلیغات که مشکل مردم حل نمی‌شود. شورای شهر که فقط تشکیل جلسه در عصر یکشنبه و سه‌شنبه نیست، بلکه باید همراه شهردار پیگیر مشکلات و مطالبات شهر باشید.

این اظهارات باعث واکنش اعصای شورا شد؛ اکبر توسلی یکی از اعضا با انتقاد از اقدامات شهردار گفت: طی ۱۰ ماه سال جاری، فقط پنج میلیارد تومان به بخش عمرانی اختصاص یافته که کمتر از دهیاری‌های استان است. با این وضعیت باید شهرداری مرکز استان ورشکسته اعلام شود، چون اعتباری برای بخش عمرانی ندارد و در پرداخت حقوق هم به دلیل کاهش درآمد ارزش افزوده دچار مشکل است.

وی افزود: بزرگترین تخلف شهرداری در دوره امیری رخ داده که در پروژه راستگرد ورودی خیابان امام علی، ۱۲ میلیاردتومان مصالح بدون قرارداد آنجا ریخته شده اکنون مورد اعتراض دستگاههای نظارتی می باشد.

کیوان هاشم‌زاده نیز اظهار کرد: آقای شهردار سراغ دارد من در کوچه پس کوچه های انتهایی شهر گشته‌ام، ولی امروز دیگر رویی ندارم به آنجا بروم. چقدر به فنی و امانی شما زنگ بزنم یا جواب ندهند یا برای آسفالت بگویند مصالح نداریم. دیگر رویی نمانده به سمت مردم برویم.

طاهره شمشیری نیز در واکنش به سخنان شهردار گفت: من نیاز به شواف ندارم، ضمن اینکه شما نمی توانید دنبال ما باشید که چقدر پیگیری داشته ایم یا نه. اتفاقا ما اینقدر به درهای بسته از جمله در بسته شما خورده ایم که دیگر فضای پیگیری نداشته ایم. مثلا شما در دیدار با فرمانده کل قوا نتوانسته اید پیگیر عقب نشینی فنس پایگاه هوایی باشید، ما چگونه می توانیم دنبال کنیم.

در ابتدای این جلسه نیز یکی از شهروندان وارد جلسه شده و درخواست کمک مالی از شهردار کرد؛ همین اتفاقات باعث شد فضای جلسه دوم شورای شهر که روز سه‌شنبه برگزار شد تحت تأثیر قرار گیرد؛ در جلسه سه‌شنبه موضوع انتخابات مجلس نیز همراه با شوخی و کنایه‌هایی از طرف اعضای شورا در میان‌گفته‌ها وجود داشت.

گفته می‌شود اکبر توسلی عضو شورای شهر بوشهر به‌عنوان مسئول ستاد انتخاباتی بوشهرِ غلامرضا هوایی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه بوشهر، گناوه، دیلم تعیین شده است.

شیراز؛ تجمع شهربازی‌داران در شورا

تعدادی از اعضای صنف شهربازی‌داران شیراز در محل شورای شهر تجمع اعتراض‌آمیز برگزار کرده و با سر دادن شعار «هیهات منا الذله» نیز پرداخته و قصد ورود به صحن علنی شورای شهر را داشتند که از ورود آنان ممانعت شد.

اعتراض این افراد به قراردادهای ناعادلانه و اقدامات خلاف قانون شهرداری نسبت غرفه‌داران و صاحبان اسباب‌بازی‌های پارک‌های شیراز بود.

به گفته رئیس این اتحادیه، شهرداری شیراز به بهانه تعمیرات پارک در محل نصب وسایل های شهربازی قصد تعطیلی شهربازی پارک آزادی دارند که دو تن از اعضای شورای شهر با حصور در میان آن‌ها قول پیگیری اختلاف‌های این تجمع کنندگان با شهرداری که عمدتا بر سر مدت زمان قراردادهایشان بود را دادند.

کوتاه از شورا:

اعضای شورای اسلامی شهر محمدیه روز چهارشنبه استعفای مریم نخستین اولین بانوی شهردار استان قزوین را پذیرفتند.

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران: پرونده "بام‌لند" از طریق اداره کل حقوقی شهرداری در حال پیگیری است و شکایتی نیز در این خصوص انجام شده است. من جزییات را نمی‌دانم اما ظاهرا متراژ ساخته شده فراتر از متراژ مصوب است و قراردادی که با این مجموعه برای بیش از ۲۰ سال منعقد شده دارای ایراداتی است و در دست بررسی قرار دارد.

مریم روانبخش رئیس کمیسیون حقوقی و رسیدگی به شکایات مردمی شورای شهر همدان: به منظور تشویق، ترغیب و قدردانی از قهرمانان و مقام آوران ورزشی، فرهنگی و علمی، ارائه تخفیف عوارض به این اقشار جامعه در بودجه ۹۹ شهرداری همدان، منظور خواهد شد.

حجت‌الله موسوی‌اجاق عصو شورای شهر کرمانشاه: با این وضع بودجه‌ای که دولت و شهرداری برای قطار شهری پرداخت می‌کنند، قطار شهری کرمانشاه ۸۰ سال دیگر به طول خواهد انجامید؛ حقوق سه ماه از روزمزد و شرکتی‌های شهرداری عقب افتاده است؛ اگر شهرداری بودجه داشت، حقوق آنها را پرداخت می‌کرد.

محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران: اشتباه استراتژیک شهرداری‌ها نگاه به شهرسازی با رویکرد کسب درآمد بوده که دلیل بخش عمده مشکلات شهرهای کشور و شهر تهران است؛ در همین راستا رویکرد صرف درجاسازی در محلات دارای بافت فرسوده آن هم بدون بازآفرینی کامل و عدم بازگشایی معابر و تجمیع پلاک‌ها و ایجاد سرانه‌های خدماتی لازم، موجب افزایش جمعیت‌پذیری می‌شود و عملاً احیا و بازآفرینی بافت فرسوده اتفاق نمی‌افتد.

بهراد ذاکری، رئیس کمیسیون بهداشت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر رشت: به نودمین سال از روابط دیپلماتیک دو کشور ایران و ژاپن اشاره کرد و گفت: گویا قرار است باغ ژاپنی در رشت به مناسبت نودمین سال روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن احداث شود؛ باید متقابلاً یک اقدام فرهنگی در کشور ژاپن توسط ایران اجرایی شده و احداث باغ ژاپنی به لحاظ اقتصادی و فرهنگی توجیه داشته باشد وگرنه با توجه به مشکلاتی که در حال حاضر به لحاظ مالی شهرداری رشت با آن دست‌به‌گریبان است موافق هزینه‌کرد شهرداری رشت در پروژه‌های فاقد اولویت نیستیم.

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران: برخی از اعضای شورای شهر تهران باید از شخصی‌نگری مبنی بر تاکید آن‌ها بر ارائه طرح‌ها به نام خود خارج شوند و در نحوه برخورد و صحبت‌هایشان مصلحت مردم را مد نظر داشته باشند.

کد خبر 407271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.