تعریف علمی از فرد باسواد تغییر کرده است

استاد آموزش و سرمایه انسانی گفت: امروزه کسی که بتواند در محیط خود تغییر ایجاد کند، به عنوان فرد باسواد شناخته می‌شود، اما این تغییر ابتدا باید از خود فرد آغاز شود و تحقق این مهم، نیازمند آموزش صحیح و بکارگیری روش‌ها و راهبردهای نوین در حوزه آموزش است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دکتر میرشاه جعفری، امروز پنج‌شنبه_ سوم بهمن ماه در گردهمایی آموزشی در راستای نکوداشت روز جهانی آموزش که در سالن اجتماعات هنرساری خورشید برگزار شد، اظهار کرد: شتاب تحولات جهانی چهره تازه‌ای به انسان‌ها و به تبع آن به سازمان‌ها بخشیده است، بر این مبنا تنها جوامعی می‌توانند به حیات خود ادامه دهند که پیوسته در حال یادگیری باشند و قابلیت رشدپذیری و قدرت سازگاری خود را افزایش دهند.

وی افزود: درگذشته چنین برداشت می‌شد که زمان آموختن از زمان کار و زندگی کردن جدا است در حالی که امروزه آموزش با زندگی همراه شده است و مردم در هر زمان باید به یادگیری بپردازند.

استاد آموزش و سرمایه انسانی با اشاره به لزوم تلاش برای تحقق شعار" حداکثر آموزش برای حداکثر افراد"، خاطر نشان کرد: بعضی رویکردها در حوزه آموزش باید تغییر کند، به طور مثال آموزش تنها برای انتقال دانش نیست بلکه باید موجب رشد شخصی نیز بشود.

جعفری ادامه داد: شوق داوطلبانه برای یادگیری حرفه‌ای و یادگیری خود جوش باید جایگزین یادگیری انفعالی شود تا مخاطب جدای از تمرکز بر حق آموزش با شور و شوق به یادگیری بپردازد.

وی تصریح کرد: جهت‌یابی آموزشی باید براساس نیاز مخاطب باشد و از مطالعه و دسته‌بندی مطالب بدون حق انتخاب جلوگیری کرد تا انگیزه در فرد ایجاد شده و خود به انتخاب موارد مورد نظر در آن حوزه بپردازد.

این استاد آموزش و سرمایه انسانی عنوان کرد: یادگیری نباید صرفا به موسسات آموزشی محدود شود، بلکه افراد باید بتوانند در جامعه نیز به یادگیری بپردازند تا به جای کسب مهارت‌های خاص، خلاقیت افراد کشف، زمینه یابی و تقویت شود.

جعفری افزود: عبور یکسویه از نردبان آموزش و کسب شرایط لازم برای گذراندن یک دوره آموزشی رویکرد درستی نیست، بلکه باید راه‌های متنوع و نامحدودی برای یادگیری وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: افراد تحت آموزش، مشارکت در یادگیری را دوست دارند و بهتر است به جای استفاده از روش‌های تعلیمی از روش‌های تسهیل‌گر استفاده شود، به علاوه آنان علاقه‌مند هستند تا تجربه‌های خود را به صحنه یادگیری بیاورند تا به عنوان منبع یادگیری برای سایر افراد استفاده شود.

استاد آموزش و سرمایه انسانی ادامه داد: افراد تحت آموزش دوست دارند نیازهای خود را نیز به صحنه یادگیری بیاورند، بنابراین آموزش‌ها باید نیاز محور باشد و جنبه کاربردی پیدا کند.

جعفری گفت: فشار و تهدید در آموزش راهگشا نیست و بهتر است انعطاف در برخوردها جایگزین رقابت‌های فرسایشی شود.

وی تاکید کرد: افراد تحت آموزش علاقه‌مند هستند تا همانند بزرگسالان با آنان رفتار شود بنابراین مهم است که مدرس خود را منبع تمامی دانش‌ها نداند و با شرایط متفاوت روحی و حتی جسمی به صحنه آموزش بیاید.

استاد آموزش و سرمایه انسانی گفت: معمولا به آموزش به عنوان حوزه‌ای هزینه‌ بر و نه سرمایه‌ای نگاه می‌شود، روحیه انتقالی جایگزین روحیه انتقادی شده و گزارشگری جای خود را به پژوهشگری داده است.

جعفری با اشاره به اهمیت جایگاه اندیشه ورزی در آموزش، افزود: متاسفانه انباش ذهنی جایگزین گشایش عقلی شده در حالی که تئوری پردازی و انباشت نظری باید جای خود را به کاربرد و عمل در آموزش بدهد.

وی اظهار کرد: مدرس نباید خود به نتیجه گیری بپردازد، بلکه باید این فرصت را به فراگیر بدهد تا اهداف آموزش را به صورت عمقی یاد بگیرد و بر روی اهداف و پیام‌های آموزش فکر کند.

استاد آموزش و سرمایه انسانی با تاکید بر اینکه آموزش غیر رسمی باید جایگزین آموزش رسمی شود، تصریح کرد: برای تحول در حوزه آموزش، شیوه‌های آموزشی ثابت باید جایگزین الگوها و راهبردهای متنوع شود.

جعفری تاکید کرد: امروزه کسی که بتواند در محیط خود تغییر ایجاد کند، به عنوان فرد باسواد شناخته می‌شود، اما این تغییر ابتدا باید از خود فرد آغاز شود و تحقق این مهم، نیازمند آموزش صحیح و بکارگیری روش‌ها و راهبردهای نوین در حوزه آموزش است.

کد خبر 407200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.