ارتباطات پایه‌ای، بستری برای ایجاد شهر هوشمند

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد گفت: ارتباطات پایه‌ای، بستری برای ایجاد شهر هوشمند بشمار می‌رود و از سال گذشته چرخه نوآوری به شاخصه های شهر هوشمند افزوده شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهریار آل‌شیخ در «نشست تخصصی شهرهای هوشمند؛ از سیاستگذاری تا اجرا» اظهار کرد: در تعریف هوشمندسازی باید اینکه هوشمند سازی هدف است یا فرآیند را مورد توجه قرار داد؛ در برخی از تعریف ها شاخص هایی برای شهر هوشمند در نظر می گیرند که به ارتقای کیفیت زندگی معطوف می شود اگر با این رویکرد به شهر هوشمند نگریسته شود، نمی توان غایت مشخصی برای آن متصور بود، چرا که برای کیفیت زندگی نمی توان نهایتی قائل شد.

وی افزود: کیفیت زندگی در کشورهای مختلف با چالش های متفاوتی مواجه است، به بیان دیگر در یک شهر ممکن است معضل آب و در شهر دیگر معضل امنیت و یا بیکاری چالش اصلی باشد، لذا با این رویکرد نمی توان شاخص مشخصی برای دستیابی به شهر هوشمند قائل شد.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد یادآور شد: در کشور ما بخش خصوصی به طور کامل به حوزه هوشمندسازی ورود پیدا نکرده  و از سوی دیگر دولت این توانایی را ندارد که بخواهد سیاستگذاری کاملی را در این حوزه پیاده کند.

آل شیخ تصریح کرد: شهرداری مشهد در سطح محلی دنبال ایجاد بستری برای جذب سرمایه گذار بخش خصوصی بود؛ به طور مثال در طراحی آپ «شهر من» بخش خصوصی به صورت جدی برای سرمایه گذاری ورود پیدا نکرد از این رو شهرداری مشهد در صدد برآمد با ایجاد محرک اولیه و زیرساخت های لازم بستر را برای جذب سرمایه گذار بخش خصوصی فراهم آورد. در حال حاضر اپلیکیشن «شهر من» می تواند دوره انتقال تولید خود را به بخش خصوصی انجام دهد.

وی با بیان اینکه در کشور باید محرک ها و زیرساخت های لازم برای تولید اپلیکیشن ها ایجاد شود تا سرمایه گذار بخش خصوصی به این حوزه ورود کند، خاطرنشان کرد: در کشورهایی که به حوزه هوشمندسازی شهری ورود کرده اند ارزش هایی ایجاد شده، اما این ارزش‌ها زمانی کامل می شود که در آن پیوستگی دیده شود به طور مثال در برخی مواقع که آپ ها به صورت منفرد طراحی می شوند، نمی توان برای آن اقتصاد پایدار متصور شد، اما زمانی که یک مجموعه فراگیر مثلا در یک کشور و یا چندین کشور فعالیت هوشمندسازی را توسعه دهد، قطعا این توسعه پایدارتر خواهد بود.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد اظهارکرد: بستر ارتباطات، پایه ایجاد شهر هوشمند است، از سال گذشته چرخه نوآوری به شاخصه های شهر هوشمند افزوده شده است و این مبحث موضوع جدی در حوزه شهر هوشمند است ما زمانی می توانیم در حوزه هوشمندسازی شهر مدعی باشیم که چرخه نوآوری را مدنظر قرار دهیم در واقع اقدامات نوآورانه باید بومی سازی شود تا عملیات اجرایی پایدارتری انجام گیرد.

آل شیخ افزود: در حال حاضر سواد دیجیتالی شاخص مهمی در حوزه هوشمندسازی شهری نیست، به طور مثال اگر در اپلیکیشنی مزیتی وجود داشته باشد شهروندان معضل سواد نداشتن دیجیتال را رفع می کنند چنان که برخی شهروندان سواد دیجیتالی بالایی ندارند، اما به دلیل مزایای بسیار از اپلیکیشن های کاربردی به نحو احسن استفاده می کنند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری پروژه های هوشمندسازی از قبیل ایجاد کارخانه نوآوری، زیرساخت های ارتباطی و طراحی آپ «شهر من» در سطح مشهد در حال اجرا است.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد ادامه داد: در گذشته نبود آپ «شهر من» برای مدیریت شهری چالش های بسیاری را ایجاد کرده بود، چنان که در سیستم های رفتار و مشوق های شهروندی به دلیل نبود بستر نمی توانستیم بسیاری از مشوق ها را تعریف کنیم. در حال حاضر با طراحی این آپ در نظام پرداخت یکپارچگی لازم ایجاد شده است.

تحقق شهر هوشمند نباید در ادوار مختلف مدیریت شهری تحت شعاع قرار گیرد

در ادامه این نشست «محمد عین القضات» مدیر ساماندهی شبکه یکپارچه خدمات کسب و کارهای شهری و مدیر اپلیکیشن «شهر من» عنوان کرد: شهروندان باید از منافع و امکانات شهر هوشمند بهره مند شوند، در غیر این صورت فناوری و زیرساخت شهر هوشمند هر دو ناکارآمد خواهد بود. در واقع اگر مقرر باشد که شهر هوشمند و حکمروایی هوشمند ایجاد شود در وهله نخست باید شهروندان از منافع آن منتفع شوند.

وی با بیان اینکه شهر هوشمند باید زندگی شهری را تسهیل بخشد و لذت زندگی شهری مناسب را برای شهروندان به ارمغان آورد، یادآور شد: صاحب‌نظران بر این باورند که شهر هوشمند مقوله ای در  پایدارسازی شهر در حوزه های مختلف است، حال اگر بخواهد این پایدارسازی حاصل شود باید شهروندان از نتایج آن منتفع شوند.

مدیر اپلیکیشن «شهر من» تصریح کرد: تحقق شهر هوشمند نباید در ادوار مختلف مدیریت شهری به دلایل اختلافات سیاسی تحت شعاع قرار گیرد، از این رو توصیه می شود که دانش مدیران ارشد کشوری در این حوزه ارتقا پیدا کند تا در حوزه مدیریت یکپارچه شهری اختلاف نظری ایجاد نشود و این مهم قربانی سیاسی کاری ها نگردد.

وی ادامه داد: در تحقق شهر هوشمند شهروندان باید به سیستم حاکمیتی اعتماد داشته باشند، از این رو گام نخست در اعتمادسازی شفافیت است، شهرداری مشهد در حوزه شفافیت سامانه فاش را راه اندازی کرده که در حوزه هوشمندسازی شهری بسیار راهگشا است.

کد خبر 407120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.