نگاه ویژه کشور به سرمایه‌گذاری در گردشگری دریایی

تهیه سند تنظیم بازار کشور، اجرای طرح تبادل اطلاعات میان دستگاه های دولتی و اقتصادی، تسهیلات ویژه برای متقاضیان سرمایه‌گذاری در گردشگری دریایی، بهره‌برداری از واحد گرانول‌سازی گوگرد پالایشگاه اصفهان و پیشرفت ۷۱ درصدی پروژه‌های آبخیزداری استان اصفهان، عناوین مهم ترین اخبار اقتصادی در هفته گذشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گردشگری دریایی یکی از مهم ترین اقسام حوزه توریست در جهان است و نظام اقتصادی بسیاری از کشور های توسعه یافته که در مجاورت آبی به سر می برند از طریق رشد این نوع از گردشگری در پرتو ایجاد مقررات مناسب و ارائه تسهیلات بانکی به فعالان این عرصه، پیشرفت چشمگیری داشته است. تعدادی از همسایگان ایران همچون ترکیه و امارات متحده عربی از جمله کشورهای فعال و توسعه یافته در صنعت گردشگری دریایی هستند که بر اساس فعالیت در این حوزه رشد اقتصادی خوبی را تجربه کرده اند. نظام اقتصادی ایران نیز می تواند با الگوبرداری از این کشورها که نزدیکی جغرافیایی و فرهنگی بیشتری به ایران دارند، توسعه این صنعت مهم را جدی بگیرد.

قابل ذکر است که بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی در جهان را داراست و آخرین آمار از تعداد گردشگران خارجی سالانه در ایران که در سال ۱۳۹۵ از سوی این سازمان منتشر شده نشان می دهد، در این سال چهار میلیون و ۹۱۱ هزار و ۹۲۰ نفر گردشگر خارجی به ایران سفر کرده اند و این آمار نسبت به سال ۹۴،  حدود ۱۰ درصد کاهش داشته است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند تعداد گردشگران خارجی ایران و بازدید کنندگان از سواحل این کشور در سال‌های گذشته به دلیل افزایش تنش با ایالات متحده و تحریم های اقتصادی به شدت کاهش پیدا کرده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی که چندی پیش گفته بود به کارگیری نسل جدید امکانات گردشگری دریایی به عنوان مهمترین چالش سازمان بنادر در بخش گردشگری دریایی در دستور کار است، چهارشنبه _دوم بهمن ماه_ با بیان اینکه در موضوع گردشگری همواره گردشگری دریایی مورد تاکید بوده است، از ارائه تسهیلات ویژه به متقاضیان سرمایه گذاری در گردشگری دریایی خبر داد.

وی با اشاره به بسته های حمایتی برای توسعه گردشگری دریایی، اقدام فوری در حوزه برقراری خطوط مسافری دریایی در نوار شمالی را از تأکیدات وزیر راه و شهرسازی برشمرد و گفت: بندر چمخاله، ظرفیت ارزشمندی در حوزه گردشگری دارد که نمونه آن در کشور وجود ندارد و می تواند در معرفی ظرفیت‌های گردشگری دریایی کشور بسیار اثرگذار باشد.

راستاد الحاق ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا را نیز دارای چشم اندازی مثبت برای توسعه فعالیت های بندری گیلان عنوان کرد.

دیگر اخبار مهم اقتصادی را در ادامه می خوانید:

**متراژ چاه‌های نفت و گاز در مناطق خشکی و دریایی کشور که در ۱۰ ماه امسال از سوی شرکت ملی حفاری ایران حفر شده است، از ۱۳۲ هزار متر عبور کرد.

محمد آل‌خمیس، معاون عملیات حفاری این شرکت با بیان اینکه از این متراژ حفاری ۱۲ هزار و ۶۸۶ متر مربوط به آذرماه است، اظهار کرد: از ابتدای فروردین تا پایان دی‌ماه عملیات حفر و تکمیل ۹۶ حلقه چاه به پایان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد چاه نیز ۱۲ حلقه در آذرماه تکمیل شد و برای بهره‌برداری در اختیار شرکت‌های متقاضی قرار گرفت، اظهار کرد: از مجموع چاه‌های حفر شده امسال، دو حلقه اکتشافی، ۳۵ حلقه توسعه‌ای- توصیفی و ۵۹ حلقه تعمیری بوده است.

**قیمت طلا در بازارهای جهانی در آغاز مبادلات امروز پنجشنبه در پی تشدید نگرانی ها درباره ویروس جدید چینی با ثبات نسبی روبرو شده است.

نگرانی ها درباره گسترش ویروس جدید کرونا در چین موجب افزایش تقاضای مکان امن سرمایه گذاری برای طلا شده است.

بر اساس این گزارش قیمت هر اونس طلا امروز به ۱۵۵۸ دلار رسیده است. ویروس جدید تاکنون جان ۱۷ نفر را در چین گرفته و بیش از ۵۴۰ نفر تاکنون مبتلا شده اند.

سازمان بهداشت جهانی به زودی درباره اعلام حالت فوق العاده جهانی برای مقابله با این بحران تصمیم گیری خواهد کرد.

**عضو سابق هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان درباره مصوبه مجلس برای «دریافت مالیات بر خروج از کشور از مسافران»، گفت: به نظر می رسد دولت بیشتر به دنبال منابع سهل الوصول است تا منابع قابل استفاده اقتصادی؛ ساده‌ترین راه لزوما اقتصادی ترین راه نیست بنابراین چنین استراتژی مالیاتی قابل توجیه نیست.

