احمدی‌نژادی‌ها کجا هستند؟ 

لیست جداگانه‌ای از ائتلاف اصولگرایان و اپایان مهلت یک ساله مجمع در بررسی لوایح FATF از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _سوم بهمن ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بربخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه شرق، در صفحه نخست امروز با تیتر «احمدی‌نژادی‌ها کجا هستند؟» به بررسی لیست جداگانه‌ای از ائتلاف اصولگرایان پرداخت و نوشت: گفته شده که قرار است هم‌زمان با رونمایی لیست، برنامه جامع اقتصادی این تیم نیز با شعار «بهار خدمت نزدیک است» رونمایی شود. اما آیا این چهره‌ها را می‌توان تحت‌عنوان «احمدی‌نژادی‌ها» دسته‌بندی کرد؟ یا احمدی‌نژادی‌ها چراغ خاموش در حال حرکت به سمت انتخابات‌اند؟ پیش‌تر، گمانه‌زنی‌ها حاکی از این بود که بهاری‌ها و یاران وفادارمانده به احمدی‌نژاد، قصد ائتلاف با هیچ‌کدام از جناح‌های سیاسی را ندارند و در تلاش هستند برای برخی حوزه‌های انتخابیه به‌جز تهران کاندیدا معرفی کنند. به‌طوری‌که گفته می‌شد در برنامه‌ریزی‌هایشان برای رأی‌آوری بیشتر روی شهرهای کوچک برنامه‌ریزی می‌کنند. عباس امیری‌فر، دراین‌باره به خبرآنلاین گفته بود: «بدون شک احمدی‌نژادی‌ها در این انتخابات حاضر می‌شوند که این حضور می‌تواند هم در قالب حلقه محدود نزدیکانش باشد و هم در قالب قراردادن چهره‌های سفید در یک لیست انتخاباتی تحت حمایت احمدی‌نژاد.» در غیبت دو یار اصلی احمدی‌نژاد یعنی مشایی و بقایی، عبدالرضا داوری، مشاور احمدی‌نژاد هم برای انتخابات نامزد مجلس شده بود؛ اگرچه صلاحیتش رد شد. البته تا یکی، دو ماه پیش شایعه شده بود که خود احمدی‌نژاد هم قصد نامزدی در انتخابات مجلس را دارد که البته این اتفاق نیفتاد. البته این از هوشمندی او بود؛ درصورتی‌که صلاحیت رئیس سابق دولت برای دومین بار رد می‌شد او عملا حتی برای ۱۴۰۰ هم به یک مهره سوخته بدل می‌شد. اتفاقی که محمود احمدی‌نژاد دوست ندارد؛ چراکه هنوز به صندلی پاستور می‌اندیشد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز با تیتر «اصولگرایان برای شورای نگهبان عزیزتر اند» در گفت و گو با پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به بررسی نتایج تایید صلاحیت ها پرداخت و نوشت: من در توئیتی، پیشنهاد دادم همکارانم نامه‌هایی که برای رد صلاحیتشان ارسال شده را منتشر کنند. از طرفی سخنگوی شورای نگهبان، بیشترین علت ردصلاحیت‌ها را مشکلات مالی نمایندگان مطرح کرده است. از سوی دیگر، نمایندگان می‌گویند که رد صلاحیت آنها به بندهای ۱، ۳ و ۴ ماده ۲۸ مربوط است. در مورد برخی افراد مطمئنم که دلیل مسائل مالی غیر منصفانه و غیرواقعی‌ است. شاید از نگاه شورای نگهبان، این افراد به اسلام و نظام (ماده ۲۸) ملتزم نیستند، اما از دید عموم مردم این چنین نیست. بیشتر رد صلاحیت‌ شده‌ها کسانی هستند که هم فکر اعضای شورای نگهبان نیستند و این موضوع شائبه سیاسی بودن را خواه ناخواه پررنگ می‌کند. همکاران من باید با شجاعت، نامه‌ ردصلاحیت را منتشر کنند تا مردم بدانند آنها به چه استنادی از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند. به عنوان مثال هیچ‌کس باور نمی‌کند که خانم زرآبادی التزام عملی به اسلام نداشته باشد، همه ما بارها و بارها التزام عملی ایشان را به دین اسلام دیده‌ایم. هرچه هم شورای نگهبان اصرار کند دلایل در خصوص برخی افراد غیرقابل باور است. اما اگر نمایندگان دلایل رد صلاحیت خود را مستند اعلام کنند به شفافیت ابعاد موضوع کمک شایانی می شود. ما نمی‌توانیم در خفا همه موضوعات را پیش ببریم. من با شفافیت در همه امور موافقم و همیشه سعی داشته‌ام التزام عملی به شفافیت داشته باشم.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز با تیتر «درهای بسته به روی CFT» به بررسی پایان مهلت یک ساله مجمع در بررسی لوایح FATF پرداخت و نوشت: اف‌ای‌تی‌اف و لوایح مربوط به آن به یکی از جنجال‌برانگیزترین موضوعات کشور تبدیل شده است به نوعی که پیوستن ایران به این کارگروه بین‌المللی دستاویز جریان‌ها و جناح‌های سیاسی علیه همدیگر شده است. سال‌هاست ایران درگیر این موضوع است و همچنان برای پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) و تصویب لوایح چهارگانه آن است. رایزنی‌ها در مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنان ادامه دارد و با اینکه روز گذشته مهلت قانونی یک ساله مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی پیوستن ایران به CFT به پایان رسید، تا کنون نتیجه‌ای از گفت‌وگوها حاصل نشده است. همچنین در تاریخ ۱۸ مهرماه ۹۸، فرصت یک ساله مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی لایحه پالرمو نیز به پایان رسید و متعاقباً نظر شورای نگهبان مبنی بر رد لایحه پالرمو به دلیل تعارض با بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی قطعی شد و به نظر می‌رسد پیوستن به کنوانسیون پالرمو در نظام قانونگذاری جمهوری اسلامی ایران رد شده و دیگر این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح نشد.

