دغدغه های افراد دارای معلولیت در دیدار با شهردار اصفهان

پنجاه و ششمین نشست از سلسله نشست‌های هم اندیشی اصفهان فردا با حضور جمعی از افراد دارای معلولیت و نمایندگان تمامی ۱۸ انجمن فعال در این حوزه و با حضور شهردار اصفهان و جمعی از مدیران شهری برگزار شد.

به گزارش ایمنا به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، علی عباسی، عضو شورای مشورتی جوانان شهردار اصفهان و از فعالان حقوقی افراد دارای معلولیت در این نشست پیشنهادات و دغدغه‌های مورد نظر معلولان اصفهانی را بیان کرد و گفت:  فعالیت‌هایی که در حوزه افراد دارای معلولیت انجام شده در چهار بخش تقسیم بندی می‌شود که بخش اول آن پس از تشکیل شورای مشورتی جوانان شهردار اصفهان بود. نخستین برنامه ما بازدید از ایستگاه‌های خط اول مترو بود و نواقص آن مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: گزارش این بازدید به شهردار اصفهان ارائه شد تا نواقص مربوطه برطرف شود. استفاده از ظرفیت تابلوهای شهری در جهت اطلاع رسانی حقوق شهروندی افراد دارای معلولیت یکی از کارهای دیگری بود که انجام شده است.

عضو شورای مشورتی جوانان شهردار اصفهان  تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات مدنظر شورا همکاری با معاونت اجتماعی، سازمان، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان است، همچنین جهت تدوین کتاب آیین نامه فرهنگسازی، جلساتی در این رابطه تشکیل می‌شود که تاکید شده از افراد دارای معلولیت در این جلسات استفاده شود. 

وی با بیان اینکه در سی و یکمین و سی و دومین دوره جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان اقداماتی در چهار حوزه تحقیق و پژوهش، تعقیب و پیگیری در خصوص سیستم‌های پخش برای کودکان مبتلا به اوتیسم و امکان سنجی برای حضور در جشنواره، اطلاع رسانی و فرهنگسازی جهت آگاه سازی عموم مردم برای افراد دارای معلولیت، همکاری با سینماها برای هماهنگی و ابلاغات لازم برای مناسب سازی افراد دارای معلولیت، انجام شد، گفت: در جشنواره سی و دوم جهش قابل ملاحظه‌ای در حضور افراد دارای معلولیت را داشتیم که از حضور ۵۰۰ نفری در جشنواره سی و یکم به ۱۶۰۰ نفر افزایش پیدا کرد، طبقه بندی و امتیازدهی سینماها بر اساس استانداردهای دسترسی پذیری، اکران‌های ویژه برای افراد دارای معلولیت و دو اکران ویژه بی سابقه برای افراد دارای معلولیت بینایی با دوبله و شرح صحنه از جمله دیگر اقداماتی بوده که در این حوزه انجام شده است.

همچنین منصوره معین الدینی عضو شورای مشورتی جوانان شهردار نیز گفت:  در کمیسیون حقوق شهروندی مسئله افراد دارای معلولیت مسئله مهمی بود، احساس می‌شود با وجود نگاه و تاکیدات شهردار اصفهان برای مناسب سازی شهر برای افراد دارای معلولیت در مجموعه‌های شهرداری این مسئله دغدغه نیست، با وجود نواقص در برخی جاها مناسب سازی ها به خوبی انجام شده اما نیاز به آموزش به ویژه برای رانندگان وجود دارند. 

وی ادامه داد: شناخته شدن حقوق افراد دارای معلولیت و فاصله گرفتن از نگاه ترحم آمیز به این افراد گام مثبتی است که در حال انجام است. این افراد حق به شهر و حق زیست و تردد در شهر دارند، استفاده از پتانسیل‌های شهرداری و آموزش می‌تواند اتفاقات مثبتی را در این حوزه رقم بزند.

محله پایلوت ویژه معلولان در اصفهان راه اندازی شود

کاظمی، رئیس هیات مدیره خیریه توانخواهان آسیب مغزی نیز در خصوص فعالیت‌های این خیریه  اظهار کرد: ۱۴ سال از تأسیس این انجمن می‌گذرد و بالغ بر ۱۳۵۰ خانواده را تحت پوشش قرار می‌دهد. ۳۰ برنامه توانمندسازی برای افراد تحت پوشش در نظر گرفته شده است. کمیسیون‌های مختلف تاکنون بازدیدی از انجمن برای آشنایی بیشتر با مشکلات معلولان نداشته‌اند که این موضوع جای گله دارد.

وی ادامه داد:۳۶  نوع کلاس در انجمن برگزار می‌شود که برای انتقال معلولان از خانه به محل برگزاری کلاس‌ها با مشکل روبرو هستیم، با اینکه لازم است برای این کار از خودروهای ویژه معلولان استفاده کنیم اما مجبور به استفاده از تاکسی و اتوبوس‌های معمولی هستیم که نیاز است در این زمینه توجه جدی‌تری صورت بگیرد.

منصور گلناری، مؤسس باشگاه خبرنگاران معلول نیز گفت: برای پیشگیری از مسائل مختلف برای این افراد باید برنامه ریزی‌های اساسی انجام شود زیرا هر معلولی جدای از مشکلات روحی و روانی که با آن دست به گریبان است با هزینه‌های زیادی درگیر است.

