فتح الفتوح بورس در هفته ای که گذشت!

این هفته شاخص کل موفق شد دو مرز ۴۰۰ و ۴۱۰ هزار واحد را پشت سر بگذارد و در نهایت منزلگاه ۴۱۱ هزار و ۲۱۱ واحدی را به عنوان مقصد آخر هفته انتخاب کرد؛ اندکی کمتر از سه درصد رشد در یک هفته.

شاخص هم وزن رشد بسیار چشمگیرتری در این هفته داشت و توانست نمایانگر بازدهی هشت درصدی در هفته باشد. معاملات منفی در گروه های پالایشی، پتروشیمی، فلزی و معدنی که عمدتا تشکیل دهنده شرکت‌های بزرگ بازار است و همچنین اقبال به سهام شرکت‌های کوچک‌تر از دلایل رشد بهتر شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل است. هم چنین گزارش های ۹ ماهه شرکت های بزرگ که ضعیف تر از انتظارات تحلیلگران و در موارد بسیاری با کاهش حاشیه سود این شرکت‌ها همراه بود در تردید سرمایه گذاران بی تأثیر نبود.

بازار در این ایام بیشتر تحت تأثیر اخبار تجدید ارزیابی شرکت ها است و اخبار جسته و گریخته نظیر تجدید ارزیابی مخابرات و افزایش سرمایه ایران خودرو به روش مشابه که تا ۳۰۰۰ درصد تخمین زده می شود هیجان خرید را در بازار افزایش داده است. وسینا و بانک پارسیان نیز در این هفته اطلاعیه هایی با مضمون تجدید ارزیابی منتشر کردند و با رشد نمایان بازار در ماه های اخیر اظهار نظر خبرگان بازار در خصوص لزوم عرضه سهام توسط سهامداران عمده و همچنین  تسریع در پذیرش شرکت های بزرگ و سود ده جهت تعمیق بازار افزایش یافته و حتی به تیتر اصلی بعضی رسانه های تخصصی بازار تبدیل شده است.

در همین راستا معاون بازار فرابورس وعده داده است در بهمن ماه هر هفته شاهد یک عرضه اولیه در فرابورس باشیم که شرکت های آماده به عرضه در این ماه شامل ذوب روی اصفهان ( با سرمایه ۶۰۰ میلیارد ریال)، مهرآیندگان (با سرمایه ۱۰ هزار میلیارد ریال)، کلر پارس (۳۳۰ میلیارد ریال) و لاستیک یزد (۵۱۰ میلیارد ریال) است.

در هفته ای که گذشت شرکت در شرف تأمین سرمایه دماوند اقدام به پذیره نویسی ۳۰ درصد از سهام خود به مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال کرد. اگر چه دوره پذیره نویسی ۳۰ روز در نظر گرفته شده و برای هر سهامدار سقف پذیره نویسی ۵۰ هزار سهم تعیین شده بود، استقبال سرمایه گذاران موجب شد در همان روز نخست، پذیره نویسی به پایان برسد و هر یک از پذیره نویسان حداکثر موفق به خرید ۳۶هزار و ۹۵۹ سهم شوند و به این ترتیب این شرکت حضور بیش از ۱۶ هزار نفر در ترکیب سهامداری خود را شاهد باشد.

سهامداران عمده دماوند وابسته به دو مجموعه سرمایه گذاری غدیر و بنیاد مستضعفان و جانبازان است که بنا به گفته بوستانی نماینده موسسین، پس از ثبت این شرکت تا پایان بهمن ماه، سهام این شرکت در یکی از بازارهای پایه فرابورس قابل معامله خواهد بود.

بر اساس تجربه تأسیس شرکت‌های تأمین سرمایه پیشین انتظار می رود تماوند از روند سودآوری و در نتیجه افزایش ارزش مناسبی برخوردار شود. باید منتظر ماند و دید اولین معامله سهام این شرکت در ماه‌های ابتدایی فعالیت آن به چه نرخی خواهد بود؟

در گپ و گفت سهامداران با یکدیگر قابل اطمینان قیمت‌های فعلی و ارزیابی امکان استمرار رشد بازار تبدیل به سوال اصلی شده است. هر روز شمار بیشتری از صاحبان نقدینگی به امید کسب بازدهی به خرید سهام می پردازند و روند تزریق نقدینگی جدید به بازار ادامه دارد. ارزش معاملات خرد بازار در این هفته فراتر از ۴۰۰۰ میلیارد تومان در هر روز بود.

اگرچه حباب در سهام تعداد قابل توجهی از شرکت‌ها بیداد می کند و هیچ مرجع قابل اتکا و در دسترسی برای اظهار نظر حرفه ای در خصوص ارزش واقعی سهام شرکت‌ها برای سرمایه گذاران به ویژه تازه وارادان و غیرحرفه ای ها وجود ندارد، اما قیمت‌های متناسب در سهام شرکت‌های بزرگ که ستون‌های اصلی بازار و نیاز دولت به بازار پر رونق جهت تحقق طرح‌های واگذاری دارایی‌های سرمایه ای است، امید به روند مثبت بازار را افزایش می دهد.