هوشنگ شجری در گفتگو با ایمنا درباره مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس با موضوع دریافت مالیات خروج از کشور از مسافران اظهار کرد: در شرایط موجود که میزان مسافرت‌ها بسیار محدود شده و برخی این مسافرت‌ها نیز ضروری است، چنین مالیاتی قابل توجیه نیست. بر اساس اطلاعات موجود حدود پنج میلیون مهاجر از ایران وجود دارد و بنابراین تمامی مسافرت‌های خارج از کشور نیز به منظور گردش و تفریح نیست؛ این مالیات می‌تواند فشار مضاعفی بر خانواده‌هایی که به عنوان مثال برای دیدار فرزند یا به طور کلی خانواده خود از کشور خارج می‌شوند، ایجاد کند.

وی در خصوص معافیت‌های مالیاتی که در این باره وضع شده است نیز گفت: در اقتصاد مفهومی به نام اطلاعات نامتقارن وجود دارد که در واقع به این مسئله اشاره می‌کند که افراد از هدف اصلی انجام عملی توسط دیگری مطلع نیستند؛ برای مثال می‌توان اینگونه گفت که فردی ممکن است برای عملی ضروری از کشور خارج شود در حالی که از نگاه برخی این سفر ممکن است غیر ضروری تلقی شود. با اینکه دانشجویان و بیماران، مدارک خاص خود را در اختیار دارند، اما بسیاری از خانواده‌ها که برای دیدار دیگر اعضای خانواده از کشور خارج می‌شوند نیز از سفرهایی با عنوان گردشگری استفاده می‌کنند.

**یک کارشناس اقتصادی گفت: ناامیدی قشر جوان که بخش زیادی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند، یکی از ثمرات تیره و تار شدن شرایط اقتصادی است و همین موضوع می تواند در آینده مشکلات زیادی را با توسعه بسترهای بزهکاری‌های اجتماعی به وجود بیاورد.

مصطفی ایمانی پور در گفت‌وگو با ایمنا با بیان اینکه اقتصاد ایران، بدترین شرایط خود در طول ۵۰ سال گذشته را تجربه می کند، اظهار کرد: شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و کاهش ارزش درآمدهای مردمی برای تامین نیازهای معیشتی خانواده نشان می دهد که نظام اقتصادی قصد دارد تا پایان سال جاری بیش از هشت درصد رشد منفی را تجربه کند و بی شک این ضربه، بر روند فعالیت چرخه تولید در کارخانه‌ها و صنایع مهم کشور تاثیر خواهد گذاشت.

وی افزود: شرایط تحریم و وضعیت نابسامان ارتباطات اقتصادی و صادرات به کشورهای خارجی حتی همسایگان نشان می دهد بخش زیادی از درآمدهای دولت در سال آینده که براساس مفاد لایحه بودجه ۹۹ حجم زیادی از آنها به فروش نفت وابسته است، محقق نخواهد شد و به همین دلیل بسیاری از کارشناسان معتقدند دولت راهکاری به غیر از اخذ اعتبار از محل سرمایه‌های ارزی مردم و صندوق توسعه ملی نخواهد داشت.

**معاون دام وزیر جهاد کشاورزی گفت: وضعیت تولید مرغ و گوشت در کشور مناسب است و نگرانی در خصوص تامین نیاز مردم در شب عید نداریم.

مرتضی رضایی در حاشیه همایش رونمایی از دستاوردهای صنعت زنبورداری اظهار کرد: تولید تخم‌مرغ در کشور به یک میلیون تن، تولید گوشت مرغ ۲.۵ میلیون تن و تولید گوشت قرمز به حدی مناسب شده که تولیدکنندگان برای فروش باید حمایت شوند و تولید شیر به ۱۱ میلیون تن می‌رسد.

وی با بیان اینکه رشد جمعیت ۱.۲ درصد است، افزود: در عین حال رشد تولید کشاورزی سالانه چهار تا شش درصد است و این از نظر تولید محصولات کشاورزی و غذایی اطمینان خاطری ایجاد می‌کند که مشکلی نیست.

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی همچنین از طرح بسته‌بندی گوشت قرمز در شهرهای بزرگ مانند تهران خبر داد و گفت:‌هدف این است که واسطه‌ها حذف شوند و هر روز به تعداد مناسبی ذبح دام انجام تا گوشت مورد نیاز مردم تأمین شود و اگر کمبود گوشت احساس شد از ذخایر شرکت پشتیبانی امور دام به بازار عرضه می‌کنیم.

**رئیس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی وزارت صمت از تدوین نقشه راه تنظیم بازار کشور در سه بخش اصلی خبرداد و گفت: این سند در جلسه هفته گذشته ستاد تنظیم بازار ارائه و در حال اعمال آخرین اصلاحات برای ابلاغ است.

مرجان فقیه نصیری در خصوص سند نقشه راه تنظیم بازار اظهار  کرد: با از سرگیری تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران از سال قبل و تشدید آن در سال جاری و نیز هدف قرار گرفتن دو بخش کلیدی معیشت و تولید در جامعه، تنظیم بازار به یکی از مطالبات عمومی مردم و سیاستگذاران تبدیل شده تا بتوان آثار سوء تحولات اقتصادی و سیاسی و پیامدهای اجتماعی آن را در حوزه­‌های معیشتی و تولیدی مدیریت کرد.

