کونگ فو ورزش ایرانی است/ ورزش های غیر توپی نگاه پدرانه مسئولان را می طلبد

کونگ فو رشته ای رزمی است و سال ۱۳۴۷ توسط یک ایرانی بنیان گذاری شد. با جهانی شدن این رشته فرهنگ ، دین ، زبان و راه و رسم ایرانی به جهان انتقال پیدا می کند. کونگ فو در آسیا به نام ووتا شناخته می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کونگ فو یکی از رشته های ورزشی ایرانی است که هیچ برداشتی از ورزش کشورهای دیگر ندارد و سال ١٣٤٧ یک ایرانی آن را بنیان گذاری کرد. این رشته ۲۳ سبک دارد و بحث معونیات در آن مشخص است. کونگ فو سال ۱۳۷۰ رسمی شد و سال ۱۳۸۴ کار خود را به صورت یک فدراسیون مستقل ادامه داد. این رشته رزمی است و تمام اعضای بدن را درگیر می کند، مبارزات آن به صورت آزاد، نیمه آزاد، تکنیک فرم (ممای) و هنر های فردی انجام می شود.

خبرنگار ایمنا، در خصوص کونگ فو مصاحبه ای با حیدرعلی عارفیان رئیس هیئت کونگ فو و هنر های رزمی استان اصفهان انجام داده است که در ادامه می خوانید:

وضعیت هیئت کونگ فو چگونه است؟

هیئت کونگ فو استان اصفهان شرایط خوبی دارد. در سال ۹۷ بین هیئت های کشور رتبه سوم را بدست آوردیم زیرا در اجرای مسابقات، رویدادهای کشوری، کارهای فرهنگی، بالا رفتن تعداد بیمه شدگان، هماهنگی با فدراسیون و ... عملکرد خوبی با وجود وضعیت بد مالی داشتیم و همچنین سعی کردیم ۹۸ درصد تقویم ورزشی را انجام دهیم.

استعداد یابی در کونگ فو انجام می شود؟

در بعضی از باشگاه استعداد یابی به صورت شخصی انجام می شود و هیئت در پایگاه قهرمانی کارها و اقدامات خاص و قابل توجهی انجام داده است و همچنین پیگیر هستیم یک پایگاه استعداد یابی راه اندازی کنیم. متاسفانه آموزش و پرورش برای استعدادیابی در مدارس با وجود اینکه هیئت کونگ فو از آن ها درخواست کرده است، همکاری نکردند. در مدارس می شود از پایه استعدا یابی کرد، در ورزش های صبح گاهی حرکاتی از کونگ فو آموزش و مشاوره داد.

زمانی که کلاس های دانش افزایی برای مربیان و داوران برگزار می کنیم، افرادی که علاقه دارند هم جذب می شوند که با این کار نیروی بیشتری جذب می شود. قصد داریم فعالیت هایی انجام دهیم تا افرد بیشتری به سمت کونگ فو بیایند.

کونگ فو رشته خاص ایرانی و تنها رشته ثبت شده ایرانی است و دارای ٢٣ سبک (اعم از انجمن، کمیته و گروه) که در بحث معنویات و اخلاقیات کار کرده، به همین دلیل خیلی از افراد آن را دوست دارند.

این رشته چگونه راه اندازی شد؟

سال ١٣٤٧یک ایرانی که در بحث های رزمی، علمی و فلسفی کار می کرد که این هنر را بنیان گذاری کرد.

ویژگی های کونگ فو چیست؟

این رشته ایرانی است و هیچ برداشتی از ورزش کشور های دیگر ندارد، همچینین اصطلاحاتی که در آن به کار رفته از زبان و فرهنگ کشور خودمان است. در سال ۱۳۹۸ باتوجه به شعاری که مقام معظم رهبری انتخاب کردند، توجه ویژه ای به کونگ فو شد. تا به حال دومرتبه مسابقات آسیایی این رشته در ایران برگزار شده که کشور های زیادی از آن استقبال کردند.

کونگ فو رشته ای رزمی است که تمام اعضای بدن را درگیر می کند و مبارزات آن به صورت آزاد، نیمه آزاد، تکنیک فرم (ممای) و هنر های فردی است.

چرا کونگ فو مانند دیگر رشته های رزمی دیده نشده است؟

کونگ فو مثل تکواندو جهانی نشده است یا مثل فوتبال بحث سرمایه گذاری در آن وجود ندارد.  از سال ۱۳۷۰ کونگ فو رسمی شد و از سال ١٣٨٤ یک فدراسیون مستقل شد.

وضعیت کونگ فو زمانی که زیرنظر هیئت های ورزشی قرارداشت بهتر بود یا الان که به صورت مستقل در آمده لاست؟

الان شرایط بسیار بهتر است زیرا دارای بودجه و شخصیت حقوقی خاص هستیم.

کونگ فو تیم ملی دارد؟

بله، بعضی مواقع مسابقاتی مانند تورنمنت در تکنیک نیمه آزاد برگزار می کنند، این رشته در آسیا به نام ووتا شناخته شده است.

قرار بود سومین دوره مسابقات آسیایی در ایران برگزار شود که ۸۱ کشور اعلام آمادگی کردند بحث آسیایی و جهانی کونگ فو مطرح شده و پیگیری های بین المللی صورت گرفته، اما برخی کشور ها نتوانستند حضور پیدا کنند. نکته مهم و قابل توجه این است که با ثبت آسیایی و جهانی شدن می توانیم فرهنگ، دین، زبان و راه و رسم ایرانی را به جهان انتقال دهیم چرا که کنگ فو ی ورزش ایرانی است.

در این رشته بانوان موفق تر هستند یا آقایان؟

در کونگ هم بانوان می توانند موفق باشند هم آقایان، بانوان حضور چشمگیری دارند و با آقایان در رقابت هستند.

چه مقامی در این رشته پیشرفت محسوب می شود؟

در بخش مسابقات رسیدن به تیم ملی، در سبک ها رسیدن به مدارج فنی بالا و در بخش مدیریتی شرکت و اخذ مدرک در مربیگری و داوری تا ممتازی و بین المللی اوج پیشرفت در کونگ فو است، اما برای افرادی مثل من که میان سال هستند می توانند در بحث تکنیک، مربیگری و داوری فعالیت کنند.

رسانه ها تا چه میزان در دیده شدن کونگ فو تاثیر گذار هستند؟

بعضی مسابقات ما در شبکه پنج پخش شده و پوشش خبری داشتیم که تاثیر گذار بوده است. استان اصفهان شرایط ویژه ای دارد و نگاه فدراسیون به این استان ویژه است زیرا ارتباط خوبی باهم داریم.

حرف آخر؟

همه رزمی کاران می خواهند که مسئولین نگاه پدرانه تری نسبت به ورزش های غیرتوپی داشته باشند، زیرا در شرایط سخت مالی قرار داریم. من به خاطر علاقم به کونگ فو بعضی هزینه های هیئت را از جیب خودم پرداخت  می کنم. اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان حمایت می کند اما بودجه کم است، امیدوارم مسئولین از لحاظ مالی نگاه ویژه تری نسبت به ورزش های رزمی و غیر توپی داشته باشند.

گفت و گو از: کیمیا گلپیرا - خبرنگار ورزشی ایمنا

کد خبر 407155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.