از کارزار نجات شیر سودانی تا چالش اجلاس داووس

انتشار تصاویر شیرهای سوتغذیه سودانی و کارزاری برای نجات آنها، تصویب لایحه حمایت از محیط بانان، شناسایی ۳۹ واحد آلاینده در سمنان، پلمب کوره های غیرمجاز در تهران و چالش داووس ۲۰۲۰ برخی عناوین بسته خبری محیط زیست امروز - چهارم دی ماه- است که در ادامه می خوانید.

‌به گزارش ایمنا، پس از انتشار عکس‌هایی از این شیرها که دچار سوء تغذیه هستند، کارزاری برای نجات آن‌ها ایجاد شد. هشتگی نیز در شبکه‌های اجتماعی با عنوان نجات شیرهای سودانی برای جلب توجه شکل گرفت. 

برخی از شیرها فقط پوست و استخوان هستند و برخی دیگر نشانه‌هایی از زخم‌های درمان نشده‌ای دارند.

یک مقام رسمی خبر تلف شدن یکی از شیرهای این باغ وحش را تایید کردند. مقام‌های این باغ وحش، وضعیت اقتصادی سودان را مقصر در این بحران عنوان کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند که این شرایط باعث شده که هفته‌ها به این حیوانات غذای کافی داده نشود.

طبق گزارش بنیاد جهانی حیات وحش، شیرهای آفریقایی یک گونه آسیب‌پذیر هستند که تنها ۲۳ هزار قلاده از آن‌ها باقی مانده است. بنیاد جهانی حیات وحش می‌گوید که تعداد آن‌ها در سه نسل گذشته ۴۰ درصد کاهش یافته است.

لایحه حمایت از محیط بانان تصویب شد 

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امورمجلس سازمان حفاظت محیط زیست درباره این تصویب این لایحه گفت: فضا برای شکارچیان غیر مجاز نا امن می‌شود و دیگر هیچ شکارچی حق تعرض به منابع ملی و حقوق نسل های آینده کشور را ندارد.

اصغر دانشیان در خصوص مزایای تصویب این لایحه و تاثیر آن در کاهش تخلفات محیط زیست کشور گفت: با تصویب این لایحه فضا برای شکارچیان غیر مجاز نا امن می‌شود و دیگر هیچ شکارچی غیرمجازی حق تعرض به منابع ملی و حقوق نسل های آینده کشور را ندارد.

وی در خصوص ضرورت آموزش محیط بانان توضیح داد و گفت: یگان حفاظت محیط زیست با جدیت بر آموزش و نحوه استفاده صحیح از سلاح برای محیط بانان تاکید دارد و محیط بانان به تدریج در مرکز آموزش محیط بانی آموزش های لازم را خواهند دید.

تخریب کوره های غیرمجازی که نفس پایتخت را نشانه گرفته بودند

فاطمه برنا سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملارد با اشاره به اینکه از نیمه دوم سال که با شرایط افزایش آلودگی هوا مواجه هستیم با تشدید گشت و پایش های ماموران اجرایی تعداد ۱۱ کوره غیرمجاز صنعتی و سنتی در شهرستان شناسایی شدند، افزود:  برخی از این کوره با ابلاغ اخطاریه فعالیت خود را متوقف کردند و برخی نیز پلمب و تخریب شدند.

وی با بیان اینکه همچنین در پی بازدید ماموران گشت حفاظت محیط زیست از روستای صالح آباد این شهرستان یک کوره غیرمجاز  و ۷ دهنه تولید زغال کشف شد، اظهار داشت: این کوره غیرمجاز و آلاینده با هماهنگی مقام قضایی تخریب و جمع آوری شد.

برنا یادآور شد: کوره های زغال با انتشار گارهای خطرناک سهم بسزایی در آلودگی هوا داشته و بویژه در فصل زمستان باعث افزایش آلاینده های هوا می شوند.

شناسایی ۳۹ واحد صنعتی استان سمنان در پایش پاییزه 

امیر عبدوس مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: ۳۹ واحد صنعتی استان براساس پایش و نظارت سه ماه سوم سال۱۳۹۸، به عنوان صنایع آلاینده محیط زیست معرفی شدند.

وی افزود: در پایش و نظارت سه ماهه سوم سال جاری ۵۴ پرونده در زمینه آلایندگی واحدهای صنعتی استان سمنان تشکیل شد که از این تعداد ۳۹ واحد صنعتی به عنوان آلاینده محیط‌زیست معرفی شد.