وی با بیان اینکه تنظیم بازار همواره در دستور کار دولت قرار داشته، گفت: پس از تمرکز اختیارات، وظایف و امور مربوط به سیاست­گذاری، برنامه‌ریزی و اقدامات تنظیم بازاری در حوزه  بازرگانی وزارت صمت و بنا بر تأکید مقام معظم رهبری و شورای عالی هماهنگی سران قوا در تابستان سال جاری، موضوع تدوین نقشه راه تنظیم بازار کشور با توجه به اقتضائات وضعیت سخت کنونی در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفت.

**رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: یک واحد تولیدی به دلیل وابستگی به یک نهاد یا سازمان، از مالیات معاف می‌شود اما واحد مشابهی که بخش خصوصی متولی آن است باید در همان شرایط دست به تولید بزند، رقابت کند و مالیات بپردازد، این شرایط با عدالت مالیاتی در تضاد قرار دارد.

**معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضائیه گفت: با توجه به تشدید تحریم ها دیگر به ظرفیت‌های گذشته مانند فاینانس و جذب سرمایه‌گذاری‌ های خارجی دسترسی نداریم بنابراین بستن روزنه‌های کوچکی مانند صادرات کار درستی نیست.

**معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بر اساس برنامه ریزی وزارت صمت اجرای یک طرح در خصوص تبادل و اشتراک اطلاعات و داده های آماری میان دستگاه های دولتی و اقتصادی مهم کشور در دست اقدام بوده و گام نخست آن نیز به صورت کامل عملیاتی شده است.

سعید زرندی در گفت و گو با ایمنا با اشاره به برنامه ریزی وزارت صمت برای پی ریزی یک سامانه اطلاعاتی جامع و کاربردی، اظهار کرد: بر اساس طرح تبادل اطلاعات جامع و کاربردی میان دستگاه های دولتی و مراجع آماری که در سال جاری تدوین و گام نخست آن اجرایی شده است، هشت دستگاه برای دریافت اطلاعات از وزارت صمت و در مقابل ارائه برخی از داده های مهم آماری مورد نیاز به این وزارتخانه، انتخاب شده اند.

وی افزود: در حال حاضر اطلاعات در دسترس وزارت صنعت، معدن و تجارت را با هشت دستگاه دولتی مصوب شده به اشتراک گذاشته ایم و در مقابل آماده دریافت داده های آماری و اطلاعات از سوی آن دستگاه ها و نهاد های اجرایی شده ایم.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اجرای کامل طرح تبادل اطلاعات میان دستگاه های اقتصادی موجب افزایش دقت در رصد فضای تولید کشور می شود، خاطر نشان کرد: متاسفانه برخی از دستگاه های حاضر در این طرح همکاری لازم را با وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام نمی دهند و برخی از آنها نیز اطلاعات به روز و مناسبی برای ارائه در محافل آماری و استنادی ندارند.

**مدیرکل دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری گفت: شورای‌عالی شهرسازی و معماری در شانزدهمین نشست شورای‌عالی شهرسازی و معماری تکلیفی را به عهده دبیرخانه گذاشت تا با هماهنگی وزارت میراث فرهنگی در دو ماه آینده مفاهیم و تعاریف مرتبط با تاسیسات گردشگری را در اجرای تکلیف دولت دقیق کند.

احمد نیکخواه با اشاره به این‌که دستور اول این جلسه موضوع راهنمای ملی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی بود، اظهار کرد: شورای‌عالی شهرسازی و معماری در دو سال گذشته، سندی را با ‌عنوان، سند توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی (TOD) به تصویب رساند.

وی افزود: این سند در واقع تعیین کننده رویکرد جدیدی بود که شورا برای طرح‌های توسعه عمران در کشور وضع کرد. در این سیاست، شورای‌عالی شهرسازی و معماری، مراجع ذی‌مدخل در تهیه‌ طرح‌های توسعه عمران را مخاطب قرار داد و از آنان خواست که در تهیه طرح ها، رویکرد توسعه شهری و فراشهری را بر اساس حمل و نقل همگانی منطبق کنند.

**رئیس اتاق بازرگانی زاهدان با انتقاد از غفلت چند دهه‌ای به استان سیستان و بلوچستان گفت: وجود تنها بندر اقیانوسی کشور و معادن متنوع، بخشی از ظرفیت‌های استان محروم سیستان و بلوچستان است اما متاسفانه مردم این استان حتی قادر به تامین نیازهای اولیه خود نیستند.

**سخنگوی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: با اختصاص ۱۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار، ۱۷ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در سه استان آسیب دیده از سیل شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان و  کرمان ساخته می شود.

**مدیرعامل بانک ملت دیدار با تاکید بر توجه بانک‌ها به حل مشکلات فعالان اقتصادی و صنایع کشور، گفت: به شعب بانک ملت در سراسر کشور دستور داده شده که از تعطیل شدن واحدهای تولیدی به علت کاهش میزان سرمایه در گردش جلوگیری کنند.

محمد بیگدلی چهارشنبه_دوم بهمن‌ماه_ در نشست صمیمی با استاندار اصفهان با اشاره به فعالیت های بانک ملت در این استان، اظهار کرد: نباید هیچ واحد تولیدی فعالی به دلیل مطالبات تسهیلات بانکی تعطیل شود و حمایت از واحد های خدماتی و بازرگانی نیز در دستور کار بانک ملت قرار دارد.

وی با تاکید بر توجه بانک ها به حل مشکلات فعالان اقتصادی و صنایع کشور، افزود: به شعب بانک ملت در سراسر کشور دستور داده ایم که از تعطیل شدن واحد های تولیدی به علت کاهش میزان سرمایه در گردش جلوگیری کنند.