وی اضافه کرد: اگر خواهان اتفاق مثبت هستیم باید دیدگاه‌ها در زمینه‌های طراحی، ‌نظارت و اجرا تغییر کند، ‌هزینه‌های بسیاری در زمینه‌های مناسب سازی صورت گرفته اما به دلیل عدم وجود نظارت این کارها با نواقصی مواجه است.

گلناری افزود: باشگاه خبرنگاران معلول برای حضور جدی و عملی معلولین و بیان حرف‌های آن‌ها تأسیس شده است. لازم است به صورت پایلوت محله‌ای از صفر تا صد برای افراد دارای معلولیت مناسب سازی و در نظر گرفته شود.

نمایشگاه دائمی صنایع دستی ساخته شده از سوی معلولان راه اندازی شود

منصوری از دیگر حاضرین در این جلسه ضمن تشکر از شهردار برای توجه ویژه به افراد داری معلولیت، گفت: با همت معلولین شرایط نگاه نابرابر تغییر کرده است، در کشور ما طبق آمار ارائه شده حدود ۱۲ درصد افراد جامعه دارای معلولیت هستند، اما بسیاری از افراد دارای معلولیت هم هستند که جایی ثبت نشده‌اند و متاسفانه مرکز آمار ایران این افراد را حذف کرده به همین دلیل آمار متقنی در این زمینه وجود ندارد.

وی گفت: یکی از مهمترین نیازهای همه انسان‌ها استقلال و مستقل بودن است، افراد دارای معلولیت نیز به دنبال استقلال هستند و باید فرصت‌های لازم به آنها داده شود، برای این استقلال لازم است این افراد دارای شغل باشند که یکسری از آنها در زمینه صنایع دستی فعالیت می‌کنند.

منصوری پیشنهاد داد: نمایشگاهی دائمی برای عرضه صنایع دستی معلولین در اصفهان تشکیل شود که ممکن است این نمایشگاه منجر به فروش محصولات هم شود.

امکان استفاده از شهربازی‌های شهر برای کودکان نابینا وجود ندارد

محمد جواد خادمی، رئیس هیات مدیره انجمن روشن بین و از افراد روشندل نیز اظهار کرد:  در مورد پرداختن به معلولان و توجه به آنها حرف‌های زیادی زده شده است، ‌اما باید به دنبال پیشنهاداتی باید باشیم تا این راه را بهتر و سریعتر طی کنیم.

وی اضافه کرد: یکی از پیشنهادات این است که سازمان‌های مختلفی که به هر نحوی با معلولین در ارتباط هستند، از کارشناسان معلول دراین حوزه‌ها استفاده کنند زیرا دغدغه مند بودن بهتر از علاقه به افراد دارای معلولیت است. امیدوارم این خواسته در شهرداری اجرا شده و به سایر سازمان‌ها تسری داده شود.

خانم حاجیان از مرکز توانبخشی توکل کودکان نابینا و کم بینا نیز گفت:  تمام شهربازی‌های اصفهان از پذیرش کودکان ما امتناع می‌کنند، به همین دلیل مجبوریم شادی‌های آنها را در مکان‌های محدود فراهم کنیم.

وی گفت:  یک کودک نابینا و کم بینا نیز حق دارد از تمام امکانات جامعه استفاده کند و نباید تفاوتی بین بچه‌های نابینا و کم بینا با سایر بچه‌های جامعه وجود داشته باشد.

حیدری، مدیرعامل انجمن روشن بین از انجمن‌های فعال در حوزه نابینایان هم اعلام کرد:  برنامه‌ها و بحث‌هایی پیرامون حقوق شهروندی و رعایت حقوق نابینایان می‌شود اما من به عنوان نابینا برای تردد نتیجه زیادی از حرف‌هایی که پیرامون رعایت حقوق امثال من زده می‌شود در شهر نمی‌بینم، من زمانی که قصد استفاده از مترو، اتوبوس، پیاده رو و ... دارم با مشکل مواجه می‌شوم.

وی افزود: اکنون بسیاری از افردا نابینا مشکل زانو دارند زیرا معابر شهری مناسب حضور این جامعه نیست و مدام با موانع برخورد می‌کنند. از آنجایی که اقدامات منسجم نیست من به عنوان یک معلول نتیجه‌ای از آن‌ها نمی‌گیرم؛ هر سازمانی یکسری کارها برای خودش انجام داده اما اقدام منسجمی انجام نمی‌شود.

ارکستر موسیقی ویژه معلولین در اصفهان راه اندازی می‌شود

مدیرعامل انجمن روشن بین از انجمن‌های فعال در حوزه نابینایان ادامه داد: مردم از لحاظ فرهنگی بدیهی‌ترین نکات را در خصوص افراد نابینا و معلول نمی‌دانند و برنامه ریزان به صورت منسجم برای افراد دارای معلولیت برنامه ریزی نکرده‌اند. برای حل شدن این مشکلات درخواست همه معلولان این است که واحدی ویژه پیگیری مسائل مربوط به معلولان ایجاد شود تا این واحد با هماهنگی شورای شهر، معاونت‌ها و در قالب برنامه ریزی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برنامه ریزی کند.

گفتنی است در این جلسه، منصور گلناری، مؤسس باشگاه خبرنگاران معلول (توان نگار) و روزنامه نگار پیشکسوت از دکتر نوروزی، شهردار اصفهان به پاس حمایت شهرداری اصفهان از باشگاه خبرنگاران معلول، تقدیر کرد.

کد خبر 407186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.