تحلیلگرانی که در سایت ها یا رسانه های مختلف اقدام به انتشار تحلیل می‌کنند بیشتر تمایل دارند سهامی که از نظر آنها قابلیت رشد دارد را معرفی کنند و دلیلی برای ارائه تحلیل منفی در خصوص سهام حبابی نمی بینند. تعداد اندک تحلیل های منتشره در سایت تدان (قابل دسترس از طریق سایت کدال) نشانگر فضای ضعیف تحلیل در بازار است و ضرورت دارد در این شرایط سازمان بورس با برقرار کردن امکان بارگذاری تحلیل در این سایت توسط تحلیلگران مختلف و ایجاد انواع مشوق ها از جمله درجه بندی تحلیلگران براساس نظرات کارشناسان و سرمایه گذاران و همچنین ارزیابی تحلیل های گذشته آنها، اقدام به افزایش سطح حرفه ای بازار نماید.

در حال حاضر صرفا مدیران عامل نهادهای مالی امکان بارگذاری تحلیل بر روی سامانه تدان را دارند.

یکی از گروه هایی که از بالاترین نسبت های (P/E) در بازار برخوردار است شرکت های موسوم به پیمانکاری است. جدا از رمپنا که علاوه بر پیمانکاری از ظرفیت بالای نیروگاهی و دارایی های فیزیکی و ارزی قابل توجهی برخوردار است و با نسبت (P/E)۲۰ در میان شرکت های این گروه هنوز شرکتی ارزان به حساب می آید، شرکت های دیگر این گروه در قیمت هایی اعجاب انگیز معامله می شوند.

شاید بتوان محبوبترین آنها را خصدرا دانست. شرکتی که اگر چه در بازار پایه زرد معامله می شود اما با گذشتن ارزش بازار آن از ۴۰ هزار میلیارد ریال، بزرگتر از عمده شرکت های بورس و فرابورس به شمار می رود. ارزش بازار این شرکت به تنهایی از بانک هایی نظیر شهر و آینده بزرگتر است. صدرا را می توان تنها شرکتی دانست که از جزیره اختصاصی برخوردار است و همین دارایی های انبوه موجب اغراق بازار در توان تجدید ارزیابی این شرکت شده است. این در شرایطی است که صدرا افزایش سرمایه خود از این محل را از ۱۵۰۰ میلیارد ریال فعلی به ۲۷ هزار میلیارد ریال اعلام نموده است. با این اوصاف ارزش تئوریک بازگشایی صدرا بعد از افزایش سرمایه حدود دو برابر ارزش دفتری آن خواهد بود و این برای شرکتی که کماکان درگیر زیان انباشته است و نسبت (P/E) قبل از افزایش سرمایه آن فراتر از ۵۰ بوده، یک قیمت نامربوط است. به این شرایط باید چشم انداز ضعیف جهش در سودآوری این شرکت با توجه به ضعف بودجه عمرانی دولت از طرفی و ناتوانی در انعقاد قراردادهای خارجی با توجه به تحریم ها از سوی دیگر را افزود.

رنیک دیگر نماد این گروه است که از تازه واردان بازار به شمار می آید و در کمتر از پنج ماه از عرضه اولیه شاهد رشد ۲۲۹ درصدی ارزش سهام بوده است. به این ترتیب نسبت قیمت به سود برای این  پیمانکار مستضعفان و جانبازان به نزدیکی ۳۰ رسیده است. وابستگی این شرکت به یک بنیاد بزرگ که دسترسی به منابع مالی را برای آن تسهیل می کند و همچنین حضور آن در پروژه ها و مناقصه های بزرگی نظیر آزاد راه تهران- شمال، راه آهن اردبیل و میانه-تبریز و همچنین طرح اتصال راه آهن خرمشهر به بصره، انتظار برای افزایش درآمد آن و تعدیل نسبت (P/E) را افزایش داده است، با این حال بی پولی کارفرمای بزرگ -دولت- مانع آن است که این نسبت قابل مقایسه با شرکت‌های بنیادی بازار شود.

گفتن از رتکو که هر روز زیان بر زیان می افزاید و هیئت مدیره آن نیز از روند افزایش قیمت سهامش اظهار نگرانی کرده اند، تکرار مکررات است. ارزش بازار این شرکت بازرسی فنی با سرمایه ۲۰۰ میلیارد ریالی از ۴۸۰۰ میلیارد ریال فراتر رفته است و هر سهم آن در قبال زیان ۷۵۰ ریالی، ۲۴۰۰۰ ریال معامله می شود.

قابل توجه است که این نوشته حاوی هیچ توصیه ای برای هرگونه تصمیم سرمایه گذاری شامل خرید و فروش نبوده و صرفا بیان رویدادهای مرتبط با بازار سرمایه و نظر شخصی نگارنده است بنابراین مسئولیت هرگونه تصمیم بر عهده سرمایه گذاران خواد بود.

** کارشناس ارشد مدیریت مالی، فعال و تحلیل گر بازار سرمایه و بورس

کد خبر 407171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.