مدیرعامل بانک ملت اضافه کرد: رونق تولید با پول امکان‌پذیر است و منابع پولی در دست بانک ها است. بانک ملت آمادگی دارد واحدهای تولیدی استان اصفهان را در تامین سرمایه در گردش یاری و مساعدت کند.

**مرکز آمار اعلام کرد: نرخ تورم تولید در چهار فصل منتهی به پاییز به ۳۰.۵ درصد رسید که بیشترین میزان تورم به بخش خدمات هتل و رستوران تعلق داشت.

بررسی نرخ تورم تولید در چهار فصل منتهی به پاییز در میان بخش‌های خدمات در کشور نشان می دهد کمترین تورم سالانه مربوط به بخش «خدمات مستغلات، اجاره و فعالیت های کسب و کار»  (١٧.٩ درصد) و بیش­ترین آن مربوط به بخش «خدمات هتل و رستوران»  (٥١.٢ درصد) است.

**معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر از بازگشایی مرز سومار در گذرگاه‌های مرزی کشور عراق در راستای توافقات دو کشور برای اجرایی شدن شرایط مطلوب انتقال کالا خبر داد.

ابوالقاسم محمدزاده اظهار کرد: از هفته اول دی ماه امسال مرز سومار مندلی افتتاح شده و امکان صادرات از ایران به عراق وجود دارد.

وی افزود: بنابراین با توجه به فعال سازی مجدد این مرز و نزدیکی مسیر، ارسال کالا از ایران به بغداد نیز به راحتی انجام می گیرد.

**یک کارشناس اقتصاد دیجیتال گفت: روند افزایش ناپایدار ارزش بیت کوین که در هفته های اخیر توجه بسیاری از رسانه ها و فعالان دنیای ارزهای دیجیتال را به خود جلب کرده تنها تا پایان ماه فوریه ادامه دارد و پس از آن ریزش چشمگیر قیمت این ارز آن هم به دلیل پائین بودن حجم معاملات، شوک زیادی به بازار وارد می کند.

رضا سلمانی در گفت و گو با ایمنا با اشاره به روند افزایشی که بیت کوین از ابتدای هفته دوم سال جدید میلادی در پیش گرفته است، اظهار کرد: به نظر می رسد این روند تا پایان ماه فوریه ( ماه دوم از سال میلادی و معادل ۱۲ بهمن تا ۱۱ اسفند ماه) سال ۲۰۲۰ میلادی ادامه داشته باشد و با توجه به کاهش چشمگیر معاملات بیت کوین در کیف پول های بین المللی در بازه زمانی هفته های ابتدایی سال جدید میلادی، پس از این ماه میلادی شاهد ریزش اساسی ارزش این ارز شاخص دیجیتال خواهیم بود.

وی افزود: بی شک ریزش قیمت قابل توجه بیت کوین در فوریه تاثیر چندانی بر ارزش سایر ارزهای شاخص دیجیتال همچون ریپل، اتریوم و ایاس نخواهد گذاشت و به رغم شبکه ای بودن تحولات ارزشی در نظام بلاکچین، روند افزایش ناپایدار ارزش این ارزها در بازار به دلیل میزان زیاد استفاده از آنها در معاملات ادامه خواهد داشت؛ البته احتمال دارد فضای رسانه ای و تبلیغات منفی بر علیه رشد ناپایدار ارزهای مذکور در بازار، روند صعودی آنها در معاملات را نیز نزولی کند و تا حدودی آنها مجبور به پذیرش قاعده ریزش بیت کوین شوند.

**رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و اتریش گفت: اگر در کشوری، قوه قضائیه مستقل و سالم باشد یک نماینده مجلس پس از چهار سال به جرم تخلف مالی رسیدگی نشده از انتخابات کنار گذاشته نمی شود، بلکه به محض تخلف با حکم دادگاه محکوم و مجازات می شود.

**رئیس پالایش منطقه «الف» گفت: واحد گرانول‌سازی گوگرد پالایشگاه نفت اصفهان با هدف جامدسازی، انبارش و بسته‌بندی گوگرد طبق استانداردهای زیست‌محیطی با ظرفیت ۳۰۰ تن در روز به بهره‌برداری رسید.

اصغر صابری اظهار کرد: این واحد بنا بر نیاز احتمالی، قابلیت افزایش جامدسازی، انبارش و بسته‌بندی گوگرد تولیدی را تا روزانه ۶۰۰ تن دارد.

وی هزینه احداث واحد جامدسازی گوگرد را ۳.۵ میلیون یورو و ۳۷۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: واحد تولید گوگرد گرانول اواسط سال بهره‌برداری شد و تولید گوگرد از شکل کلوخه‌ای به گرانول تغییر یافت و هم‌اکنون با گذشت چند ماه از فعالیت واحد و رفع اشکالات احتمالی، به بهره‌برداری کامل رسیده است. 

**نتیجه برآوردهای اولیه حاکی است که دولت در سال‌جاری حدود یک میلیون و ۷۸ هزار تومان به عنوان عیدی به کارکنان خود پرداخت خواهد کرد.

در ایام پایانی سال موضوع دریافت عیدی و رقم آن برای کارکنان دولت حائز اهمیت است؛ مبلغی که بر مبنای خاصی محاسبه و معمولا همراه با حقوق بهمن ماه پرداخت می‌شود.

برای سالجاری طبق آنچه که در بودجه پیش‌بینی شد، دولت عیدی یک میلیون و ۷۸ هزار تومانی را برآورد کرده بود و البته نتیجه آخرین پیگیری‌ها حاکی است که همچنان این رقم پابرجاست ولی در نهایت باید هیات دولت رقم عیدی را بررسی و تصویب کند که معمولا تفاوت چندانی نخواهد داشت.