چهارشنبه هفته گذشته ٢۵ دی‌ماه آخرین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام بدون بررسی موضوع CFT برگزار شد و جلسه آتی نیز چهارشنبه هفته‌آینده خواهد بود؛ حالا روز گذشته دوم بهمن‌ماه مهلت یک ساله مجمع برای رسیدگی به این پرونده پایان یافته است.

احمد توکلی یکی از اعضای مجمع روز گذشته با اعلام این خبر که مهلت یک ساله مجمع برای بررسی نهایی CFT بر اساس آیین نامه داخلی مجمع پایان یافته است، در پاسخ به این پرسش که آیا امکان تمدید این مهلت بر اساس ضرورت موضوع وجود دارد گفت: مجمع تشخیص هر موضوعی را بر اساس ضرورت بررسی می‌کند، ‌اما به نظر می‌رسد این موضوع ضرورتی ندارد.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز با تیتر «کوچ تورم ملکی به لوکس‌ها» نوشت: محدوده تردد خانه‌اولی‌ها در بازار معاملات مسکن از تسلط سفته‌ بازها خارج شد. تحقیقات میدانی و اطلاعات آماری از بازار املاک پایتخت نشان می‌دهد هیجان معاملاتی و قیمتی در گروه آپارتمان‌های ریز و کوچک‌متراژ فروکش کرده است. آرامش نسبی در بازار واحدهای کمتر از ۸۰ مترمربع از دو عامل نشأت می‌گیرد. خروج سفته‌بازها از این قسمت بازار و همچنین تمرکز خانه‌اولی‌ها بر واحدهای سالخورده باعث محدودشدن دامنه رشد قیمت در این گروه متراژی شده است. در مقابل، دمای بازار لوکس‌ها بالا رفته است. تغییرات قیمت فروش آپارتمان در ۹ گروه متراژی مشخص می‌کند تورم ملکی به واحدهای بالای ۲۰۰ مترمربع در منطقه لوکس شهر کوچ کرده است. در پایان پاییز میانگین قیمت واحدهای لوکس در بازار مسکن تهران بیش از ۲۰ درصد نسبت به ماه میانی فصل افزایش یافت که شدیدترین رشد قیمت نسبت به سایر آپارتمان‌ها محسوب شد. واسطه‌های ملکی اعلام کردند احیای معاملات خرید نوسازها در شمال شهر بخشی از علت این جهش بوده است. در حال حاضر به‌دلیل انتظارات کاهشی در سمت تقاضای مسکن نسبت به آینده قیمت‌ها شرایط خرید برای تقاضای غیرمصرفی، پرریسک اما برای خانه‌اولی‌ها تا حدودی مناسب ارزیابی می‌شود. هر چند در برخی مناطق برخی عوامل با اعلام فایل‌های ملکی پوچ سعی در تحریک قیمت‌ها دارند.

کد خبر 407111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.