وی ادامه داد: واحدهای صنعتی  آلاینده محیط‌زیست در شهرستان‌های مختلف استان سمنان مانند دامغان، گرمسار، سمنان، آرادان و میامی مستقر هستند و بیشتر در زمینه شیمیایی فعالیت دارند.

برگزاری مراسم روز جهانی تالاب ها در تالاب زریوار

علی ارواحی مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران در خصوص روزجهانی تالاب ها در سال ۱۳۹۸ بیان داشت: "این مراسم هر ساله در تاریخ ۲ فوریه مصادف با روز جهانی تالاب ها و بر گرفته از تاریخ تصویب کنوانسیون تالاب ها در شهر رامسر در سال ۱۹۷۱، برگزار می شود. همزمان با بزرگداشت این مراسم در جهان، کشور ایران نیز به طور رسمی و با حضور تمامی دست اندرکاران ملی، بین المللی و محلی فعال در این حوزه، در شهر های مختلف تالابی به فراخور فعالیت خود وبرای ارتقای سطح آگاهی و شناخت تالاب های کشور، برنامه‌های متنوعی را برگزار خواهد کرد." 

وی افزود: در سال جاری مراسم روز جهانی تالاب ها با شعار "زندگی در تالاب ها شکوفا می شود"و "تنوع زیستی تالاب ها دارای اهمیت است" در شهر سنندج- مریوان در  استان کردستان برگزار خواهد شد.

ثبت نخستین مشاهده گربه وحشی در منطقه حفاظت شده باشگل 

احمد زارعی رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تاکستان با تایید این خبر گفت: با نصب دوربین تله ای توسط محیطبانان منطقه حفاظت شده باشگل و تصاویر گرفته شده، اولین مشاهده گربه وحشی در منطقه حفاظت شده باشگل تایید و به ثبت رسید

وی تصریح کرد: طول بدن گربه‌ وحشی ۴۵ تا ۸۰ سانتی‌متر است و بین سه تا هشت کیلوگرم وزن دارد. گربه وحشی از اجداد گربه اهلی به‌ شمار می‌آید و جثه‌ای‌ بزرگ‌تر از نوع اهلی دارد. این نوع از گربه سان به دلیل احتمال جفتگیری با نوع اهلی اش در طرح و رنگ و جثه‌های متفاوتی دیده می‌شود و مثل گربه اهلی میومیو می‌کند.

داووس ۲۰۲۰؛ توسعه پایدار بر محور ذی نفعان منسجم و پایدار 

مجمع جهانی اقتصاد با حضور جمعی از رهبران، مدیران تجاری، دانشگاهیان و فعالان مدنی از سه‌شنبه ۲۱ ژانویه و به مدت ۴ روز در شهر کوچک داووس واقع در سوئیس برگزار می‌شود.

داووس نام تفرجگاهی کوهستانی در سوئیس است که از ۵ دهه پیش به میزبان سالانه مجمع جهانی اقتصاد بدل شده است.

این مجمع ساختاری غیردولتی دارد و با حمایت حدود هزار شرکت بزرگ جهان تشکیل شده و در جریان برگزاری آن موثرترین افراد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جهان گردهم می‌آیند و ضمن بررسی بحران‌های جاری جهان، تلاش می‌کنند. این مجمع از سال ۲۰۱۵ به عنوان یک نهاد بین‌المللی به رسمیت شناخته شد. امسال حداقل ۶۰۰ سخنران در این نشست و میزگردهای تخصصی آن سخنرانی خواهند کرد.

این مجمع هر سال موضوع مشخص و متفاوتی دارد. این موضوع برای سال ۲۰۲۰ توسعه پایدار بر محور «ذینفعان جهانی منسجم و پایدار» است.بر همین اساس در سال جاری موضوع‌هایی همچون چگونگی مقابله با تغییرات آب و هوا و محافظت از تنوع زیستی ، نحوه تسویه بدهی‌های طولانی‌مدت، جلوگیری از «جنگ فناوری»، توانمندسازی یک میلیارد نفر نیروی کار با مهارت در دهه آینده و ایجاد پل‌های ارتباطی به منظور حل و فصل مناقشه‌های مهم جهانی.

با توجه به حضور دونالد ترامپ حضور گرتا تونبرگ، فعال نوجوان حامی محیط زیست برای دومین سال می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

کد خبر 407233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.