مبلغ عیدی براساس میزان امتیاز و همچنین ضریب حقوق شاغلان تعیین می‌شود. براساس ماده (۷۵) قانون مدیریت خدمات کشوری میزان امتیاز عیدی برای هر سال ۵۰۰۰ است و از سوی دیگر هیئت وزیران هر ساله ضریب حقوق را برای مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری مشخص می‌کند و از ترکیب این دو، عیدی کارکنان تعیین می‌شود، اما در نهایت در روزهای پایانی سال هیئت وزیران میزان عیدی را بررسی و رقم آن را نهایی می‌کنند.

دولت برای سال آینده نیز حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای عیدی کارکنان پیش‌بینی کرده است.

عیدی کارکنان از سال ۱۳۹۰ که ۳۵۰ هزار تومان بود تا سال جاری که به یک میلیون و ۷۸ هزار تومان می‌رسد، حدود ۷۲۸ هزار تومان افزایش داشته است.

**معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۳ میلیون تن محصولات باغبانی در کشور تولید می شود، گفت: بخشی از این حجم تولید در فضای گلخانه و مابقی در فضای باز است که می‌توان با یک هرس و یک تغذیه مناسب این میزان را به دو برابر افزایش داد.

محمدعلی طهماسبی اظهار کرد: در حال حاضر حدود دو میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار باغ داریم که از این میزان حدود ۹۰۰ هزار هکتار نیاز به بازسازی دارد و دلیل این است که برخی مخروطی کاشته شده‌ و از سویی دیگر پایه‌ها و رقم‌ها قدیمی است و یا نقشه باغ استاندارد نیست، درحالی‌که هر ۳۰ سال باید این نقشه تغییر یابد و این چرخه همیشه ادامه‌دار است.

وی ادامه داد: این ۹۰۰ هزار هکتار، نهال، پایه و رقم‌های جدید می‌خواهد و باید رقم‌های قبلی را کنار بگذاریم، اکنون پایه‌های بسیار خوبی آمده است. سال پیش ۱۴۲ رقم و پایه جدید معرفی شده بود. امسال هم ۱۰ الی ۲۰ رقم از طریق موسسه تحقیقات باغبانی اعلام می‌شود. از لحاظ پیوندک مقداری هم کمبود داشته‌ایم که توانستیم از ترکیه بیاوریم.

**یک کارشناس اقتصاد انرژی گفت: افزایش نرخ دلار، کمبود منابع ارزی و کاهش تعداد مشتریان نفت خام ایران در بازار معاملات بین المللی انرژی موجب افزایش چشمگیر هزینه های استخراج نفت و پالایش بنزین برای ایران شده و بر اساس محاسبات قیمت تمام شده هر لیتر بنزین برای دولت بیش از شش هزار تومان است.

کامران فرحزاد در گفت و گو با ایمنا با اشاره به رتبه چهارم ایران در برخورداری از منابع نفتی و رتبه اول در منابع گازی در میان کشورهای جهان، اظهار کرد: موقعیت جغرافیایی استراتژیک ایران و همجواری با سرچشمه های انرژی جهانی همچون خلیج فارس موجب شده تا کشورمان یکی از غنی ترین موقعیت های جهان از لحاظ تامین منابع انرژی را در اختیار داشته باشد، بر اساس آخرین گزارش بریتیش پترولیوم نیز منابع نفتی ایران شامل بیش از ۱۵۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون بشکه نفت خام می شود.

وی افزود: ایران بیش از ۹.۳ درصد ذخایر نفت کره زمین را در اختیار دارد و متاسفانه تحریم های ایالات متحده در سال های اخیر، ظرفیت بهره گیری از این منابع و فروش آنها به کشور های فقیر نفتی را به شدت کاهش داده است.

**وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: محدودیت‌های دولت باعث شده تا یک هزار و ۴۰۰ قلم کالا در گمرک باقی بماند و ترخیص نشود.

فرهاد دژپسند در پایان جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس در جمع خبرنگاران درباره وضعیت صادرات کالاهای غیرنفتی اظهار کرد: بخشی از وضعیت اقتصادی کشور مربوط به تجارت خارجی است و باوجود تمام فشارها و محدودیت‌هایی که دشمن اِعمال کرده است، در ۱۰ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، حدود سه درصد تغییر داشته است؛ به عبارتی این فشارها نتوانسته اثری بر صادرات غیرنفتی و واردات داشته باشد.  

وی با اشاره به اینکه صادرات و واردات کالاهای غیرنفتی از نظر وزنی ۲۰ درصد رشد داشته و از نظر ارزشی سه درصد منفی است، تصریح کرد: علت پایین بودن رشد ارزشی کالاهای صادر شده این است که صادرکنندگان اعتقاد داشتند ارزشی که برای کالاهای صادراتی تعیین شده، بالا است بنابراین با در نظر گرفتن صحبت‌های آنان قیمت پایه نسبت به سال گذشته را ۳۰ درصد کاهش دادیم.

**سخنگوی ستاد تنظیم بازار و مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت گفت: موضوع فروش فوق‌العاده برای عرضه کالا با تخفیف ویژه در شب عید تصویب شد.

محمدرضا کلامی در حاشیه جلسه امروز _دوشنبه ۳۰ دی ماه_ ستاد تنظیم بازار، اظهار کرد: کارگروه تنظیم بازار امروز برنامه‌های ویژه تنظیم بازار در ایام پایانی سال را مصوب کرد و علاوه بر برگزاری نمایشگاه‌های بهاره، موضوع فروش فوق العاده که به معنی عرضه کالا با تخفیف ویژه است را در واحدهای صنفی منتخب و فروشگاه های زنجیره ای و میادین میوه و تره بار مصوب کردیم.

وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه‌های بهاره با مسئولیت کارگروه تنظیم بازار استان‌ها و به ریاست استاندار انجام می شود، تصریح کرد: تکلیف شده است که این نمایشگاه ها در استان ها دایر بشود و اگر استانی ادعا می‌کند که ضرورتی بر برگزاری آن را ندارد، حتما باید با ارائه ادله لازم از مرکز، مجوز برگزار نکردن آن را بگیرد و گرنه اجرای آن الزامی است.

**معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: یکی از نکات قابل توجه صنعت فولاد این است که سازندگان داخلی سهم تقریبی ۵۰۰ میلیون دلاری در تامین تجهیزات مورد نیاز این صنعت دارند.

**رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و اتریش با مقایسه تعداد کشورهای عضو FATF و سازمان ملل متحده گفت: فقط ١٢ روز تا پایان مهلت ‎FATF برای پذیرفتن و اجرایی کردن پالرمو و CFT فرصت داریم.

**سازمان فضایی کشور اعلام کرد: ایستگاه کنترل و فرمان ماهواره و ایستگاه دریافت تصاویر ماهواره ظفر در سه ایستگاه فضایی کشور، نصب و راه اندازی شد.

**وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس روایت‌ها، گزارش‌های آماری و مشاهدات مسئولان از استان هرمزگان، این حجم سیلاب در دو دهه اخیر بی سابقه و بسیار سنگین بوده و به همین دلیل خرابی‌های بسیار زیادی به جا گذاشته است.

**رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به ضرورت بازگشت اعتماد به جامعه، گفت: اتاق ایران به عنوان مشاور سه قوه دلسوزانه از دولت، مجلس، قوه قضائیه و ارگان‌های تصمیم‌ساز خواستار فراهم‌سازی زمینه‌های لازم برای بازگشت اعتماد و امید به بخش‌های اقتصادی و تحرک بیشتر آن است.

**مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: واحد دوم و سوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان داران با پیشرفت ۹۵ درصدی اجرای تاسیسات فاضلاب در آستانه بهره‌برداری قرار دارد.

هاشم امینی اظهار کرد: فاز اول تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان داران با ظرفیت ۱۷۰۰ متر مکعب در شبانه‌روز در سال ۱۳۹۲ به بهره‌برداری رسید و توسعه آن از سال ۱۳۹۴ در دستور کار قرار گرفت که پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده واحدهای دوم و سوم این تصفیه‌خانه در مدار بهره‌برداری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در حال‌حاضر بیش از ۱۰ هزار نفر در شهرستان داران زیر پوشش خدمات شبکه فاضلاب قرار دارند، خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از واحد دوم و سوم تصفیه‌خانه فاضلاب این شهرستان بیش از ۲۰ هزار نفر زیر پوشش خدمات شبکه فاضلاب قرار می‌گیرند و در افق طرح در سال ۱۴۰۷ بیش از ۴۲ هزار نفر در این شهرستان از خدمات شبکه فاضلاب بهره‌مند خواهند شد.

**معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: حد مجاز سم آفلاتوکسین شیر در کشور ۱۰۰ نانو گرم بر لیتر در ایالات متحده ۵۰۰ نانوگرم بر لیتر است بنابراین ایران پنج برابر سختگیرانه تر از آمریکا در رابطه با شیر خام و پاستوریزه عمل می کند.

مرتضی رضایی در رابطه با شایعه وجود سم آفلاتوکسین در شیر پاستوریزه و خام، اظهار کرد: موضوع وجود این سم در شیر خام شیر و پاستوریزه را تکذیب می کنم، ما در حال پیگیری هستیم که کارشناس برنامه اطلاعات خود را از چه منبعی بیان کرده و این موضوع باید مشخص شود.

وی افزود: سم آفلاتوکسین از گروهی قارچ ها به نام آسپرژیلوس تولید می‌شود و عموماً در مواد خوراکی که به خوبی نگهداری نشده، رطوبت آن بالاست یا شرایط تهویه مناسب نداشته، تولید می شود.

رضایی ادامه داد: زمانی که این سم را دام و انسان مصرف کنند، در کبد به سم خطرناک تری به نام M۱ تبدیل می شود.

**در صورت اجرای روش صحیح سوخت‌گیری با کارت هوشمند سوخت شخصی، سوخت‌گیری به همان مقدار مورد نیاز، بدون کسر سهمیه‌ قابل انجام است.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر اینکه هنگام سوخت‌گیری خودرو، نیازی به انجام محاسبات عددی نیست و تنها براساس گنجایش باک خودرو و مقدار سوخت مورد نیاز تا سقف ۶۰ لیتر عملیات سوخت‌گیری انجام پذیر است، درباره نحوه صحیح سوخت‌گیری با کارت هوشمند سوخت شخصی توضیحات ذیل را ارائه داد:

۱- کارت هوشمند سوخت شخصی خود را داخل کارتخوان قرار دهید.

۲- رمز چهار رقمی آن را وارد کنید.

۳- نازل را بردارید و به مقدار مورد نیاز سوخت‌گیری را آغاز کنید.

۴- پس از پایان سوخت‌گیری نازل را به درستی سر جای خود قرار دهید.

۵- پس از مشاهده پیام «کارت خود را بردارید» کارت سوخت خود را از کارتخوان خارج کنید.

**مدیرعامل اتحادیه دامداران استان اصفهان با رد هرگونه شایعه در مورد آلودگی شیرهای تولیدی، گفت: اصفهان در تولید شیر رتبه اول کشور را دارد و تولید استان حدود سه هزار و ۳۰۰ تن به طور روزانه است، مردم می توانند از سلامت شیر تولیدی کاملا مطمئن باشند.

امیر زرگران در گفت‌وگو با ایمنا، در خصوص تولید شیر و لبنیات در استان اصفهان، اظهار کرد: این استان واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی بسیار خوبی دارد که به صورت کارشناسی و دقیق طبق استانداردهای خاص جهانی تولیدات خود را به بازار عرضه می‌کنند.

وی با ابراز تاسف از پایین بودن سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور، افزود: متأسفانه سرانه مصرف شیر و لبنیات کشور، یک سوم کشورهای توسعه یافته و بسیار کمتر از میانگین جهانی است که تأثیرات خاص خودش را بر سلامت جامعه، مردم و البته تولید می‌گذارد.

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان اصفهان با اشاره به اینکه مصرف نوشابه در ایران چهار برابر بیش از میانگین جهان است، افزود: این تفاوت نشان می‌دهد وضعیت سلامت جامعه ما به چه سمتی می‌رود اما در هر صورت ترویج محصول سالم و با کیفیت شیر به عنوان کامل‌ترین غذایی که در قرآن به آن اشاره شده در دستور کار اتحادیه بوده است.

**رییس کل بانک مرکزی گفت: در حال حاضر بازار ارز ثبات خوبی دارد و بانک مرکزی بر این بازار مسلط است.

عبدالناصر همتی در حاشیه نشست کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در جلسه امروز گزارش کاملی از سیاست‌های ارزی و پولی بانک مرکزی شامل عملیات بازار باز، طرح گام و بازار متشکل ارزی ارائه شد.

**معاون امورتعاون وزارت تعاون،کار ورفاه‌اجتماعی گفت: بر اساس تفاهم نامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت ورزش و جوانان، بانک توسعه تعاون می تواند تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان با نرخ ترجیحی به تعاونی‌های جوانان تسهیلات بدهد.

**وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با تلاش دانشمندان جوان ایرانی، «ماهواره‌های ظفر ۱و۲» که تستهای موفق خود را پشت سر گذاشته‌اند، امروز راهی پایگاه فضایی می‌شود تا به زودی فرآیند قرار گرفتن آنها در مدار طی شود.

**رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و اتریش با اشاره به روابط دوستانه میان جمهوری اسلامی ایران و چین، از تمکین این کشور به تحریم های نفتی و بانکی ایالات متحده علیه ایران خبر داد.

**مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به پیشرفت ۷۱ درصدی پروژه های آبخیزداری در ۱۰ ماهه امسال، گفت: اجرای این پروژه ها بر بهبود وضعیت ۲۰۹ حلقه چاه، ۶۹ دهنه چشمه، ۶۸ رشته قنات، حفاظت بیش از هفت هزار هکتار از مزارع از خطر سیلاب و کاهش فرسایش خاک اثربخش بوده است.

محمدحسین شاملی با بیان اینکه  مجموع اعتبارات مصوب از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه های جامع آبخیزداری ۵۶ میلیارد تومان است، اظهار کرد: ۱۲۰ زیر پروژه در۲۳ شهرستان و در ۳۷ حوضه استان در سالجاری اجرا می‌شود.

وی پروژه های آبخیزداری را شامل مطالعات، اجرا و ارزیابی دانست و افزود: در حال حاضر مطالعات در پنج حوضه و عملیات سازه‌ای در ۳۷ حوضه شامل سازه‌های سنگی ملاتی، پخش سیلاب و بندهای خاکی اجرا می شود.

وی با تاکید بر موضوع مدیریت جامع آبخیزداری، ادامه داد: اجرای پروژه های بیولوژیک در حوضه ها به ادارات ستادی مربوطه در معاونت فنی سپرده شده است.

**سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۰۰ می خواهیم ۱۰ میلیارد دلار از واردات را داخلی سازی کنیم، گفت: تاکنون مجموعه قراردادها و تفاهم نامه های میزهای ساخت داخل، کاهش ارزبری ۱.۲ میلیارد یورو به همراه داشته است.

مهدی صادقی نیارکی در گردهمایی روسای سازمان های صمت استان‌ها، اظهار کرد: مهمترین محور برنامه‌های امسال وزارتخانه رونق تولید است که مهمترین برنامه ذیل آن نهضت ساخت داخل است.

وی ادامه داد: تاکنون ۹ میز ساخت داخل در صنایع خودرو، موتور سیکلت، پتروشیمی، مخابرات، مس و همچنین فولاد برگزار شده است و تا پایان سال هفت میز دیگر ساخت داخل را برگزار می کنیم که شامل لوازم خانگی، تجهیزات پتروشیمی، تاسیسات ریلی و همچنین صنعت فولاد می‌شود.

صادقی نیارکی با اعلام اینکه تا پایان سال ۱۴۰۰ می خواهیم ۱۰ میلیارد دلار از واردات را داخلی سازی کنیم، گفت: دستیابی به استقلال و خودکفایی و تغییر رویکرد از مونتاژ کاری به فناوری را در این راستا دنبال می کنیم.

**رئیس کل بیمه مرکزی گفت: تمامی دیدگاه های متفاوت بین فعالان بخش خصوصی و دولت قابل احترام است که البته فصل مشترک آن باید پایبندی به قانون باشد.

غلامرضا سلیمانی که در دهمین نشست هیئت نمایندگان دوره نهم اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی تهران اظهار کرد: اصلاح ساختار و حذف تعرفه ها و استفاده از فن آوری روز، شتاب صنعت بیمه را در روند خصوصی سازی افزایش داده است.

رئیس کل بیمه مرکزی با اعلام این مطلب گفت شرکت‌های بیمه باید فرصت های سرمایه گذاری بیشتری را فراهم کنند، تصریح کرد: قابلیت جمع آوری نقدینگی بازار و جذب پول های خرد مردم، ظرفیت مهمی است که در اختیار صنعت بیمه قرار دارد.

**بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار، معامله اوراق بدهی دولتی را در چارچوب عملیات بازار باز و در قالب خرید قطعی اوراق مزبور انجام داد.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران روز شنبه مورخ ۲۸ دی ماه ۱۳۹۸، برای اولین بار، معامله اوراق بدهی دولتی را در چارچوب عملیات بازار باز و در قالب خرید قطعی اوراق مزبور انجام داد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که ریاست جمهوری اسلامی ایران در پنجاه و نهمین مجمع عمومی بانک مرکزی که روز پنج‌شنبه ۲۶ دی ماه برگزار شد، از آغاز عملیات بازار باز در بانک مرکزی رونمایی کرد.

**رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: در هر دو نظام تولید و بازار کشاورزی نیاز به دانش محور شدن مشهود است، سیستم برندینگ، بسته بندی، آموزش و حمل و نقل نیازمند دانش محور شدن هستند.

شاهرخ رمضان نژاد در جلسه اتاق بازرگانی ایران که در خصوص تبیین سند نظام آموزش بازرگانی و کسب و کارهای کشاورزی ایران «نابکا» برگزار شد، اظهار کرد: باید هم پیوندی در نظام تولید و بازار را ایجاد کنیم و پیوند این دو را افزایش دهیم.

وی افزود: تجار پیش از این هم در خدمت کشاورزان بوده اند اما به عنوان یک سیستم کارآمد نبوده است.

**رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و اتریش با بیان اینکه نه سرمایه گذار خارجی مانده نه داخلی، گفت: با ۴۰ درصد از اقتصاد دنیا تقریباً قطع ارتباط کرده ایم و ۸۰ درصد تجارت دنیا در اختیار زنجیره شرکت های فراملیتی است که در این شرایط تمایل به کار با ایران ندارند؛ نرخ تشکیل سرمایه ثابت در کشور منفی است.

**وزیر صمت گفت: حتی اگر شرایط سخت تر از این نیز شود، باز امکانات و ظرفیت های لازم برای عبور از موقعیت حاضر را داریم.

رضا رحمانی در گردهمایی روسای سازمان های صنعت، معدن و تجارت کشور، اظهار کرد: مهم اعتقاد و باورمندی ماست و باید به این باور برسیم که ما می توانیم.

وی افزود: عملکرد مجموعه مدیران وزارت صمت در حوزه ستادی و استان‌های سراسر کشور در این شرایط سخت، قابل تقدیر است.

رحمانی خاطرنشان کرد: امروز پست، مقام و حقوق اولویت نخست مدیران در حوزه صنعت، معدن و تجارت نیست بلکه کار و مسئولیت در این شرایط از جهات مختلف دارای اهمیت ویژه‌ای است.

**یک کارشناس اقتصادی گفت: تعیین نرخ دستمزد ثابت برای کارگران در طول یک سال با توجه به نوسانات دائمی و افزایش قیمت زمان بندی شده کالاهای اساسی مورد نیاز خانواده در بازار، هیچ توجیه اقتصادی و اجتماعی ندارد، دستمزد کارگران نیز باید بر اساس نرخ نیازهای اساسی آنها در بازار آزاد، متغیر باشد.

مهدی ابوطالبی در گفت و گو با ایمنا با اشاره به نوسانات دائمی قیمت کالا و خدمات در اغلب بازار های کشور، اظهار کرد: نوسانات و افزایش قیمت محصولات و خدمات در بازارهای دارای ارتباط مستقیم با مردم و قشرضعیف جامعه به یک عادت اقتصادی و شرایط طبیعی برای جامعه تبدیل شده و بر اساس پژوهش های دانشگاهی به رغم سخت تر شدن شرایط معیشت خانواده ها، این روزها مردم کمتر به این نوسانات واکنش نشان می دهند.

وی افزود: بی توجهی مردم به نوسانات قیمت کالاها و خدمات موردنیازشان در بازار برگرفته از بی ارزشی این تحولات اقتصادی نیست بلکه جامعه به این نتیجه رسیده که دیگر نمی تواند واکنش خاصی به این شرایط طبیعی در نظام اقتصادی کشور داشته باشد و هر خانواده باید بتواند بر اساس میزان درآمد ثابت خود با کاهش هزینه های زندگی، خود را با شرایط روز اقتصادی سازگار کند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه کارگران یکی از آسیب پذیر ترین اقشار جامعه در برابر نوسانات اقتصادی هستند، خاطر نشان کرد: حقوق ثابت کارگران که سال هاست افزایش چندانی پیدا نکرده، نوعی توهین به شخصیت اجتماعی و اقتصادی آنها در برابر خانواده‌شان است و به نظر می رسد خانواده های کارگری نه تنها هزینه های اضافی و غیرضروری زندگی خود را حذف کرده اند، بلکه در حال حذف بخشی از هزینه های حیاتی زندگی همچون وعده های غذایی هستند.

کد خبر 407141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.